שחרור מחבלים "כבדים" במהלך חודש הרמדאן: התנאים של חמאס לעסקה

מקור בחמאס הודיע כי ההתקדמות לעבר עסקה נעשית באופן "חיובי" וכי תשובה תימסר למתווכות בקרוב, אך בארגון הטרור דורשים בתמורה להשבת חטופים את שחרורם של מחבלים שמהווים "סמלים" ומרצים בכלא הישראלי מאסרי עולם. בין השמות שעלו: אחמד סעדאת, מתכנן רצח השר זאבי, ועבדאללה ברגותי, שאחראי לפיגועים רבים. גורם פלסטיני: "חמאס מעוניין בעסקה ונכון להתגמש"

זמן צפייה: 01:33

לאחר שגורם בכיר בחמאס הודיע כי ההתקדמות לעבר עסקה רחבה עם ישראל מתקדמת באופן "חיובי", נחשפו הערב (שישי) ב"זמן שישי" התנאים החדשים שארגון הטרור העזתי מציב מול המתווכות. דרישה מרכזית, שצפויה להיות קשה במיוחד בעבור ישראל, הנה שחרור של מחבלים "כבדים" - המרצים מאסרי עולם בגין פשעים חמורים במיוחד.

בין השמות שחמאס צפוי לדרוש במסגרת המשא ומתן נמצאים מספר מחבלים שמהווים "סמל" עבור הפלסטינים, כגון מזכ״ל החזית העממית אחמד סעדאת, שתכנן את רצח השר רחבעם זאבי, ועבדאללה ברגותי, איש חמאס שאחראי לפיגועים רבים ושפוט למאסרי עולם רבים בישראל.

עם זאת, חבר הלשכה המדינית בחמאס, מוחמד נזאל, התראיין באל-ג'זירה והכחיש כי חמאס העביר שמות ספציפיים, כיוון שלטענתו "מיקוח על שמות הוא חלק מהמשא ומתן בין ישראל לחמאס - שטרם נפתח". כמו כן, גורם פלסטיני טען: "חמאס מעוניין בעסקה ונכון להתגבש". זמן קצר לפני זה בכיר חמאס הודיע כי תשובת הארגון בנוגע לעסקה תימסר למתווכות "בקרוב מאוד".

הפגנה למען שחרור החטופים בת״א
הפגנה למען שחרור החטופים בת״א | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

אחרי שאמש אמרו בקטר כי "התקבל אישור חיובי ראשוני מחמאס" אודות המתווה לעסקת חטופים, מקורות פלסטיניים אמרו מוקדם יותר היום כי ההודעה הקטרית הייתה נמהרת ופזיזה. המקורות הוסיפו כי חמאס הודיע שהסכים על מסגרת, וכעת יש לדון על הפרטים "כדי להביא להפסקת המלחמה בעזה". בחמאס דורשים כי השלב הסופי של העסקה יכלול בנוסף הפסקת אש קבועה, אך אין עדיין הסכמות על הפרטים - כאשר הזרוע הצבאית בעזה בראשות יחיא סינוואר ממשיכה לקיים התייעצויות עם בכירי חמאס בחו"ל, בהם ראש הלשכה המדינית של הארגון, איסמאעיל הנייה.

בדיון הקבינט שנערך אתמול שרים הביעו התנגדות להוצאה לפועל של עסקה מדורגת. בהתייחסות לפרטי העסקה, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "ראש הממשלה בנימין נתניהו טען בפני השרים: "יש מספר תנאים שלא נוכל להסכים להם: לא נאפשר את הפסקת המלחמה, לא נסיים אותה ללא מיטוט חמאס, לא נשחרר אלפי מחבלים - זה נתון שהמשמעות שלו ברורה לכולנו, ולא נוכל לאפשר יציאה מהרצועה של צה"ל".

שר המשפטים יריב לוין הוסיף: "דעתי על מתווה הפעימות - הכי נכון לא לשחרר תחילה חלק אלא את כולם. זה לא מוסרי לשחרר רק את חלקם ואז לעשות משא ומתן. צריך להגביר את הלחץ הצבאי כדי לשחרר אותם במהירות". השר אבי דיכטר הסכים: "צריך לעשות עסקה אחת ולא בשתי פעימות. עם זאת, אני לא מוטרד מכך שאומרים שהמלחמה לא תחזור, צה"ל יידע להחזיר את המלחמה גם אם תהיה הפסקה בלחימה".