דיווח: התקדמות במו"מ, חמאס מסר את "מפתחות" שחרור האסירים

בכיר בארגון הטרור אמר כי נרשמה התקדמות בשיחות המתנהלות בקהיר, והוסיף: "דורשים חזרת כ-500 משפחות לצפון הרצועה בכל יום הפוגה". מוקדם יותר, בכיר אחר בחמאס שצוטט ב"וול סטריט ג'ורנל" אמר כי השבוע הראשון של רמדאן עשוי להיות "עיתוי ריאלי" להגעה להפסקת אש. לפי המתווכות במו"מ, סינוואר מוגדר "מנותק קשר"

מחאת משפחות החטופים במשכן הכנסת מלחמת חרבות ברזל
מחאת משפחות החטופים במשכן הכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לאחר שאמש נרשם משבר במו"מ בקהיר, בעקבות סירוב חמאס להעביר רשימת חטופים שישוחררו ולספק תשובות נוספות שישראל דרשה, בכיר בארגון הטרור טען היום (שני) כי חלה התקדמות במגעים - ומספר המחבלים שחמאס דורש בתמורה לשחרור של כל חטוף כבר נמסר למצרים. על-פי הבכיר, שצוטט בערוץ הסעודי "אלחדת", ארגון הטרור דורש בין היתר גם את חזרתן של 500 משפחות עזתיות לצפון הרצועה בכל יום של הפוגה באש.

ב"וול סטריט ג'ורנל" דיווחו מוקדם יותר על התקדמות במגעים גם כן, ובכיר חמאס אחר שצוטט בדיווח טען כי השבוע הראשון של רמדאן עשוי להיות "עיתוי ריאלי" להגעה לעסקת חטופים והפסקת אש. בנוסף, מקורות בכירים בקטר ובמצרים טענו בפני העיתון האמריקני כי מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, נותר "מנותק קשר".

על פי הדיווח, בהודעה האחרונה ששלח סינוואר להנהגת חמאס בחו"ל הוא הדגיש כי "אין סיבה למהר להגיע לעסקה", כשעל-פי המקורות הוא מקווה כי "פלישה ישראלית לרפיח ברמדאן תביא להתלקחות ביהודה ושומרון".

יחיא סינוואר, אסמאעיל הנייה, חמאס, עזה
יחיא סינוואר ואסמאעיל הנייה בעזה | צילום: רויטרס

בחדשות 13 פורסמו דברים מפי גורמים מדיניים בישראל, הטוענים גם הם כי סינוואר לא ממהר להגיע להסכמות. על-פי הגורמים, "סינוואר רוצה להכניס את ישראל ברמדאן לשפיכות דמים ולביקורת עולמית, ומעדיף להבעיר את השטח במקום לדאוג לסיוע הומניטרי ולהקלות עבור האזרחים העזתים". בעקבות הקשחת העמדות של חמאס, ישראל לא שלחה נציגות מטעמה לשיחות בבירה המצרית.

כזכור, ישראל הציבה דרישה לקבל את רשימת החטופים החיים, וגורמים מדיניים אומרים כי "ישראל לא מצפה לקבל את רשימת כל החטופים שנמצאים בחיים, אלא את החטופים שאמורים להשתחרר באותו מתווה הומניטרי", כלומר כ-40 חטופים - נשים, מבוגרים וחולים - ולא להגיע למצב בו היינו בעסקה הקודמת בו בכל ערב חיכינו לראות מי ישתחרר ביום העוקב.

אלפים בעצרת למען החטופים בירושלים
אלפים בעצרת למען החטופים בירושלים | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בתוך כך, הלחץ האמריקני בנוגע לסגירה מהירה של עסקה נמשך. אמש, טרם פגישתה עם השר בני גנץ, סגנית נשיא ארצות הברית, קמלה האריס, אמרה בנאום שנשאה באלבמה: "יש להגיע מיד להפסקת אש, חמאס צריך להסכים לעסקה. המראות מעזה קשים. אנשים גוועים ברעב. יש דיווחים על משפחות שאוכלות עלים או מזון לבעלי חיים, נשים שיולדות תינוקות עם תזונה לקויה או ללא טיפול רפואי וילדים שמתים מתת-תזונה והתייבשות. כפי שאמרתי פעמים רבות - יותר מדי פלסטינים חפים מפשע נהרגים".

עוד אמרה: "יש הסכם על השולחן. חמאס צריך להסכים. בואו נשיג הפסקת אש, נאחד את בני הערובה עם משפחותיהם ונספק הקלה מיידית לתושבי עזה. ממשלת ישראל חייבת לעשות יותר כדי להגדיל משמעותית את זרימת הסיוע. אין תירוצים". היום צפויה האריס להיפגש עם השר בני גנץ בביקורו בוושינגטון.