ארה"ב: "ההצהרה על הפסקת אש תואמה עם ישראל"

אחרי שנתניהו נחת בניו יורק והבהיר כי התקיפות נגד חיזבאללה יימשכו, אמרה דוברת הבית הלבן כי "ישראל הייתה מודעת להצהרה על הפסקת אש" וכי "גורמים בכירים מקיימים בדיונים". לדבריה, ביידן "היה ברור מאוד", והמאמצים להפוגה של 21 יום נמשכים

זמן צפייה: 03:14

על רקע המשך המערכה מול חיזבאללה, ולאחר עוד יום של תקיפות בלבנון, הבית הלבן הודיע הערב (חמישי) כי ההצעה להפסקת אש בלבנון אשר הציגה ארה"ב, תואמה עם ישראל והוצגה בידיעתה. עוד נטען כי הדיונים על ההצעה יימשכו בניו יורק, שם נחת היום ראש הממשלה בנימין נתניהו לקראת נאומו בעצרת הכללית של האו"ם מחר.

לקראת הנאום, בסביבת נתניהו התעקשו כי קיום הנאום בעת הזו חשוב, וכי לו חשיבות גבוהה על רקע אירועי השנה האחרונה. ראש הממשלה צפוי לדבר על אירועי 7 באוקטובר ועל האיום האיראני, אליו מתייחס בדרך כלל במהלך נאומים בזירה הבינלאומית. יש לציין כי לנאומים שכאלה אשר מתקיימים בשעה מוקדמת (09:30 בבוקר לפי שעון ארה"ב), יש פחות קהל מהקהילה בינלאומי, ויותר קהל ישראלי.

הבניין שהותקף בביירות
בניין שהותקף בביירות | צילום: רויטרס

כבר לפני הנאום, החלה להתכנס מחאה נגד נתניהו מחוץ למבנה האו"ם. משפחות חטופים הגיעו לניו יורק כדי להפגין, ובכדי להעביר מסר לעולם כי העם בישראל כן מעוניין בעסקת חטופים. בנוסף, צפויה מחר הפגנה במרכז מנהטן במהלך הנאום.

למרות שהדגש בימים אלה מופנה לזירה הצפונית, בפמליית רה"מ מתייחסים ללחימה ברצועת עזה, וגורם טוען כי אין מידע מבוסס האם מנהיג חמאס יחיא סינוואר נהרג בתקיפות צה"ל. עם זאת מודה כי סינוואר אכן מנותק קשר בשבועות האחרונים. נטען כי במידה ומנהיג חמאס אכן נהרג, הדבר יכול לתרום להתקדמות במגעים לעסקת חטופים, אך בחמאס בינתיים מסרבים לשחרר מידע רשמי על אודות מצבו. עוד נמסר כי רה"מ ממשיך לדון על מתווים לעסקה, למרות שאין תגובה מצד חמאס.

יחיא סינוואר
יחיא סינוואר | צילום: רויטרס

גורמים דיפלומטיים התייחסו היום להצעה להפסקת האש, ואמרו לחדשות 13 כי "מדובר בשינוי קו ממה שסוכם עם ארה"ב וצרפת". כמו כן, בכיר בפמליית ראש הממשלה אמר כי לא הייתה בצעה בקבינט על הפסקת אש, וכי "זה לא הכיוון". הוא התייחס לשאלת חיסול מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה - ואמר כי "אם הצעדים הנוכחיים לא יספיקו - יש עוד צעדים על הפרק". בתוך כך, צה"ל מעודכן על המגעים המדיניים - אך ממשיך בלחימה כרגיל.

מוקדם יותר אמר נתניהו עם נחיתתו כי "המדיניות ברורה: "משיך להכות בחיזבאללה בכל הכוח עד שתושבי הצפון ישובו לבתיהם". במקביל, התייחס הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי בהערכת מצב לנושא, והדגיש: "צריך להמשיך לתקוף את חיזבאללה, שנים חיכינו להזדמנות הזו". לדבריו, צה"ל פועל "כל הזמן להביא הישגים, לחסל עוד בכירים, לסכל העברות אמצעי לחימה, לגרוע מיכולות האש של חיזבאללה ולתקוף אותו בכל מרחב לבנון".