ביידן: "הבקשה לצווי מעצר בהאג שערורייתית"

נשיא ארה"ב אמר כי הבקשה לצווי מעצר מטעם התובע הראשי בהאג "שערורייתית, נעמוד לצד ישראל". בלינקן: "דוחה לחלוטין את הצהרת התובע. ההשוואה בין ישראל לחמאס מבישה ועלולה לפגוע בעסקת חטופים". 106 ח"כים בהצהרה: "פשע היסטורי"

זמן צפייה: 00:43

שעות אחרי שהתובע הראשי בבית הדין הפלילי בהאג קארים חאן הודיע כי יבקש צווי מעצר לראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון גלנט - לצד מנהיגי חמאס יחיא סינוואר, איסמאעיל הנייה ומוחמד דף - התייחס הערב (שני) נשיא ארה"ב ג'ו ביידן למהלך, ואמר כי "הבקשה לצווי מעצר בהאג היא שערורייתית". מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר כי וושינגטון "דוחה לחלוטין את הצהרת התובע". הוא הוסיף כי "ההשוואה בין ישראל לחמאס מבישה". עוד אמר בלינקן כי הצעד של התובע בהאג "עלול לפגוע בעסקת חטופים".

חרבות ברזל בית הדין הפלילי הבינ"ל הבינלאומי בהאג האג
התובע הראשי בהאג - ומנהיגי ישראל וחמאס | צילום: רויטרס

בתוך כך, 106 ח"כים - מהקואליציה ומהאופוזיציה - חתמו על הצהרה שלפיה "מדינת ישראל נמצאת בעיצומה של מלחמה צודקת נגד ארגון טרור נפשע. צה"ל הוא הצבא המוסרי ביותר בעולם. חיילינו הגיבורים נלחמים בעוז ובמוסריות שאין שנייה לה, בהתאם לדין הבינלאומי, כפי שאף צבא אחר לא עשה מעולם. ההשוואה השערורייתית של התובע בהאג בין מנהיגי ישראל לבין ראשי ארגון הטרור חמאס היא פשע היסטורי בל יימחה וביטוי מובהק של אנטישמיות. אנחנו דוחים זאת בשאט נפש. 80 שנה אחרי השואה, אף אחד לא יכבול את ידיה של מדינת היהודים להגן על עצמה".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2405202013' autoplay='0' credit='גיל תמרי' desc='אפקט האג: הרשימה המפוקפקת של המנהיגים אליה מצטרפים נתניהו וגלנט ' poster='' kid='1_a4jdb03c' duration='349']

ראש הממשלה נתניהו תקף בישיבת סיעת הליכוד את הצהרת התובע בהאג: "זו שערורייה. זה לא יעצור אותי ואותנו. שר המשפטים, יריב לוין, אמר כי "החלטת התובע בבית הדין הפלילי בהאג היא חרפה מוסרית מהגדולות בהיסטוריה האנושית. ההחלטה שתכליתה ניסיון למנוע ממדינת ישראל את זכות ההגנה העצמית, וההשוואה הנואלת בין מנהיגי ישראל לבין רבי המרצחים העומדים בראש החמאס, הן ביטוי מובהק לאנטישמיות מודרנית ולשנאת יהודים באשר הם. מדינת ישראל תמשיך להילחם את מלחמת המגן הצודקת מפני הטרור, באופן המוסרי ביותר ועל-פי הדין הבינלאומי. אזרחי ישראל, ועמנו רבים בעולם כולו, מתייצבים היום בעוצמה מאחורי ראש הממשלה, הנהגת המדינה, צה"ל וכוחות הביטחון".

הנשיא יצחק הרצוג תקף גם הוא את התובע בהאג: "זו שערורייה שמצביעה עד כמה מערכת המשפט הבינלאומית נמצאת בסכנת קריסה. בחוסר תום לב, המהלך החד-צדדי הזה מעודד מחבלים ברחבי העולם, ומפר את כל כללי היסוד של בית המשפט. מנהיגי חמאס הם רוצחי המונים, שאחראים לאונס וחטיפות של גברים, נשים, ילדים ותינוקות.  כל ניסיון לערוך הקבלות בין הטרוריסטים הנוראיים הללו לבין ממשלת ישראל שנבחרה באופן דמוקרטי - הפועלת למלא את חובתה להגן ולהגן על אזרחיה במלואה תוך הקפדה על עקרונות המשפט הבינלאומי - הוא שערורייתי ואינו מקובל. לא נשכח מי התחיל את המלחמה הזו; מי אנס, שחט, שרף, התאכזר וחטף אזרחים.  מצפים ממנהיגי העולם לדחות את הצעד".

הקונסול הכללי של ישראל בניו יורק, אופיר אקוניס' קרא "לכל הארגונים היהודיים לגנות את ההחלטה בהאג. מזכיר לקהילה הבינלאומית שלא אנחנו פתחנו באש ב-7 באוקטובר ולא אנחנו ביצענו טבח מזעזע אכזרי וברוטלי באזרחים תמימים. מי שאחראי לכך הם רק חמאס והג׳יהאד האיסלמי, שעדיין מחזיקים בחטופים".