בלבנון תוקפים את נסראללה: "לא מגיע לו קרדיט על ההסכם"

יו"ר מפלגת הכוחות הלבנוניים הנוצרית סמיר ג'עג'ע תקף את הארגון על רקע טענותיו של המזכ"ל נסראללה, לפיהם איומיו אילצו את ישראל לחתום על הסכם הגבול הימי בין המדינות. "איומי חיזבאללה נועדו לצרכים פנימיים", אמר

זמן צפייה: 06:12

סמיר ג'עג'ע, מי שמכהן כמנהיג המיליציה ויו"ר מפלגת הכוחות הלבנוניים הנוצרית, תקף היום (חמישי) את חיזבאללה, על רקע טענותיו של מזכ"ל הארגון חסן נסראללה, לפיהם איומי הארגון שבראשו הוא עומד בראשו אילצו את ישראל לחתום על הסכם הגבול הימי בין המדינות. "איומי חיזבאללה נועדו לצרכים פנימיים", אמר.

ג'עג'ע טען כי התערבותו של חיזבאללה עיכבה את ההגעה להסכם וכי "לא מגיע לו קרדיט על כך". הרי שלדבריו, לארגון אין חלק במה שהושג. עוד טען ג'עג'ע כי חיזבאללה יישר קו עם ממשלת לבנון בנושא ההסכם הימי, בהתחשב במצב הכלכלי הקשה בו נמצאת המדינה, ומתוך הבנה שלהסכם יש השלכות כלכליות משמעותיות על לבנון.

''חיזבאללה אשם עיקרי בקריסת המדינה. הוא נאלץ ליישר קו עם ממשלת לבנון''. סמיר ג'עג'ע
''חיזבאללה אשם עיקרי בקריסת המדינה. הוא נאלץ ליישר קו עם ממשלת לבנון''. סמיר ג'עג'ע | צילום: רויטרס

"בלבנון רואים בחיזבאללה את האשם עיקרי לקריסת המדינה, והארגון נאלץ ליישר קו עם ממשלת לבנון כדי להקל על תהליך הפקת הגז והנפט", אמר. ג'עג'ע הדגיש כי "להסכם אין שום קשר לנורמליזציה" וכי מדובר ב"החלטה פוליטית". לטענתו, "ממשלת לבנון דחתה את כל ההצעות האמריקניות והישראליות שהציעו סוג של שותפות בין שתי המדינות".

יצוין כי ביום שלישי, מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה נשא נאום במהלך טקס דתי בדאחייה של ביירות, בו התייחס גם הוא לסוגיית הסכם הגבול הימי. נסראללה טען כי "מבחינתנו, הים שלנו הוא עד עזה, וכאשר פלסטין תשוחרר – לא תהיה בעיה של סימון הגבול".

חסן נסראללה, מזכ''ל חיזבאללה
''ההצלחה ההיסטוריה - בשכות שיגורי המל''טים''. חסן נסראללה, מזכ''ל חיזבאללה | צילום: רויטרס

נסראללה מנה את ה"סיבות שהובילו להצלחה היסטורית זו", ביניהם: שיגור המל"טים לעבר אסדת כריש. מבחינתו, אלו נועדו להעביר מסר "שהאויב יבין שחזבאללה רציני לגבי מה שאמר". עוד הוא אמר כי "לוחמי חזבאללה היו מוכנים בחודשים האחרונים על מנת להגיב לתגובתה של ישראל. הלוחמים שלנו צריכים להמשיך להיות מוכנים ועירניים מפני שלא השתנה דבר ולאחר שיחתם הסכם – זה יום אחר".

בהקשר זה, יצוין כי אתמול הממשלה אישרה ברוב גדול את עקרונות ההסכם עם לבנון ואת הצעת לפיד להניח את ההסכם בכנסת. רה"מ לפיד כינה את ההסכם: "הישג כביר למדינת ישראל, לביטחון ישראל, ולכלכלת ישראל". לדברי גורם המעורב במשא ומתן בין ישראל לבין לבנון, ישראל תקבל מהממשל האמריקני מכתב ערבויות המבהירות כי ארצות הברית מחויבת לזכויותיה הביטחוניות והכלכליות של ישראל, בתרחיש בו חיזבאללה או גורם אחר יחליט לאתגר את ההסכם שנחתם.

אנרג'יאן מעדכנת על חיבור האסדה הצפה
אסדת הגז כריש | צילום: חברת אנרג'יאן

לפי הגורם, בבסיס המכתב ערבויות לקו המצופים כקו הגנה של ישראל ושמירה על זכויותיה הכלכליות של ישראל במאגר צידון, כמו גם מניעת הגעה ההכנסות מהמאגר לידי חיזבאללה בהתאם למשטר הסנקציות הקיים בארה"ב. הישגי ההסכם, לפי אותו גורם, הם שמירה על כלל האינטרסים הביטחוניים של ישראל ועונה על כל דרישות מערכת הביטחון.

הגורם הוסיף כי ההסכם יקטין את התלות של מדינת לבנון באיראן וחיזבאללה ויתרום ליציבותה. לפי הגורם, הכסף מההפקה הלבנונית לא יגיע לידי חיזבאללה - יש סנקציות אמריקניות ברורות בנושא הזה. לפי הגורם, ישראל תקבל תמלוגים עוד בטרם יתחילו להפיק ממאגר צידון ותמלוגים עתידיים מההפקה, ובכך ישמרו האינטרסים הכלכליים שלה. ללא הסכם בין ישראל לחברה המפתחת, לבנון לא תוכל לפתח את המאגר.