הנייה לא דוחה את עסקת החטופים שגובשה בפריז: "נלמד את ההצעה"

לאחר שחמאס דחה אמש את המתווה שהוצע, ראש הלשכה המדינית של ארגון הטרור יצא לקהיר כדי לדון בפרטים - והודיע: "קיבלנו את ההצעה, נלמד אותה ונכין תשובה". מזכיר המדינה בלינקן: "ההצעה שהונחה על השולחן טובה"

אסאמעיל הנייה, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס
אסאמעיל הנייה, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס | צילום: רויטרס

ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמאעיל הנייה, יצא היום (שלישי) לביקור בקהיר, לאחר שהוזמן על ידי הממשלה המצרית במטרה לדון במתווה עסקת החטופים שגובש בפסגת ראשי המודיעין בפריז. על אף שחמאס דחה את עקרונות המתווה אמש, הנייה הודיע: " קיבלנו את ההצעה שנידונה בפגישה בפריז - נלמד אותה ונחזיר עליה תשובה".

"תנועת החמאס פתוחה לדון בכל יוזמה או רעיון רציני, בתנאי שיביא להפסקה כוללת של התוקפנות ויבטיח מחסה לבני עמנו שנאלצו לעקור מבתיהם. אנו מצפים שעסקה תביא לשיקום והסרת המצור ולחילופי אסירים", הוסיף ראש הלשכה המדינית של ארגון הטרור.

מוקדם יותר, בעקבות הודעת חמאס כי דיונים בעסקה יתקיימו רק בסיום המלחמה, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר: "ההצעה שמונחת על השולחן היא חזקה ומשכנעת. חמאס יצטרך לקבל החלטות".

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן | צילום: רויטרס

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מיהר לאיים בחשבון הטוויטר שלו, בתגובה לדברי הנייה: "עסקה מופקרת = פירוק הממשלה". זמן קצר לאחר מכן, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד אמר: "ניתן לממשלה רשת ביטחון לכל עסקה שתחזיר את החטופים לביתם".

כיכר החטופים בתל אביב
כיכר החטופים בתל אביב | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

במסגרת העסקה שגובשה בפריז, כ-35 חטופים ישוחררו בתמורה לשחרור של מחבלים רבים מהכלא הישראלי. בשלבים הבאים הצדדים אמורים לדון על שחרור גברים צעירים, חיילים וגופות. ישראל מצדה הייתה מוכנה להפוגת אש ממושכת, ככל הנראה עד כחודשיים, אך היא סירבה להתחייב שהמלחמה תסתיים.

ראש ממשלת קטר מוחמד אל-תאני, המבקר בוושיגנטון, אמר טרם התקבלה תשובת חמאס: "אנחנו במקום טוב יותר משהיינו, אך אני לא יכול להגיד שזה יקרה בקרוב". גורם ישראלי המעורה בפרטי המתווה הוסיף: "עסקה כוללת תתממש רק אם חמאס ירד מדרישת סיום הלחימה".