פגישה עם חיילים ובדיקות בביה"ח: כך תיראה חזרת החטופים לארץ

במהלך ארבעת ימי ההפוגה בלחימה, והחל מהיום, חמאס יעדכן בכל ערב את ישראל על זהות החטופים החיים שישוחררו למחרת - ובהתאם לכך ישראל תגבש רשימה של מחבלים שישוחררו לאחר השבת הישראלים מהרצועה. מה יעברו החטופים כשיגיעו לישראל?

זמן צפייה: 03:23

עסקת החטופים יוצאת לדרך: לאחר שהממשלה אישרה את העסקה לשחרור החטופים המוחזקים בידי חמאס, פורסמה הבוקר (רביעי) רשימה המכילה את שמותיהם של 300 מחבלים העשויים להשתחרר במסגרת העסקה. על פי ההסכם, בעבור כל חטוף ישראלי שיוחזר ישוחררו כ-3 מחבלים המוחזקים בישראל - כך שבשלב הראשון ישוחררו 150 מחבלים קטינים ומחבלות בתמורה ל-50 נשים וילדים ישראלים. בהמשך, ייתכנו שחרורים של מחבלים נוספים בתמורה לשחרורם של של ישראלים נוספים, מעבר ל-50 - ולכן פורסמה רשימה המכילה 300 שמות.

על פי הסיכומים, החל מהיום ובכל ערב במהלך ימי ההפוגה, ישראל תקבל הודעה בדבר זהות החטופים שישוחררו למחרת. בהתאם למספר וזהות המשוחררים, ישראל תגבש רשימה של מחבלים - שישוחררו רק לאחר חזרתם של החטופים הישראלים. בעבור כל עשרה חטופים נוספים שישוחררו יתקיים יום נוסף של הפוגת אש - כשהתקווה בירושלים הנה שמנגנון זה יעודד את חמאס לשחרר חטופים נוספים.

בין האסירים שישראל תשחרר ישנם קטינים פעילי חמאס, הג'יהאד האסלאמי ופת"ח. חלק גדול מהם נעצרו השנה, וחלקם אף לפני חודשים בודדים. כ-17 הורשעו ברצח, אך הרוב הגדול נעצר בשל יידויי אבנים או פגיעה ב"ביטחון האזור". בעניינם של מספר מחבלים המופיעים ברשימה טרם נגזר הדין והליכים המשפטים שלהם עדיין מתנהלים. רוב המחבלים המופיעים ברשימה הם תושבי השטחים ומזרח ירושלים, מעט מהם תושבי רצועת עזה. מכיוון שלא התקבלה בממשלה החלטה על גירוש, המחבלים יוחזרו לבתיהם.

מתווה העסקה לשחרור חטופים
מתווה העסקה לשחרור חטופים
מתווה העסקה לשחרור חטופים

ברשימת האסירים שצפויים להשתחרר נמצאת גם אמו של המחבל שהורשע ברצח יהודה דימנטמן בפיגוע ירי סמוך ליישוב חומש שבשומרון, בשנת 2021. היא הורשעה בסיוע לבנה, בהחבאת נשק ובכך שידעה על כוונתו לרצוח. בשיחה עם חדשות 13, הרב מוטי דימנטמן, אביו של יהודה, סיפר כי לא עודכן בנוגע לשחרורה עד עתה.

יהודה דימנטמן
יהודה דימנטמן, שנרצח ב-2021

בנוסף מופיעים ברישמה המחבל שביצע את פיגוע הירי בשכונת שייח' ג'ראח במזרח ירושלים ביום השואה, בו נפצעו שני בני אדם; המחבלת שביצעה את ניסיון פיגוע הדקירה בתחנת הרכבת הקלה "גבעת התחמושת" במזרח ירושלים לפני שנוטרלה; שלוש המחבלות שביצעו את ניסיון פיגוע הדקירה סמוך לקלקיליה בשנת 2022, לפני שנעצרו עם נשק ומכתב התאבדות; המחבלת שנתפסה לפני חודש עם דגל חמאס ליד מחסום קלנדיה הסמוך לירושלים, ומואשמת שניסתה לבצע פיגוע דקירה; חוליית המחבלים שביצעו את פיגוע הדקירה בשכונת גילה במזרח ירושלים לפני 4 חודשים ופצעו את אור סייר ויינר בן ה-25 באורח קשה, ומחבל שדקר אדם חרדי בגינה ציבורית בגבעת התחמושת באוקטובר שעבר ונוטרל על ידי שוטר.