נשיא ברזיל השווה את ישראל לנאצים, השגריר ננזף: "לא רצוי פה"

שר החוץ ישראל כ"ץ זימן את שגריר ברזיל בישראל לשיחת נזיפה במוזיאון "יד ושם" בירושלים, בתגובה על האמירות המבישות של נשיא ברזיל לולה דה סילבה - שאמר כי "מה שקורה לפלסטינים לא קרה עד כה בהיסטוריה, למעט כשהיטלר החליט להשמיד את היהודים". נתניהו: "דברים חמורים, זילות השואה"

זמן צפייה: 00:06

שר החוץ ישראל כ"ץ זימן הבוקר (שני) את שגריר ברזיל בישראל פדריקו מאייר לשיחת נזיפה במוזיאון "יד ושם" בירושלים, בתגובה לדבריו המבישים של נשיא ברזיל לולה דה סילבה אתמול, שהשווה את ישראל לנאצים על רקע המלחמה בעזה. בצעד דיפלומטי חריף, שר החוץ כ"ץ הכריז בשיחה על נשיא ברזיל דה סילבה כ"פרסונה נון גרטה" - אישיות בלתי רצויה במדינת ישראל.

שר החוץ כ"ץ נזף בשגריר, ואמר: "הבאתי אותך למקום שמעיד יותר מכל על מה שעשו הנאצים והיטלר ליהודים, בהם בני משפחתי. ההשוואה בין המלחמה הצודקת של ישראל בחמאס, לבין מעשי הזוועה של היטלר והנאצים, היא בושה וחרפה. לא נשכח ולא נסלח. זו התקפה אנטישמית חמורה. בשמי ובשם אזרחי מדינת ישראל - תודיע לנשיא לולה שהוא אישיות בלתי רצויה בישראל עד שלא יחזור בו". השר הציג לשגריר הברזילאי את ספר השמות הכולל את שמותיהם של הנרצחים היהודים בשואה, כולל בני משפחתו של השר כ"ץ, סבו ישראל כ"ץ וסבתו שפרינצה כ"ץ.

שר החוץ ישראל כ"ץ ושגריר ברזיל בישראל פדריקו מאייר
שר החוץ ישראל כ"ץ ושגריר ברזיל בישראל פדריקו מאייר | צילום: מיכאל דימנשטיין, לע"מ

הנשיא הבריזלאי טען אתמול כי "מה שקורה לפלסטינים ברצועת עזה לא קרה בשום רגע אחר בהיסטוריה, למעט כשהיטלר החליט להשמיד את היהודים". בעקבות האמירה המקוממת וההשוואה לפעולות הנאצים, השר כ"ץ הודיע כי הורה לזמן בהקדם את שגריר ברזיל בישראל לשיחת נזיפה במשרד החוץ, אך לאחר מכן הוחלט לקיים את הנזיפה במוזיאון "יד ושם" בירושלים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו גינה את דה סילבה, ומסר: "הדברים של נשיא ברזיל מבישים וחמורים. מדובר בזילות השואה ובניסיון לפגוע בעם היהודי ובזכותה של ישראל להגן עצמה". עוד אמר: "ההשוואה בין ישראל לשואת הנאצים ולהיטלר היא חציית קו אדום. ישראל נלחמת למען הגנתה והבטחת עתידה עד לניצחון המוחלט והיא עושה זאת תוך שמירה על הדין הבינלאומי".

"הדברים של נשיא ברזיל מבישים וחמורים", כתב השר כ"ץ בהתייחסות משלו לאמירה המקוממת, "אף אחד לא יפגע בזכותה של ישראל להגן על עצמה". גם ב"יד ושם" התייחסו להשוואה שעשה דה סילבה, ומסרו: "דבריו המבישים של נשיא ברזיל לולה דה סילבה הם שילוב מקומם של שנאה ובורות. על-פי הגדרת IHRA (ארגון בו ברזיל עצמה משקיפה במגמה להיות חברה) זוהי התבטאות אנטישמית מובהקת. השוואה של מדינה הנלחמת בארגון טרור, שטבח בלמעלה מ-1,200 מאזרחיה ללא כל הבחנה, למעשי הנאצים שהשמידו שישה מיליון יהודים ראויה לכל גינוי. מעציב שמנהיג מדינה יורד לשפל כזה של עיוות קיצוני של השואה".

ישב בכלא באשמת שחיתות. ייבחר לנשיא? לואיז אינסיו דה סילבה
נשיא ברזיל לואיז אינסיו דה סילבה | צילום: רויטרס

דה סילבה, העומד בראשות "מפלגת הפועלים הברזילאית" ונבחר מטעמה לנשיאות בפעם השנייה בינואר 2023, נחשב למבקר חריף של ישראל מאז החלה הלחימה ברצועת עזה.