לאחר סירוב גנץ להעביר נשק: נדחתה שיחתו עם שר ההגנה האוקראיני

לאחר ששר הביטחון הדגיש אתמול לשגרירי האיחוד האירופי ישראל תמשיך לתמוך באוקראינה ולעמוד לצד המערב אך לא תספק לה אמצעי לחימה, שיחתו עם אולכסיי רזניקוב שתוכננה להיום נדחתה פעם נוספת - לבקשת האוקראינים

שר הביטחון בני גנץ
שר הביטחון בני גנץ | צילום: חדשות 13

השיחה בין שר הביטחון בני גנץ לבין שר ההגנה של אוקראינה אולכסיי רזניקוב, שתוכננה להתקיים היום (חמישי), נדחתה פעם נוספת לבקשת האוקראינים, זאת שלאחר שגנץ הדגיש אתמול כי ישראל תמשיך לתמוך באוקראינה ולעמוד לצד המערב - אך הבהיר שישראל לא תספק נשק לאוקראינה.

"ישראל תומכת ועומדת לצד אוקראינה, נאט"ו והמערב - זה דבר שאמרנו ואנחנו חוזרים ואומרים", אמר אתמול גנץ לשגרירי האיחוד האירופי, "ישראל מנהלת מדיניות של תמיכה באוקראינה על ידי תמיכה הומניטרית, ואספקה של מערכות מצילות חיים וציוד הגנתי. בימים אלו, אני מתכוון לאשר חבילה נוספת, כפי שעשינו בעבר. העברנו הצעה להעביר לנו מידע שיאפשר לנו לפתח עבורם מערכות התראה אזרחיות שיצילו חיי אדם".

עשן מיתמר מעל שמי קייב כתוצאה מהתקיפות הרוסיות
עשן מיתמר מעל שמי קייב כתוצאה מהתקיפות הרוסיות | צילום: רויטרס

גנץ הוסיף: "ישראל לא תעביר מערכות נשק לאוקראינה ממגוון שיקולים אופרטיביים. אנחנו נמשיך לתמוך באוקראינה עם המגבלות שלנו, כפי שעשינו עד כה. במסגרת הרחבת הסיוע ואספקת הציוד מציל החיים, פנינו, לאחר שיח עם נציגים מאוקראינה לקבלת נתונים שיאפשרו לנו לסייע בבניית ואספקת מערכת התראה חכמה כפי שיש בישראל מול איומים אוויריים ואחרים".

לטענתו, "למערכת כזו, יהיו יתרונות הן בהצלת חיי אזרחים והן במיקוד ההתראות והאזעקות לאזורים הרלוונטיים. אנחנו נכונים לשקול כל בקשה, לרבות בנושא הייצוא, בכפוף למדיניות שפירטתי ושידועה גם לשותפינו ולאוקראינים".

גנץ: לא נעביר נשק לאוקראינה, נבחן העברת מערכות התראה חכמות
שר הביטחון בני גנץ | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

ביום רביעי הבא ימריא שר הביטחון גנץ לביקור ביטחוני-מדיני בטורקיה, במהלכו הוא צפוי להיפגש עם שר ההגנה של טורקיה חולוסי אקאר ולהתקבל במשמר כבוד במשרד ההגנה באנקרה. לפני כחודשיים ביקר בטורקיה ראש האגף הביטחוני-מדיני במשרד הביטחון, תא"ל (מיל') דרור שלום, לראשונה מזה עשור, וחידש את ציר היחסים הביטחוניים בין המדינות. בפגישות סוכם על הנושאים שידונו במעמד השרים.