רה"מ: עסקה - לא בכל מחיר; בכיר בחמאס: "יש הערות משמעותיות"

על הפרק: שחרור של 35-40 חטופים תמורת כ-40 ימי הפוגה ושחרור מחבלים - שמספרם וזהותם טרם נקבעו. בכיר ישראלי: "מעריכים שקטר תמסור את תשובת חמאס בקרוב". נתניהו לנציגי המשפחות: "אם תהיה עסקה – לא אעצור; גם במחיר של התנגדות בממשלה". מאוחר יותר הסתייג נתניהו ואמר: "לא בכל מחיר"

זמן צפייה: 01:28

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש אמש (רביעי) עם נציגי משפחות החטופים, ברקע המגעים לעסקה וההמתנה בישראל לתשובת חמאס. "אנחנו עושים כל מאמץ", אמר נתניהו, "ככל שהמאמץ הזה מקבל פומביות הוא מתרחק, וככל שהמאמץ הזה נשמר בדיסקרטיות יש לו סיכויים גדולים יותר להצליח. מטבע הדברים ומשני הטעמים הללו אני מוגבל מלשתף אתכם. אני מבקש שתבינו שאנחנו באמת מחויבים במלוא מובן המילה, זה לא נאמר מן השפה אל החוץ. זה מאמץ אמיתי, לא פיקטיבי ולא למען איזו נראות - אלא מתוך המחויבות שלנו להחזיר את כולם. המחשבה היא על כולם, המאמץ הוא על כולם. מוקדם מדי להגיד איך הוא יתקיים, אבל זה מאמץ שמתקיים בימים אלו ובשעות אלו ממש". אמש אמר בכיר ישראלי כי בירושלים מעריכים שתשובת קטר תגיע "בקרוב".

בפגישה אמר עוד נתניהו למשפחות החטופים: "אם תהיה עסקה – שום דבר לא יעצור אותי, גם במחיר של התנגדות בממשלה". לפי ההערכות בישראל, ייקח בין שבוע ל-10 ימים להוציא עסקה לפועל - זאת בכפוף ל"אור ירוק" מחמאס. על הפרק: שחרור של 35-40 מחבלים בתמורה לכ-40 ימי הפוגה ושחרור מחבלים - שזהותם ומספרם טרם נקבעו.

יחד עם זאת, מאוחר יותר ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בהצהרה: "יש המון רחש בתקשורת סביב המאמצים להשיג עוד שחרור של חטופים, אז אני רוצה להבהיר: אנחנו פועלים להשיג מתווה נוסף לשחרור חטופינו, אבל אני מדגיש: לא בכל מחיר. יש לי קווים אדומים, ביניהם: אנחנו לא נסיים את המלחמה, אנחנו לא נוציא את צה"ל מהרצועה, ואנחנו לא נשחרר אלפי מחבלים. אנחנו פועלים כל הזמן לשחרור חטופינו ולהשגת יעדי המלחמה הנוספים: חיסול החמאס והבטחה שעזה לא תהווה עוד איום. אנחנו עבדים על שלושתם יחד ולא נוותר על אף אחד מהם".

מפגינים בתל אביב למען החטופים
מפגינים בתל אביב למען החטופים | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

במהלך ביקור שערך אתמול במכינה בעלי, נתניהו התייחס לעסקת החטופים המתגבשת ואמר: "ישראל לא תוציא את צה"ל מרצועת עזה ולא תשחרר אלפי מחבלים, זה לא יקרה. אני שומע אמירות על כל מיני עסקאות, אז אני רוצה להבהיר, לא נסיים את המלחמה הזאת עם פחות מהשגת כל יעדיה - חיסול החמאס, החזרת כל חטופינו והבטחה שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל". בהמשך שב כמה פעמים על סיסמת "הניצחון המוחלט" בה הוא מרבה להשתמש בימים האחרונים.

דבריו של נתניהו מגיעים ברקע ההתנגדות הפנימית בקואליציה לעסקת חטופים שתכלול שחרור מסיבי של מחבלים והפסקה בלחימה. אתמול השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר איים: "עסקה מופקת שווה לפירוק הממשלה". בנאום שנשא במליאת הכנסת הרחיב: "שמענו הדלפות לתקשורת עם מספרים הזויים שישראל אמורה להעניק לארגון הנאצי חמאס במסגרת עסקת חטופים. זה כנראה הייתה עז שנועדה להכשיר את הקרקע לעסקה אחרת, עדיין מופקרת".

"אדוני ראש הממשלה החללים אינם עיזים, הפצועים אינם עיזים, אזרחי ישראל ישנם עיזים ואני אינני עז", המשיך בן גביר בפנייה ישירה לנתניהו. בצל ההשפעה האמריקנית המשמעותית על הנעשה בישראל, השר לביטחון לאומי הוסיף: "שמעתי את הדברים של קירבי. זהו, ארה"ב עברה לנהל את ישראל. לא נהפוך לרפובליקת בננות".

בנימין נתניהו ואיתמר בן גביר
בנימין נתניהו ואיתמר בן גביר | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה, יצא אתמול לקהיר במטרה לדון במתווה עסקת החטופים שגובשה בפסגת ראשי המודיעין בפריז בתחילת השבוע. הנייה לא דחה על הסף את המתווה והודיע: "קיבלנו את ההצעה שנידונה בפגישה בפריז, נלמד אותה ונחזיר עליה תשובה". עוד הוסיף: "תנועת החמאס פתוחה לדון בכל יוזמה או רעיון רציני, בתנאי שיביא להפסקה כוללת של התוקפנות ויבטיח מחסה לבני עמנו שנאלצו לעקור מבתיהם".

בבית הלבן התייחסו לעסקה המתגבשת והביעו אופטימיות זהירה לגביה. "אחרי השיחות בימים האחרונים אנו מאמינים שיש סיכוי טוב להגיע לעסקת חטופים", אמר דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ון קירבי. דבריו של הבכיר האמריקני הגיעו שעות אחדות לאחר הדברים שאמר נתניהו במהלך ביקורו במכינה בעלי כי, עליהם קירבי הגיב: "אני לא יכול לדבר בשם נתניהו. אני יכול להגיד שהשיחות שהיו בימים האחרונים, כולל עם ישראל, גורמות לנו להאמין שיש סיכוי טוב להגיע להסכם שיביא לרגיעה ולשחרור חטופים. זה גם מה שהישראלים רוצים - לראות את החטופים בבית".

מתאם המועצה לביטחון לאומי האמריקנית לתקשרות אסטרטגית, ג'ון קירבי
דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ון קירבי | צילום: רויטרס

בקטר דווח כי "גורמי מודיעין במצרים מעריכים שעסקה עשויה לצאת לפועל כבר בתחילת השבוע הבא". גורם ישראלי בכיר אמר לחדשות 13 בתגובה: "אנחנו ממתינים לתשובת חמאס. אם ישיב בחיוב - ההערכה היא שהעסקה תצא לפועל מהר מאוד. זה אינטרס של שני הצדדים".

על-פי דיווח ברויטרס שציטט בכיר חמאס, העסקה שנידונה בפריז כוללת שלושה שלבים - בשני השלבים הראשונים ישוחררו נשים, ילדים, גברים וחיילים ובשלב השלישי והאחרון יוחזרו גופות. מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי, זיאד א-נח'אלה, הבהיר כי ארגונו המחזיק בחטופים ישראלים עלול להציב תנאים נוספים לעסקה: "לא נהיה מעורבים בשום הבנות אם הן לא יכללו הפסקה מלאה של האש, נסיגה של כוחות צה"ל מעזה, ערבויות לשיקום הרצועה ופתרון מדיני ברור שיכלול את זכויות העם הפלסטיני".