המשבר יחריף? הרפובליקנים שוקלים להזמין את נתניהו לנאום בקונגרס

בשיאה של המתיחות מול ממשל ביידן, יו"ר בית הנבחרים אישר כי נשקלת הזמנת רה"מ לנאום מול הקונגרס. אם יסכים, יהיה מדובר בפעולה מתריסה כלפי נשיא ארה"ב, כפי שקרה ב-2015 בתקופת אובמה. במקביל, נתניהו זו מול הסיעה הרפובליקנית בסנאט

זמן צפייה: 01:35

בשיאה של המתיחות בין נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו, רה"מ נואם בשעה זו (רביעי) בפני חברי הסיעה הרפובליקנית בסנאט. במקביל, יושב ראש בית הנבחרים מייק ג'ונסון מאשר שהמפלגה הרפובליקנית שוקלת להזמין את נתניהו לנאום בפני הקונגרס.

אם אכן הדבר יקרה ונתניה יענה בחיוב להזמנה, יהיה מדובר בפעולה מתריסה כלפי הנשיא ביידן, כמו שקרה בתקופת נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה, בשנת 2015.

במקביל, צ'אק שומר, מנהיג הרוב בסנאט, שנאם נגד נתניהו בשבוע שעבר, סירב לבקשת ראש הממשלה לנאום בפני חברי הסיעה הדמוקרטית בסנאט.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאום בקונגרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאום בקונגרס, ב-2015 | צילום: רויטרס

ביום חמישי בשבוע שעבר, תקף היום שומר את נתניהו בנאום בסנאט: "בנימין נתניהו איבד את הדרך. הוא מהווה מכשול משמעותי בדרך לשלום ומתכופף לדרישות הקיצוניים בממשלתו, ביניהם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, כדי לשמור על שלמותה. על מדינת ישראל ללכת לבחירות - ממשלת נתניהו אינה מתאימה יותר לצרכי ישראל לאחר 7 באוקטובר".

הפוליטיקאי היהודי-אמריקני הוסיף: "אם ממשלת נתניהו תישאר בשלטון בתום המלחמה - ארצות הברית תפעל בצורה רחבה כדי לקדם שלום נרחב באזור". הוא התייחס למלחמה מול חמאס: "על ישראל לשנות אסטרטגיה בעזה - ולנסות להימנע מפגיעה באזרחים ככל הניתן. האזרחים לא צריכים להיפגע עקב חטאי חמאס".

שומר, הצהיר כי הוא תומך בהפסקת אש זמנית "שתאפשר השבת חטופים לישראל וסיפוק סיוע הומינטרי לישראל", אך עם זאת, הוא מתנגד להפסקת אש קבועה שתאפשר לחמאס להתארגן מחדש ולהתכונן לתקיפות חוזרות על ישראל. לטענתו, "פתרון שתי המדינות הוא הטוב ביותר, אך לא יהיה ניתן להגיע אליו כאשר חמאס בשלטון".