אוסטין לגלנט: "הכרחי להגן על פלסטינים מפני חמאס"

בצל החרפת המשבר ביחסים בין וושינגטון וירושלים, שר הביטחון נפגש בוושינגטון עם מקבילו האמריקני לויד אוסטין - שאמר כי יש להגן על אזרחים ברצועה מפני ארגוני הטרור. הוא הדגיש: "הברית בין ארה"ב לישראל בלתי ניתנת לערעור"

זמן צפייה: 02:05

שר הביטחון יואב גלנט נפגש הערב (שלישי) עם שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין, כחלק מביקורו המדיני בוושינגטון. בפתח הפגישה, אוסטין אמר לגלנט כי הגנה על פלסטינים מפני חמאס היא "מוסרית והכרחית מבחינה אסטרטגית", והוסיף: "מספר הנפגעים בעזה גבוה מדי, יש קטסטרופה הומניטרית והמצב מחמיר".

בהמשך דבריו, אוסטין טען: "ביום שאחרי המלחמה צריך רשות פלסטינית מחודשת תוך התקדמות לפתרון שתי המדינות". בנוסף שב והדגיש את היחסים המיוחדים בין ארצות הברית וישראל, ואמר: "ארה"ב היא בעלת הברית הקרובה של ישראל וזה בלתי ניתן לערעור. המטרה המשותפת שלנו היא הבסת חמאס והבטחת ביטחון ישראל".

גלנט הודה למזכיר ההגנה בתגובה לדבריו, ואמר: "בשעה שאנו יושבים בפנטגון, בצידו השני של העולם נפגשים מנהיג חמאס עם בכירי הממשל האיראני. אין ביטוי מוחשי יותר למלחמתו של העולם החופשי מול הציר המקדם טרור". בנוגע למגעים לעסקת חטופים הוסיף: "המו״מ המתנהל להשבת החטופים מצריך אותנו לשלב ידיים במאמצים הצבאיים והמדיניים ולהגביר את הלחץ הצבאי".

שר הביטחון יואב גלנט ומזכיר ההגנה לויד אוסטין
שר הביטחון יואב גלנט ומזכיר ההגנה לויד אוסטין | צילום: אלעד מלכה
יואב גלנט בפגישתו עם לויד אוסטין
יואב גלנט בפגישתו עם לויד אוסטין | צילום: רויטרס

בהודעה שפרסמה לשכתו של גלנט, נמסר כי במהלך פגישתם שני הגנרלים "דנו בהמשך התקדמות הלחימה למיטוט חמאס, במאמצים להשבת החטופים ובחיזוק שיתופי הפעולה הביטחוניים- אסטרטגיים בדגש על תהליכי הצטיידות לשימור יתרונה האיכותי של ישראל באזור".

ביקורו של שר הביטחון בבירה האמריקנית מגיע ברקע משבר ביחסים בין וושינגטון וירושלים, שהחריף אתמול לאחר שארצות הברית לא הטילה וטו במועצת הביטחון של האו"ם על החלטה הקוראת להפסקת אש ברצועת עזה ולשחרור החטופים שנותרו בשבי חמאס.

בתגובה לאי-הטלת הוטו מצד ארצות הברית, ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי לא יאשר את יציאת המשלחת הישראלית שהייתה אמורה לדון עם אנשי ממשל ביידן על פעולה אפשרית ברפיח. גלנט התייחס להחלטת מועצת הביטחון בפגישתו אתמול עם היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'יק סאליבן, במהלכה אמר: "אין לנו זכות מוסרית לעצור את המלחמה בעזה עד אשר נחזיר את כל החטופים לביתם. אם לא נשיג הכרעה ברורה ומוחלטת בעזה זה עלול לקרב מלחמה מצפון".

אוסיטן במהלך פגישתו עם גלנט
אוסיטן במהלך פגישתו עם גלנט | צילום: רויטרס

בטרם המריא לוושינגטון, שר הביטחון אמר כי ביקורו יתמקד בשימור "היתרון האיכותי של ישראל", ובדרכים להשיג את מטרות המלחמה - ניצחון על החמאס והשבת החטופים. "אני יוצא היום לארצות הברית לפי הזמנת הממשל האמריקאי", אמר שר הביטחון בפתח דבריו, "לנסיעה חשובה מאוד, כדי להיפגש עם שורה של בכירים אמריקאים, ובראשם מזכיר ההגנה, מזכיר המדינה, היועץ לביטחון לאומי וראש ה-CIA".

עוד הוסיף גלנט: "הנסיעה תתמקד בשימור היתרון האיכותי של מדינת ישראל ויכולתה להשיג פלטפורמות אוויריות וחימושים, אבל לא פחות מכך - בקשר עם ארצות הברית ובצורך המשותף להשיג את המטרות בעזה - לנצח את ארגון החמאס, להשיב את החטופים, ולבסס את מה שאנחנו צריכים לביטחון ישראל - אל מול רצועת עזה תחילה, אך גם למול לבנון".