דיווח: במצרים נערכים להגירה של מאות אלפי עזתים בתחילת 2024

הנהירה של תושבי עזה למצרים צפויה להתחיל בשנת 2024, ומספר מדינות נוספות ערביות במפרץ ובצפון אפריקה צפויות לארח את העקורים. בנוסף, המצרים מתנים את מעבר התושבים בכך שיחזיקו באשרות לימודים או הגירה למדינות אחרות בעולם - ובכך שלא יאוכלסו באזור סיני

עזתים מתפנים לדרום הרצועה
עזתים מתפנים לדרום הרצועה | צילום: רויטרס

בתקשורת הלבנונית נטען היום (שבת) כי במצרים נבחן מנגנון להתמודדות עם אפשרות הגירה המונית תושבי עזה, אשר תחל ברבעון הראשון של שנת 2024. המקורות הוסיפו כי קהיר דנה באפשרות שמספר מדינות נוספות תארח גם הן את הפלסטינים העקורים.

כמו כן, דווח כי מצרים תתנה את הדברים בכך שמעבר התושבים יהיה מאורגן ולמטרות מוגדרות בחו"ל כגון הגירה או לימודים, בהתאם לאישור קודם של ויזות שתאושרנה לפני כניסתם למדינה. נבחנת האפשרות שסטודנטים פלסטיניים יוכלו להנות ממלגות לימודים באירופה, טורקיה וארצות הברית, מה שיאפשר להם לנסוע למקומות אלו יחד עם משפחותיהם.

על פי התרחיש, מצרים צפויה לקבל מאות אלפים מתושבי עזה מגילאים שונים יחד עם משפחותיהם. יגובשו קריטריונים לכניסה דוגמת מצב בריאותי, גורמים הומניטריים אחרים והשכלה, והכל בתנאי שלא יאוכלסו באזור סיני.

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי | צילום: רויטרס

המקורות ציינו כי השינוי בעמדתה של קהיר נובע מהתפיסה המצרית כי ישראל תמשיך להפציץ את עזה ולגרום להרס רב, תפגע כלכלית ברצועה,  ואף תכשיל את כל ניסיונות השיקום שלה ותאפשר הגשת סיוע הומניטארי בלבד, מה שיקשה על אפשרויות עבודה או קיום חיים בתוך הרצועה.

כאמור, מצרים החלה לדון במכסות של מהגרים שתקבלנה מדינות ערביות אחרות בין אם במפרץ או בצפון אפריקה, במקביל לדרישה לסיוע כלכלי גדול מאירופה, ארצות הברית ומדינות המפרץ.

נזכיר, כי לפני מספר שבועות העיתון הכלכלי הבריטי "הפייננשל טיימס" דיווח כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מנסה לשכנע את מנהיגי אירופה להפעיל לחץ על מצרים לקבל פליטים מעזה. לפי הדיווח, נתניהו העלה את הרעיון בפגישה עם גורמים אירופים בשבוע שעבר.

מדינות מפתח באירופה - כגון צרפת, גרמניה ובריטניה - דחו את ההצעה בטענה שהיא "לא מציאותית", והצביעו על התנגדותה העקבית של מצרים לרעיון של קבלת פליטים מעזה - אפילו על בסיס זמני. נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי אמר החודש כי ארצו דוחה "כל ניסיון לחסל את הסוגיה הפלסטינית באמצעים צבאיים או באמצעות עקירה כפויה של פלסטינים מאדמתם, שתבוא על חשבון מדינות האזור".