כיבוש, סיפוח או אפרטהייד: ההצבעה נגד ישראל באו"ם

בעקבות הבקשה הפלסטינית, בעוד ימים אחדים האו"ם יקבע שעל בית הדין הבינלאומי בהאג להכריע האם הכיבוש הישראלי, כלשון ההחלטה, הוא כיבוש מתמשך, סיפוח דה פקטו או לחילופין, שישראל מבצעת פשעי אפרטהייד. על אף שחוות הדעת איננה מחייבת, היא בעלת השלכות מרחיקות לכת על ישראל בהיבט הדיפלומטי והכלכלי

זמן צפייה: 04:39

ההצבעה נגד ישראל באו"ם תובא לאישור סופי של העצרת הכללית כבר בימים הקרובים, ייתכן שעוד לפני סוף השבוע והקמת הממשלה החדשה, ובירושלים מייחסים להחלטה הזו - שמבקשת לפנות לבית הדין בהאג נגד ההתנחלויות - חשיבות מדינית רבה שעשויה להשפיע ולעודד תנועות חרם נגד ישראל.

על אף שההחלטה הזו לא הובאה בשל הקמת הממשלה החדשה, בירושלים מזהים קושי לשנות דפוסי הצבעה של מדינות מסוימות ומייחסים זאת בין היתר להקמת הממשלה. ההצבעה וההחלטה הזו תאושר באופן וודאי, ההתמקדות בישראל היא בעיקר בניסיון למזער נזקים ולהגדיל את מספר המדינות המתנגדות או הנמנעות.

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

ההחלטה מגיעה ברקע שורה של סעיפים בהסכמים הקואליציוניים שעשויים לעורר זעם בינלאומי, כמו סירוב לתת שירות בשל אמונה דתית, ביטול הסתה לגזענות כעילה לפסילת התמודדות לכנסת, סיכומי הסדרת ההתיישבות הצעירה - כפי שפורסם בסוף השבוע בחדשות 13 והבטחה כללית של נתניהו בעניין הריבונות.

כאמור בעוד ימים אחדים האו"ם יקבע שעל בית הדין הבינלאומי בהאג להכריע האם הכיבוש הישראלי, כלשון ההחלטה, הוא כיבוש מתמשך - כלומר מצב קבוע, לא זמני. החלטה סבירה מבחינת ישראל תהיה שהכיבוש הוא ארוך טווח, אבל חוקי. החלטה חמורה שתגרור גם תגובה בינלאומית חריפה תהיה שהכיבוש מהווה סיפוח דה פקטו או לחילופין, שישראל מבצעת פשעי אפרטהייד.

בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג
ביה''ד הבינלאומי בהאג | צילום: רויטרס

כך או כך, לחוות הדעת של בית הדין משמעויות מרחיקות לכת על ישראל בהיבט הדיפלומטי. יש בירושלים מי שמעריכים כי מדובר באחת ההחלטות הבינלאומיות המשמעותיות נגד ישראל. חוות הדעת אומנם לא מחייבת
ובכל זאת, חברות, ארגונים ומדינות יוכלו להסתמך עליה.

זו לא הפעם הראשונה שהפלסטינים פונים לבית הדין בהאג. ב-2004 הכריע בית הדין כי גדר ההפרדה שבונה ישראל היא בבחינת סיפוח ואינה חוקית. כך נאמר באותה החלטה גם לגבי ההתנחלויות. כמו כן זו ממש לא רק ההצבעה הספציפית הזאת. הפלסטינים גוררים את ישראל לזירה הדיפלומטית שוב ושוב בתקופה האחרונה מהסיבה הפשוטה: אין להם מה להפסיד ולישראל אין באמת מה להציע להם.

פעילות צה''ל באיו''ש הלילה
פעילות צה''ל באיו''ש, ארכיון | צילום: דובר צה''ל

השנה יציינו באו"ם באירוע רם דרג את מה שמגדירים הפלסטינים "יום הנכבה". ישנן קריאות לצרף את ישראל גם לרשימה שחורה של מדינות שפוגעות בילדים ועוד ועוד צעדים דיפלומטיים שצפויים להתגבר עם הקמת הממשלה החדשה.