בדרך לעסקה? הנייה בקהיר, חמאס טרם השיב | כל הפרטים

ה"וושינגטון פוסט" דיווח כי מסגרת העסקה שגובשה בפריז כוללת הפוגה של 6 שבועות בלחימה והוצאת כוחות צה"ל ממרכזי אוכלוסייה בעזה. ישוחררו כלל החטופים, ובתמורה - 3 אסירים ביטחוניים על כל חטוף. לפי הדיווח, ישראל נתנה את הסכמתה וממתינה לתשובת חמאס; איסמעיל הנייה יגיע היום לקהיר ויפגש עם ראש המודיעין המצרי

זמן צפייה: 01:22

אחרי שבקטר דיווחו על צפי לעסקת שחרור חטופים בתחילת השבוע הבא, ובארצות הברית הביעו אופטימיות לאחר השיחות בימים האחרונים: העיתון האמריקני "וושינגטון פוסט" דיווח הלילה (בין שלישי לרביעי) מפי גורמים המצויים בפרטי המו"מ, כי "מסגרת" העסקה שגובשה בפריז, כוללת את שחרור כלל החטופים - ובתמורה הפוגה של 6 שבועות בלחימה והוצאת כוחות צה"ל ממרכזי אוכלוסייה בעזה. כמו כן, לפי ה"פוסט", ישוחררו 3 מחבלים על כל חטוף, זאת, בניגוד לדיווחים על שחרור אלפי מחבלים, וברקע איומו של השר איתמר בן גביר לפרק את הממשלה אם תיחתם "עסקה מופקרת". לפי העיתון, ישראל נתנה את הסכמתה למתווה, ואילו חמאס טרם מסר תשובה.

עוד על פי הדיווח ב"פוסט", צפויות הפוגות נוספות בלחימה, וכן יוגדל משמעותית היקף הסיוע ההומניטרי לרצועה. ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמאעיל הנייה צפוי להגיע היום לקהיר, שם יפגש עם בכירי המודיעין המצרי. אתמול עדכן הנייה כי קיבל לידיו את טיוטת המתווה, ואמר: "חמאס פתוח לרעיון ולכל יוזמה רצינית, בתנאי שתביא להפסקת אש כוללת". גורם ישראלי בכיר אמר לחדשות 13: "אנחנו ממתינים לתשובת חמאס. אם ישיב בחיוב - ההערכה היא שהעסקה תצא לפועל מהר מאוד. זה אינטרס של שני הצדדים".

אסאמעיל הנייה, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס
אסאמעיל הנייה, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס | צילום: רויטרס

המתווכות הביעו אופטימיות סביב הסיכויים להגיע לעסקה. עיתון קטרי דיווח אתמול כי מקורות מצריים העריכו שיש צפי לחתימת עסקה "כבר בתחילת השבוע הבא" ודובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי אמר: "אחרי השיחות בימים האחרונים - אנו מאמינים שיש סיכוי טוב להגיע לעסקה". קירבי הדגיש: "אני לא יכול לדבר בשם נתניהו", זאת, ברקע דבריו של רה"מ, שאמר אתמול בביקור במכינה בעלי כי ישראל "לא תוציא את צה"ל מרצועת עזה ולא תשחרר אלפי מחבלים".

אתמול פורסם לראשונה במהדורה המרכזית כי בן גביר נפגש עם נתניהו ביום ראשון, ואמר לו כי המתווה שמתגבש בפסגת ראשי המודיעין הפריז לא יאפשר לו להישאר בממשלה. "אם תובא עסקה שכוללת את עצירת המלחמה או שחרור מחבלים רוצחים בצורה מאסיבית - אפרוש מהממשלה", אמר השר לביטחון לאומי לרה"מ. מנגד, הבהיר ראש הממשלה בשיחה כי עצירת המלחמה לא על הפרק.

השר איתמר בן גביר
השר איתמר בן גביר | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

כמו כן, כפי שפורסם בחדשות 13, בכיר בחמאס אמר אתמול לרויטרס כי העסקה תכלול 3 שלבים: בשניים הראשונים ישוחררו נשים, ילדים, גברים וחיילים; בשלב השלישי והאחרון יוחזרו גופות. ביום שני הביעה ישראל נכונות לעסקה הומניטרית "מצומצמת" הכוללת שחרור 35 חטופים תמורת הפוגה ארוכה ושחרור מסיבי של מחבלים - אך חמאס דחה את המתווה, ומסר: "קודם שישראל תנצור את האש ותסיג את כוחותיה מעזה". מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר בתגובה כי "ההצעה שמונחת על השולחן היא חזקה ומשכנעת. חמאס יצטרך לקבל החלטות".