שר החוץ כהן: "אשוחח עם שר החוץ הרוסי, הסיוע לאוקראינה יימשך"

השר הנכנס נאם לאחר מפגש חפיפה עם קודמו לפיד והודיע על שיחתו הצפויה עם מקבילו הרוסי סרגיי לברוב. בנוסף אמר כי "הרחבת הסכמי אברהם למדינות נוספות היא לא שאלה של 'אם' אלא של 'מתי'"

Whatsapp Image 2023 01 02 At 1
שר החוץ הנכנס אלי כהן עם השר היוצא יאיר לפיד | צילום: דוברות משרד החוץ

שר החוץ החדש אלי כהן מהליכוד קיים היום (שני) מפגש חפיפה עם השר היוצא יאיר לפיד. על פי הודעת המשרד השניים דנו ביחסי ישראל-ארצות הברית, האיום האיראני וקידום יחסי השלום עם מדינות הסכמי אברהם. כהן נשא נאום ובו הודיע כי הוא צפוי לקיים מחר שיחה עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ובהמשך החודש עם שרי חוץ נוספים באירופה.

"בסוגיית רוסיה אוקראינה נעשה דבר אחד בוודאות - נדבר פחות. בכל מקרה, הסיוע ההומניטרי המשמעותי לאוקראינה יימשך". בנושא הסכמי אברהם אמר השר הנכנס כי "הרחבת ההסכמים למדינות נוספות היא לא שאלה של 'אם', אלא של 'מתי'".

שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב
שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב | צילום: רויטרס

שר החוץ החדש הודיע בנוסף כי בקיץ יהיה סבב מינויים לתפקידים דיפלומטיים בעולם והדגיש כי "דבר אחד בטוח - לא ימונה אף אחד שלא מכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

עוד הוסיף כהן: "אין תחליף ליחסי ישראל-ארצות הברית. זוהי שותפות אסטרטגית ארוכת טווח המבוססת בראש ובראשונה על ערכים משותפים וכן גם על אינטרסים שאנו חולקים. בחודש פברואר אני וצוות המשרד נשתתף בוועידה הביטחונית המרכזית במינכן".

הנשיא ביידן והנשיא זלנסקי בבית הלבן
הנשיא ביידן והנשיא זלנסקי בבית הלבן | צילום: רויטרס

כזכור, בשבוע שעבר נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בירך את ראש הממשלה הנכנס בנימין נתניהו ואת הממשלה החדשה, אך הבהיר כי ארצות הברית תתנגד לכל מדיניות שתסכן את הערכים ואת פיתרון שתי המדינות.

על אף כניסתו של כהן לתפקיד, ההערכות הן כי מי שישמש מטעמו של נתניהו כשר החוץ בפועל יהיה דווקא השר לנושאים אסטרטגיים - איש אמונו של נתניהו ומי שמלווה אותו כבר שנים ארוכות - רון דרמר.

בירושלים מעריכים כי בקרוב גם תתקיים שיחה בין נתניהו לבין ביידן, ומקווים כי בחודשים הקרובים יתקיים גם ביקור של ראש הממשלה בבית הלבן. דרמר, שגריר ישראל בארה"ב לשעבר, הוא זה שילווה את נתניהו ויישב איתו בחדר הסגור כשיתקבלו ההחלטות המשמעותיות, גם בכל מה שקשור לארה"ב וגם בכל מה שקשור לסעודיה ולאיראן.