גורם מדיני בכיר: "דברי האריס עלולים להרחיק הסכמות אפשריות"

שעות לפני פגישת רה"מ עם הנשיא לשעבר והמועמד לנשיאות טראמפ, גורם מדיני בכיר בלשכת נתניהו תקף את סגנית הנשיא והמועמדת לנשיאות, וטען כי העובדה שיצאה עם דבריה באופן פומבי הייתה בניגוד לסיכומים | ציטוטים מתוך הפגישה המתוחה

זמן צפייה: 01:11

שעות לפני פגישתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם הנשיא לשעבר והמועמד לנשיאות דונלד טראמפ, גורם מדיני בכיר בלשכת נתניהו תקף הבוקר (שישי) את סגנית הנשיא והמועמדת לנשיאות קמלה האריס, וטען כי "דבריה אמש על העסקה עלולים להרחיק הסכמות אפשריות". המתקפה מגיעים לאחר שנרשמו חילופי דברים קשים בין ראש הממשלה לסגנית הנשיא.

בפתחה הפגישה, האריס אמרה לנתניהו: "המצב ההומניטרי בעזה חמור, חפים מפשע נהרגים". בתגובה השיב ראש הממשלה: "לקחנו כמה מאות שבויים, נוח'בה ואחרים, תראו לי אחד שנמצא במצב של תת תזונה. גם המספרים של האזרחים שנהרגים בעזה - פשוט לא נכונים".

נתניהו עם קמלה האריס בבית הלבן
נתניהו עם קמלה האריס בבית הלבן

לאחר הפגישה, הגורם הבכיר מטעם נתניהו מסר עוד: "יש לקוות שדבריה של סגנית הנשיא קמלה האריס לא יפורשו על ידי חמאס כאילו יש פער בין ישראל לארה"ב. אני חושש שדבריה של האריס ירחיקו עסקה". הגורם הבכיר בלשכת נתניהו אמר כי הפגישה עם הנשיא ג'ו ביידן הייתה חיובית, אך הוסיף כי לצערו הוא לא יכול לומר את אותו הדבר על הפגישה עם האריס.

עוד אמר הגורם המדיני הבכיר כי עמדות אחידות בין ישראל לבין ארה"ב מגדילות את הסיכוי להביא לשחרור החטופים. "הפגישה עם ביידן הייתה במגמה חיובית לקידום הבנות", אמר הגורם הבכיר, והוסיף כי העובדה שהאריס יצאה עם דברים באופן פומבי הייתה בניגוד לסיכומים. "סיכמנו שלא נכון לתת פומביות, ושזה מרחיק עסקה", אמר הגורם הבכיר, שהוסיף גם כי "הלחץ על רה"מ מרחיק עסקה, זו סברה שמגובה במידע מבוסס".

פגישת נתניהו וביידן בבית הלבן
פגישת נתניהו וביידן בבית הלבן | צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

"הגיע הזמן שהמלחמה תסתיים", אמרה אמש האריס בהצהרה בתום פגישתה עם נתניהו, "ושתסתיים בצורה שבה ישראל בטוחה, כל החטופים משוחררים, סבלם של הפלסטינים בעזה מסתיים, והעם הפלסטיני מממש את זכותו לחופש, לכבוד ולהגדרה עצמית".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מסר הבוקר: "קמלה האריס חשפה בפני העולם כולו את מה שאני אומר כבר שבועות, מה באמת עומד מאחורי העסקה. כניעה לסינוואר, הפסקת המלחמה באופן שיאפשר לחמאס להשתקם והפקרת רוב החטופים בשבי החמאס. ‏אסור ליפול למלכודת הזו". השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כתב בחשבון הטוויטר שלו: "לא תהיה הפסקת מלחמה, גבירתי המועמדת".

פגישת נתניהו וביידן בבית הלבן
פגישת נתניהו וביידן בבית הלבן | צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

מוקדם יותר נפגש נתניהו עם הנשיא ביידן במשך שעה וחצי, ובתום הפגישה הצטרפו אליהם גם משפחות חטופים. עם הגעתו של נתניהו לבית הלבן, הנשיא ביידן נראה מחויך ואמר: יש לנו הרבה על מה לדבר". נתניהו בתורו הודה לביידן: "אדוני הנשיא, אנחנו מכירים כבר 40 שנה, ואתה מכיר את כל ראשי הממשלה הקודמים של ישראל כבר 50 שנה, מאז גולדה מאיר. ממני, יהודי ציוני גאה, אליך, אירי-אמריקאי-ציוני גאה, תודה רבה על 50 שנה של שירות ציבורי ו-50 שנה של תמיכה במדינת ישראל".

"אני מצפה לשיחתנו היום", הוסיף נתניהו, "ומצפה לעבוד איתך בחודשים הקרובים על האתגר החשוב מולו אנו ניצבים". בהמשך, ביידן שב על סיפור פגישתו עם גולדה מאיר והוסיף: "נפגשתי לראשונה עם ראש הממשלה גולדה מאיר, נפגשתי עם רבין ואני מחכה לפגישה הנוכחית". השניים לא השיבו לשאלות עיתונאים.