קרב גרסאות? הבית הלבן: "ביידן היה ברור מאוד בשיחה עם נתניהו"

העימות בין הנשיא ביידן לראש הממשלה נתניהו - וקרב הגרסאות המתעצם בנוגע לשיחה בין השניים - ממשיך: גורם מדיני בכיר אמר לחדשות 13 כי "נתניהו אמר לביידן שניסה להוביל לפשרות - והאופוזיציה סירבה". על המאמר של תומס פרידמן בניו יורק טיימס: "שקר". הבית הלבן: "הנשיא היה ברור מאוד בנוגע למהפכה המשפטית"

זמן צפייה: 01:52

ראש הממשלה בנימין נתניהו שלל את דיווחו של עיתונאי "הניו-יורק טיימס" תומאס פרידמן, שכתב היום (רביעי) כי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שאליו הוא נחשב מקורב, הזמין אותו לפגישה כדי לשלוח מסר לנתניהו לעצור את החקיקה המשפטית. בלשכת ראש הממשלה מתעקשים כי נשיא ארה"ב אמר כי הוא מעוניין שהממשלה תגיע ל"הסכמות רחבות" בעניין החקיקה, בעוד שבסביבת ביידן ממשיכים לטעון כי ביקש להשהות את הרפורמה המשפטית. אלא שבבית הלבן אמרו הערב: "הנשיא היה ברור מאוד בכל הנוגע למהפכה המשפטית. היחסים שלו עם ישראל חזקים ועמוקים. זו מערכת יחסים מיוחדת. אנחנו מחויבים לביטחון ישראל כארה"ב ולא רק כממשל. נעמיק את הקשר עם ישראל ככל שניתן".

קרב גרסאות דומה נוסף מתחולל בין רה"מ נתניהו לבית הלבן בימים אלו. נתניהו טוען כי הוזמן לפגישה בבית הלבן בסמוך לעצרת האו"ם, בעוד שבבית הלבן מכחישים כי נקבעו מועד ומיקום הפגישה. ניתן לשער כי ביידן רוצה לפגוש את נתניהו על מנת להבהיר לו פנים מול פנים כי הוא חושב שיש לעצור את החקיקה. כמו כן, גורם מדיני מסר לחדשות 13 כי בשיחת טלפון בין נתניהו וביידן, טען הראשון כי האופוזיציה היא זו שמונעת ממנו להגיע להסכמות רחבות בנוגע לרפורמה המשפטית.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1907232014' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_5rorirj1' duration='163']

הפגישה בין פרידמן לביידן התקיימה הלילה, לאחר פגישתו של ביידן עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, ולפי פרידמן המסר של ביידן לנתניהו הוא: "עצור את החקיקה עכשיו. אל תעביר משהו כל כך חשוב ללא הסכמה רחבה, או שתשבור משהו בדמוקרטיה הישראלית ובקשר עם ארצות הברית - שעלול לא לחזור לקדמותו".

עוד כתב פרידמן כי ביידן הביע כבוד רב למפגינים "הנחושים" ואמר שהם דוגמא חיה לדמוקרטיה התוססת של ישראל. על נתניהו הוסיף כי המהפכה המשפטית אליה הוא דוהר, תפגע משמעותית ביכולתו של בית המשפט העליון לבקר את החלטות הממשלה, וכי היא נחקקת ללא שום סימן להסכמה משותפת.

"זהו באופן ברור נושא שלישראלים יש דעות חזקות לגביו, כולל תנועת המחאה הנחושה שמדגימה את הדמוקרטיה הישראלית, שצריכה להישאר בלב הקשר בין המדינות", ציטט פרידמן את ביידן. "למצוא קונצנזוס במקומות שנויים במחלוקת אומר לקחת את הזמן הנדרש לכך. בשינויים גדולים זה קריטי. המלצתי למנהיגים הישראלים היא: לא למהר. אני מאמין שהתוצאה הטובה ביותר היא להמשיך לחפש הסכמות".

פרידמן המשיך וכתב על המחאה, על מקורותיה ועל עוצמתה. לדבריו, ההכרה של הנשיא במחאה משמעותה שהממשל האמריקני מבין שמה שקורה בישראל הוא מעבר לסכסוך בין הממשלה לאופוזיציה. "זה קרב על נשמתה של המדינה", כתב.

נשיא ישראל יצחק הרצוג ונשיא ארה''ב ג'ו ביידן
נשיא ישראל יצחק הרצוג ונשיא ארה''ב ג'ו ביידן | צילום: עמוס בן גרשום

כמו כן, נודע כי במהלך השיחה בין הנשיא ביידן לנשיא הרצוג שהתקיימה אמש, הנשיא ביידן אמר להרצוג כי "יש לפעול למיגור אלימות המתנחלים - זה פוגע בקידום של תהליכים". בתגובה לכך, הרצוג גינה את פעולות "תג מחיר" והטרור הלאומני-יהודי, אך גם הוסיף: "הרשות הפלסטינית לא עושה מספיק על מנת למגר את הטרור בשטחה". ברקע הדברים נמצאת קיומה של ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני לפני מספר ימים, שכפי שפורסם בחדשות 13 - הובילה להקלות וצעדים עבור הרשות הפלסטינים.

בנוסף,ביידן והרצוג שוחחו על הסכסוך הישראלי-פלסטיני בביקורו של האחרון בבית הלבן - כך מסרו גורמים מדיניים לחדשות 13. יש לציין, כי הסוגיה הפלסטינית והרכבה הנוכחי של ממשלת ישראל עומדים במרכז הקרע עם הבית הלבן בעת האחרונה.