היועמ"שית: "רק ועדת חקירה ממלכתית תמנע צווי מעצר מהאג"

כחלק מההיערכות בישראל לקראת ההחלטה הצפויה של בית הדין הפלילי הבינלאומי, גלי בהרב-מיארה התריעה כי הקמת ועדת חקירה ממלכתית היא הדרך היחידה למנוע הוצאת צווי מעצר נגד ראש הממשלה ושר הביטחון. נתניהו מצידו מתעקש על ועדת בדיקה ממשלית בלבד - וגורמים בסביבתו אף הציעו שתיפתח נגדו ונגד גלנט חקירה פלילית כדי להימנע מהקמת ועדה ממלכתית

זמן צפייה: 02:03

חרף ירידתה מסדר היום הציבורי בעקבות צבר האירועים הביטחוניים, סוגיית הוצאת צווי המעצר נגד ראש הממשלה ושר הביטחון בידי בית הדין הפלילי בהאג (ICC) ממשיכה להעסיק את בכירי הדרג המדיני והייעוץ המשפטי, הנמצאים במרוץ נגד הזמן. הערב (רביעי) פורסם במהדורה המרכזית כי במסגרת הדיונים הנערכים בירושלים במטרה למנוע את המכה המדינית-משפטית, היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הבהירה כי הקמת ועדת חקירה ממלכתית הנה הדרך היחידה למנוע את הוצאת הצווים.

פעילותו של בית הדין הפלילי הבינלאומי היא חד-צדדית, כך שיכולת התגובה של ישראל מוגבלת, ולמעשה פעולות המנע האפשריות מסתכמות בקידום מהלכים העשויים להביא לדחיית בקשת התביעה על ידי הטריבונל הבינלאומי.

עם זאת, רה"מ בנימין נתניהו דובק בהתנגדותו הגורפת להקמת ועידת חקירה ממלכתית, והוא מבקש להקים ועדת בדיקה ממשלתית בלבד. בהרב-מיארה מצדה הדגישה כי ועדה ממשלתית לא תשכנע את השופטים בהאג, שיודעים היטב כי מדובר בגוף חקירה ללא שיניים.

התובע מהאג, כרים קאן
התובע בהאג, כרים קאן | צילום: רויטרס

בשל החשש מהוצאת הצווים, לצד ההתנגדות המוחלטת לחקירת מחדל 7 באוקטובר, גורמים בסביבת נתניהו הציעו באופן חריג כי תפתח חקירה פלילית נגד ראש הממשלה והשר יואב גלנט בעקבות טענות התביעה בבית הדין, כך שאלו ייבדקו במסגרת חקירה בארץ.

היועמ"שית דחתה על הסף את ההצעה, בעקבות עמדתה כי אין מקום לפתיחתה של חקירה פלילית נגד הצמרת הישראלית בעקבות המלחמה בעזה, וכן מתוך הבנה כי חקירה שכזו תביא לפגיעה במערכת התביעה הישראלית.

פעילות צה"ל ברצועת עזה
פעילות צה"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

בין נתניהו לבהרב-מיארה שורר חוסר הסכמה גם בנוגע לגבולות הגזרה של ועדת חקירה ממלכתית פוטנציאלית. היועצת המשפטית סבורה כי סמכות הועדה, באם תוקם, צריכה להיות נרחבת, באופן שיאפשר לה לחקור הן את מחדל 7 באוקטובר והן את הלחימה ברצועת עזה. נתניהו מתנגד לכך, והציע כחלופה לצרף משקיפים בינלאומיים לוועדת בדיקה ממשלתית.

על כל פנים, בעת שראש הממשלה ובכירי משרד המשפטים ממשיכים לדון ולהתעמת בנוגע לתגובה הישראלית לבקשת התביעה בהאג, שעון החול הולך ואוזל - והחלטה שתאשר את הוצאת צווי המעצר הבינלאומיים עלולה להינתן בכל רגע.