"קיפאון במו"מ": חמאס דורש לשחרר יותר מחבלים רוצחים

פרסום ראשון: הקשחת העמדות של ארגון הטרור באה לידי ביטוי במספר סוגיות, ובין היתר מדובר בדרישה להגדיל את מספר המחבלים, בדגש על הרוצחים, שישוחררו במסגרת העסקה. בישראל מעריכים: יהיה קשה להגיע לעסקה לפני רמדאן

זמן צפייה: 04:35

פרסום ראשון: המגעים לעסקת חטופים נמשכים, אך הערב (שני) פורסם לראשונה במהדורה המרכזית כי חמאס מציב תנאי חדש וקשה לישראל - שלא תוכל ממש להיענות לו. הקשחת העמדות של חמאס באה לידי ביטוי במספר סוגיות, ובין היתר מדובר בדרישה נוספת שעלתה בימים האחרונים - להגדיל את מספר המחבלים, בדגש על מספר הרוצחים, שישוחררו במסגרת העסקה.

המתווכות, מצרים וקטר, הגיעו עם היוזמה הזו לפני מספר ימים, זאת לאחר שבפסגת פריז כבר דובר על שחרור עשרות מחבלים כבדים, אך הם רוצים להגדיל את המספר הזה. המסר הזה הועבר לישראל באמצעות ראש המוסד דוד ברנע לפני מספר ימים, וגורמים בישראל אמרו הערב לחדשות 13 כי "אין על מה לדבר כל עוד לא מגיעה תשובה רשמית וסופית של חמאס".

יש לזכור כי ברמה הפוליטית דרישה כזו לא יכולה לעבור מבחינתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובכירים ישראלים משמיעים הערב פסימיות, כאשר בכיר ישראלי אמר הערב לחדשות 13: "קיפאון מוחלט בשיחות, בעיקר על רקע ההבנה שסינוואר רוצה להבעיר את המזרח התיכון בתקופת הרמדאן". עם זאת, אותם גורמים אומרים כי "אין תאריכים קדושים", כלומר גם אם לא יגיעו לעסקה עד הרמדאן אפשר יהיה להגיע לעסקה במהלך החודש.

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה
יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה

לאחר שאמש נרשם משבר במו"מ בקהיר, בעקבות סירוב חמאס להעביר רשימת חטופים שישוחררו ולספק תשובות נוספות שישראל דרשה, בכיר בארגון הטרור טען היום כי חלה התקדמות במגעים - ומספר המחבלים שחמאס דורש בתמורה לשחרור של כל חטוף כבר נמסר למצרים. על-פי הבכיר, שצוטט בערוץ הסעודי "אלחדת", ארגון הטרור דורש בין היתר גם את חזרתן של 500 משפחות עזתיות לצפון הרצועה בכל יום של הפוגה באש.

ב"וול סטריט ג'ורנל" דיווחו מוקדם יותר על התקדמות במגעים גם כן, ובכיר חמאס אחר שצוטט בדיווח טען כי השבוע הראשון של רמדאן עשוי להיות "עיתוי ריאלי" להגעה לעסקת חטופים והפסקת אש. בנוסף, מקורות בכירים בקטר ובמצרים טענו בפני העיתון האמריקני כי מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, נותר "מנותק קשר".

על פי הדיווח, בהודעה האחרונה ששלח סינוואר להנהגת חמאס בחו"ל הוא הדגיש כי "אין סיבה למהר להגיע לעסקה", כשעל-פי המקורות הוא מקווה כי "פלישה ישראלית לרפיח ברמדאן תביא להתלקחות ביהודה ושומרון".