דיווח: המו"מ לעסקה תקוע, הנהגת חמאס שוקלת לעזוב את קטר

ברקע הודעת דוחא על כך שהיא "בוחנת מחדש" את תפקידה כמתווכת במגעים, ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח כי בין ארגון הטרור לקטר שורר חוסר אמון. גורם ערבי אמר לעיתון כי בימים האחרונים, בכירי הארגון פנו למדינות במזה"ת, בהן עומאן, במטרה להעתיק את מקום מושבם אליהן. לפי הדיווח, אם חמאס יעזוב את קטר - המו"מ לעסקה עלול להיפסק לחלוטין

זמן צפייה: 01:02

ברקע הודעת קטר על כך שהיא "בוחנת מחדש" את תפקידה כמתווכת בין ישראל לחמאס: בכירי ארגון הטרור שוקלים לעזוב את מדינת המפרץ, כך על-פי דיווח שפורסם הלילה (שבת) ב"וול סטריט ג'ורנל". גורם ערבי שמעורב בשיחות המו"מ מסר לעיתון: "חוסר האמון בין חמאס למתווכות גדל", והוסיף: "המגעים לעסקה תקועים ולא צפויים להתחדש בקרוב". עוד דווח כי בקטר איימו על בכירי חמאס כי אם יסרבו לעסקת חטופים - יגורשו מדוחא, בה הם מתגוררים מאז 2012.

גורמים ערבים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי בימים האחרונים, בחמאס פנו למנהיגים של לפחות שתי מדינות במזרח התיכון, בניסיון לברר אם יסכימו לארח את ראשי הארגון. אחת המדינות, על פי הדיווח, היא עומאן. גורמים רשמיים במדינה לא מסרו תגובה. לפי הדיווח, אם בכירי חמאס יעזבו את מקום מושבם בקטר - ישראל וארה"ב יתקשו לתקשר עם ארגון הטרור, והמהלך עלול להוביל להפסקה מוחלטת של המגעים לעסקת חטופים.

ראש ממשלת קטר מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני
ראש ממשלת קטר מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני | צילום: רויטרס

כזכור, ראש ממשלת קטר מוחמד בן עבד אל ת'אני אמר ביום רביעי כי מדינתו "בוחנת מחדש" את תפקידה כמתווכת במסגרת המגעים לעסקת שחרור חטופים והפסקת אש בעזה. לדבריו של ת'אני, קטר שוקלת להפסיק לתפקד כמתווכת מכיוון שפוליטיקאים עושים "שימוש רע ונצלני" במאמציה של דוחא.

גורמים ערביים העריכו השבוע כי מדינת המפרץ מנסה לרצות את כל השחקנים במזרח התיכון, בהם הגוש האיראני, וללחוץ על ישראל, חמאס ומצרים לסיים את המלחמה. לדבריהם, בשעה שההיתכנות לעסקת חטופים נמוכה, בקטר דווקא נוקטים עמדה שתומכת בחמאס, אך כאשר תהיה התקדמות חיובית במגעים - הם ירצו להציג הישג בדמות עסקה.

אף על פי שראש הממשלה הקטרי לא נקב בשמות הגורמים שאותם הוא מאשים ב"ניצול לרעה" של מדינתו, דבריו הגיעו ברקע מתיחות גוברת בין דוחא וירושלים. גורמים ישראלים מתחו ביקורת על התיווך בשיחות המשא ומתן, ואף האשימו את קטר בגרירת רגליים.

מפגינים למען שחרור החטופים, הערב בתל אביב
מפגינים למען שחרור החטופים, שלשום בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

גורם מדיני אמר לחדשות 13 כי הועברה לקטר בבקשה ברורה כדי שתפעיל לחץ על חמאס במהלך המגעים - לרבות באמצעות גירוש משפחות וראשי טרור מדוחא, וכן בסגירת חשבונות שמשמשים פעילי טרור. קטר טרם פעלה באופן זה.