גרמניה תצטרף להליך בהאג - ותתמוך בישראל: "לא מבצעת רצח עם"

דובר הממשלה הגרמנית הודיע כי ברלין דוחה את האשמות לפיהן ישראל מבצעת רצח עם - ואמר כי מדינתו תבקש להצטרף כצד שלישי להליך המתנהל בבית הדין הבין-לאומי לצדק, בעקבות התביעה שהגישה דרום אפריקה. "להאשמות שהועלו אין כל בסיס"

זמן צפייה: 01:27

דובר הממשלה הגרמנית הודיע הערב (שישי) כי גרמניה דוחה בתוקף את האשמות שהועלו נגד ישראל בנוגע לביצוע רצח עם בעזה - וכי היא תבקש להצטרף כצד שלישי להליך המתנהל בבית הדין הבין-לאומי לצדק בהאג. לתמיכה הגרמנית עשויה להיות משמעות סימבולית ומשפטית חשובה.

"הממשלה הפדרלית דוחה בתוקף את ההאשמה ברצח עם שהועלתה נגד ישראל - אין לזה בסיס", כתב דובר הממשלה שטפן הבשטרייט, "לפיכך גרמניה תבקש להופיע כצד שלישי בדיון המתנהל בפני בית הדין הבינלאומי".

המשלחת הישראלית לדיון בהאג
המשלחת הישראלית לדיון בהאג | צילום: משרד החוץ

קנצלר גרמניה אולף שולץ הביע תמיכה בישראל מאז החלה המלחמה, ואף ביקר בארץ באוקטובר - זמן קצר לאחר מתקפת הפתע של חמאס. ב-10 באוקטובר, יומיים לאחר המתקפה, חתם שולץ על מכתב שהביע תמיכה בישראל בשמו ובשם מנהיגים מערביים נוספים, ובראשם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. "אנו מביעים את תמיכתנו המאוחדת במדינת ישראל, ומגנים באופן מוחלט את חמאס ומעשי הטרור שלו. לעולם אין הצדקה למעשי טרור", נכתב בשמם של המנהיגים.

יצחק הרצוג
הנשיא הרצוג וקנצלר גרמניה שולץ, בביקורו בישראל באוקטובר | צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ

מוקדם יותר היום, צוות ההגנה הישראלי השיב להאשמות של דרום אפריקה בבית הדין הבינלאומי. פרופ' מלקולם שו, ראש הצוות הישראלי, אמר במהלך דיון: "לא כל מלחמה היא רצח עם, הג'נוסייד האמיתי התרחש ב-7 באוקטובר - תקיפה של כוחות מזוינים מצד חמאס מול אזרחים לא חמושים. לפי האמנות הבינלאומיות ישראל זכאית להגן על עצמה". בהתייחסות לציטוטים מתלהמים של גורמים ישראלים רשמיים, אותם כללה דרום אפריקה בתביעה שלה, אמר שו: "כלל פעולות ישראל מתקבלות בקבינט המצומצם, וחלקן מובאות לקבינט המורחב. האמירות הללו אינן מייצגות את הפעולות של ישראל".

לאחר מופע הצביעות של דרום אפריקה אתמול, במהלכו התעלם צוות התביעה מטבח 7 באוקטובר, גורמים בישראל מסרו: "דרום אפריקה מתעלמת לחלוטין משימוש חמאס באזרחים כמגנים אנושיים ומהימצאות חטופים ישראלים ברצועת עזה. הם מבקשים לאפשר לארגון הטרור לחזור ולבצע את הפשעים שביצעו ב-7 באוקטובר". מטעם הבית הלבן נמסר: "הטענות שלפיהן ישראל מבצעת רצח עם בעזה - חסרות כל בסיס".