הנייה: חמאס מראה גמישות במו"מ, אבל מוכן להמשיך להילחם

ראש הלשכה המדינית של ארגון הטרור פרסם הודעה, וקרא לפלסטינים ביו"ש ובירושלים לצעוד למסגד אל-אקצא ביום הראשון של הרמדאן. בצל המגעים לעסקה, הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס מחר ב-20:30

זמן צפייה: 01:01

בהודעה שפרסם ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה, הוא אומר כי חמאס מראה גמישות במשא ומתן לעסקת חטופים, אך מוכן להמשיך להילחם. בנוסף קרא הנייה לפלסטינים ביהודה ושומרון ובירושלים לצעוד לעבר מסגד אל-אקצא ביום הראשון של חודש רמדאן. בצל המגעים לעסקה, הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס מחר בשעה 20:30 בערב בקריה בתל אביב.

לפי דיווח שפורסם הבוקר בעיתון הלבנוני "אל אח'באר", חמאס קיבל מהמתווכות מצרים וקטר את נוסח המסמך המתוקן להסכם המסגרת שהוכן בפסגת פריז בשבוע שעבר. לפי הדיווח, ישראל תפעל להגדלת הסיוע ההומניטרי לרצועה, עד להשגת יעד של 500 משאיות של סיוע הומניטרי מדי יום עד סוף השלב הראשון בהסכם. בנוסף, הצדדים מתחייבים לספק דיור זמני במטרה להגיע למספר קרוב ככל האפשר של 200 אלף אוהלים ו-60 אלף קרוואנים או תשתית דיור אחרת, ותאפשר שיקום בתי חולים.

במסגרת זמן מוסכם לאחר תחילת השלב הראשון, ישראל תמקם מחדש את כוחותיה הרחק מאזורים מאוכלסים. המיקום מחדש של הכוחות יתבצע באופן שיאפשר תנועה הדרגתית של עקורים (עזתים), מדרום רצועת עזה לצפונה. עוד מתחייבים הצדדים לאפשר שיבה הדרגתית של כל האזרחים העקורים (למעט גברים בגיל צבא) לצפון רצועת עזה בשלב הראשון.

הפגנת משפחות החטופים מחוץ לבסיס הקריה בתל אביב מלחמת חרבות ברזל
הפגנת משפחות החטופים מחוץ לבסיס הקריה בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

אמש פורסם לראשונה בחדשות 13 מסמך שהועבר על ידי גורם מערבי, שבעיקרו נותן את פירוט השלב הראשון בעסקה המתגבשת, שבו ישראל מעוניינת ומסכימה. לפי המסמך, בשלב הראשון ישוחררו 40 חטופים, בהם 15 מבוגרים (בני יותר מ-50), 13 חולים ושבע נשים "שהיו אמורות להשתחרר בדצמבר 2023". עוד בפעימה הראשונה ישוחררו חמש חיילות.

במסמך מפורט כי מהצד הפלסטינים ישוחררו 404 אסירים פלסטיניים בטחוניים. כלומר, יחס של חטוף אחד אל מול עשרה מחבלים. לכל קטגוריה יש מפתח נפרד. בשל שחרור החיילות בשלב הראשון, ישוחררו גם 15 אסירים כבדים, שנשפטו לתקופות מאסר ארוכות, ו-47 משוחררים של עסקת שליט, שנכלאו שוב בישראל.

המסמך מאשש את הטענה שהוכחשה בידי גורמים ישראליים, לפיה לפני שהתפוצצה העסקה הקודמת הוצע לישראל שחרור של שבע נשים נוספות, אך בישראל התעקשו על 10 נשים או כלום. גורמים בכירים כאמור הכחישו אז את הדיווח, וטענו כי הוא פוגע במשפחות החטופים.

שרון קוניו
שרון קוניו ששוחררה מהשבי בצעדת משפחות החטופים הבוקר | צילום: מטה משפחות החטופים
דקל ליפשיץ
דקל ליפשיץ, בנו של החטוף עודד ליפשיץ, בצעדת משפחות החטופים הבוקר | צילום: מטה משפחות החטופים

משפחות החטופים ופעילים נוספים החלו הבוקר בצעדת "מתאחדים לשחרור החטופים" מגבול רצועת עזה לירושלים, במטרה להביא לעסקת חטופים. המשפחות צפויות לצעוד במשך ארבעה ימים, ולהתארח בבתיהם של משפחות בערים שונות. גם חטופים ששוחררו מהשבי יקחו חלק בצעדה.

שרון אלוני קוניו, ששוחררה מהשבי בעסקה הקודמת יחד עם בנותיה יולי ואמה, אך בעלה דוד נשאר בעזה, אמרה: "הצעדה הקודמת נעשתה לפני השחרור שלנו, לא זכיתי לצעוד בה. מבקשת מכל העם לצעוד למען שחרור בעלי וכל החטופים".