גורמים מדיניים: חמאס צפוי להשיב לעסקה בתחילת השבוע

קצת יותר משבוע לפני תחילת חודש רמדאן, טרם הושגו הסכמות בנוגע לעסקה שתביא לשחרור חטופים שנותרו בשבי בעזה. לדברי גורמים מדינים, תשובת חמאס הרשמית תימסר בימים הקרובים - ובעקבותיה יהיה ניתן להעריך אם אפשר להגיע לסיכומים. גורם מדיני: "הסיבה להתמהמהות במו"מ - סירוב חמאס להעביר רשימת חטופים חיים"

זמן צפייה: 01:50

גורמים מדיניים בישראל מעריכים כי תשובת חמאס בנוגע לעסקת חטופים צפויה להימסר למתווכות בתחילת השבוע הקרוב - כך פורסם הערב (שישי) בזמן שישי. עם קבלת התשובה ניתן יהיה להעריך אם מתאפשרת הגעה להסכמות לפני חודש רמדאן, שיחול בעוד שבוע וחצי.

חרף הלחצים שמפעילים האמריקניים ויתר המתווכות, בישראל מטילים ספק בכך שניתן יהיה להגיע להסכמות לפני החודש הקדוש למוסלמים ומגדירים את יעד זה "שאפתני מאוד". על פי גורמים מדיניים, העיכוב במגעים נובע מכך שחמאס מתמהמה בהעברת שמותיהם של חטופים חיים שישוחררו - דבר שישראל דרשה כתנאי להתקדמות במשא ומתן.

בתוך כך, משלחת ישראלית מקצועית ששהתה בקטר בימים האחרונים חזרה לישראל, לאחר שהושגה התקדמות מסוימת סביב נושאים טכניים, שמטרתם לאפשר הוצאה מהירה לפועל של עסקה במידה ויושגו הסכמות.

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה
יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה

השבוע פורסם בחדשות 13 מסמך שהועבר על ידי גורם מערבי, אשר בעיקרו נותן את פירוט השלב הראשון בעסקה המתגבשת, שבו ישראל מעוניינת ומסכימה. לפי המסמך, בשלב הראשון ישוחררו 40 חטופים, בהם 15 מבוגרים (בני יותר מ-50), 13 חולים ושבע נשים "שהיו אמורות להשתחרר בדצמבר 2023". עוד בפעימה הראשונה ישוחררו חמש חיילות.

במסמך מפורט כי מהצד הפלסטינים ישוחררו 404 אסירים פלסטיניים בטחוניים. כלומר, יחס של חטוף אחד אל מול עשרה מחבלים. לכל קטגוריה יש מפתח נפרד. עושה רושם שחמאס לא ממש בעניין של גיבוש עסקה, והמסמך שפורסם אינו מחייב התקדמות משמעותית במגעים. בשל שחרור החיילות בשלב הראשון, ישוחררו גם 15 אסירים כבדים, שנשפטו לתקופות מאסר ארוכות, ו-47 משוחררים של עסקת שליט, שנכלאו שוב בישראל.

המסמך מאשש את הטענה שהוכחשה בידי גורמים ישראליים, כי לישראל הוצע לפני שהתפוצצה העסקה הקודמת, שחרור של שבע נשים נוספות, אך בישראל התעקשו על 10 נשים או כלום. גורמים בכירים כאמור הכחישו אז את הדיווח, וטענו כי הוא פוגע במשפחות החטופים.