גורמים ערביים: בקטר מנסים "לשחק על כל המגרש" ולרצות את איראן

ברקע הודעת ראש הממשלה הקטרי, לפיה מדינתו שוקלת להפסיק לתווך בין ישראל לחמאס, גורמים ערביים אומרים כי מדינת המפרץ מנסה לרצות את כל השחקנים במזה"ת, בהם הגוש האיראני, וללחוץ על ישראל, חמאס ומצרים לסיים את המלחמה. בשעה שההיתכנות לעסקת חטופים נמוכה, בקטר נוקטים עמדה שתומכת בחמאס, אך כאשר תהיה התקדמות חיובית במגעים - הם ירצו להציג הישג בדמות עסקה

זמן צפייה: 01:37

אחרי שראש ממשלת קטר מוחמד אל-ת'אני אמר אתמול כי מדינתו שוקלת להפסיק לתווך בין ישראל לחמאס, גורמים ערביים מסבירים הערב (חמישי) את פשר ההצהרה. לדבריהם, קטר משחקת "משחק כפול" במזרח התיכון, ומנסה לרצות את כל השחקנים. מדינת המפרץ מקיימת קשרים עם איראן, ובמקביל עם ארה"ב, ישראל ואפילו סעודיה - שניתקה עם היחסים עם קטר לפני מספר שנים.

בגוש האיראני מתנגדים לעסקת חטופים, וכל עוד אין התקדמות במגעים, שתאפשר לקטרים להציג הישג בדמות עסקה - בדוחא נוקטים עמדה פרו-חמאסית, בניסיון לרצות את האיראנים. כמו כן, בקטר מבקשים להתנער מהעובדה שבמסגרת המו"מ, ראש המוסד דדי ברנע התארח בדוחא.

ראש המוסד דדי ברנע
ראש המוסד דדי ברנע | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
נתניהו וחמינאי איראן טהרן
נתניהו וחמינאי | צילום: רויטרס

קטר ידועה כמתווכת בעימותים מסביב לעולם, בין היתר במלחמת רוסיה-אוקראינה וכן באפגניסטן. כאשר קטר רושמת הישגים - היא מודיעה על כך רשמית. לכן ההערכה היא שכאשר בדוחא יזהו היתכנות לעסקה והתקדמות במגעים - הם יחזרו לתווך.

במקביל, גורמים ערביים טוענים כי דוחא לוחצת על חמאס ועל ישראל לסיים את המלחמה בעזה - וגם על מצרים, עמה לקטר יש מאבק על יוקרת התיווך. עם זאת, בשעה שהקטרים מתחייבים בפני נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שיגיעו לעסקה - הם אומרים את הדבר ההפוך לאיראנים. בנוסף, המסר הקטרי לחמאס הוא "נפסיק את המלחמה", ולישראל - "נשחרר את החטופים". כעת, ממתינים בדוחא להתקדמות במגעים.