ארה"ב ו-17 מדינות נוספות בקריאה לחמאס: "שחררו את החטופים"

הבית הלבן פרסם הודעה משותפת ל-18 מדינות, הקוראות לחמאס לשחרר את החטופים באופן מיידי. "גורלם של בני הערובה והאוכלוסייה האזרחית בעזה, המוגנים על פי החוק הבינלאומי, מעורר דאגה". בכיר חמאס התייחס: "לא נכנע ללחץ". בין המדינות שהשתתפו בהצהרה: בריטניה, ארגנטינה, ברזיל, קנדה, גרמניה, צרפת וספרד

זמן צפייה: 02:28

הבית הלבן פרסם היום (חמישי) הודעה משותפת של ארצות הברית ושל מנהיגי 17 מדינות נוספות בהן הן שולחות קריאה ישירה לחמאס: "שחררו את החטופים באופן מיידי". בנוסף לארה"ב, השתתפו בהצהרה ארגנטינה, אוסטריה, ברזיל, בולגריה, קנדה, קולומביה, דנמרק, צרפת, גרמניה, הונגריה, פולין, פורטוגל, רומניה, סרביה, ספרד, תאילנד, ובריטניה.

בהודעה נכתב: "אנו קוראים לשחרורם המיידי של כל בני הערובה המוחזקים על ידי חמאס בעזה במשך למעלה מ-200 יום. הם כוללים את האזרחים שלנו. גורלם של בני הערובה והאוכלוסייה האזרחית בעזה, המוגנים על פי החוק הבינלאומי, מעורר דאגה בינלאומית.

נדגיש כי העסקה העומדת על הפרק לשחרור החטופים תביא להפסקת אש מיידית וממושכת בעזה, שתקל על גל של סיוע הומניטרי הכרחי נוסף שיינתן ברחבי עזה ותוביל לסיום אמין של פעולות האיבה. תושבי עזה יוכלו לחזור לבתיהם ולאדמותיהם עם הכנות מראש להבטחת מחסה וציוד הומניטרי".

עוד נכתב על ידי המדינות: "אנו תומכים מאוד במאמצי הגישור המתמשכים על מנת להחזיר את האנשים שלנו הביתה. אנו שבים ומדגישים את קריאתנו לחמאס לשחרר את בני הערובה, ונביא לסיים את המשבר הזה כדי שנוכל ביחד למקד את מאמצינו בהבאת שלום ויציבות לאזור".

לאחר פרסום ההצהרה, בכיר בממשל האמריקני אמר כי "יש על השולחן עסקה להפסקת אש ממושכת", אך עם זאת סייג כי לא בטוח שתצא לפועל. זמן קצר לאחר מכן, התייחס בכיר חמאס סאמי אבו זוהרי לקריאה המשותפת, ואמר: "חמאס לא ייכנע ללחץ של ארה"ב בנוגע לסוגיית החטופים. אנו דבקים בעמדותיו בנוגע לעסקה". בתוך כך, בישראל אישרו כי משלחת ממצרים תגיע מחר לישראל בכדי לקדם את המו"מ לעסקה.

B3 11 01 19 Frame 14137
קרובי החטופים מקרינים את התיעוד של הירש בכניסה לקריה | צילום: חדשות 13

כמו כן, בכיר בבית הלבן מסר כי הסרטון של הירש גולדברג-פולין משבי חמאס התקבל ביום שני, וכי גורמים בארצות הברית עדיין מנתחים אותו. לפיו, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הבהיר כי הוא מחויב לנושא זה. זאת ועוד, הבכיר סיפר על ביקור אביגיל עידן בת ה-4 בבית הלבן, ומסר כי הנשיא ביידן בילה עימה במשך שעה שלמה.

בנוסף, הבכיר התייחס למנהיג חמאס ברצועת עזה, יחיא סינוואר, אמר כי הוא הגורם שסירב לעסקה האחרונה, וטען כי הוא "ישלם את המחיר על מעשיו". לפיו, ישראל הסכימה להצעה האחרונה - אך החמאס סירב.

אתמול הודיע היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן הודיע כי ביידן, נפגש עם אביגיל עידן בת ה-4, ששוחררה משבי חמאס לאחר 51 ימים ברצועת עזה. סאליבן הוסיף: "אביגיל נמצאת בטראומה אבל אפשר להגיד שמדובר ברגע של שמחה כי הצלחנו להחזיר אותה למשפחתה. המפגש הזכיר לנשיא שצריך לעבוד קשה כדי לשחרר את כולם".

עידן, שברשותה אזרחות אמריקנית, נותרה ללא הוריה סמדר ורועי, לאחר שנרצחו במתקפת חמאס ב-7 באוקטובר - בעת שהיא נחטפה מביתה בכפר עזה לשטח הרצועה, ושוחררה במסגרת הפעימה השלישית של עסקת החטופים בנובמבר. בעת שחרורה, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שוחח עם משפחתה, ואמר: "אי אפשר לדמיין מה עבר עליה, הלוואי שהייתי יכול לחבק אותה. לא נשקוט עד שאחרון החטופים יחזור".