ישראל ולבנון: "דרישותינו נענו, בדרך לעסקה היסטורית"

לשכת רה"מ פרסמה הודעה של ראש המל"ל: "שמרנו על האינטרסים הביטחוניים". סגן יו"ר הפרלמנט של לבנון, אליאס בו סעב, אמר דברים דומים וטען שמדינתו קיבלה את הטיוטה הסופית להסכם סימון הגבול הימי עם ישראל ועומדת בכל דרישותיה

זמן צפייה: 02:04

ראש המועצה לביטחון לאומי ד"ר איל חולתא, התייחס הבוקר (שלישי) לטיוטת ההסכם הסופי שהעביר המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין וטען כי "כל דרישותנו נענו, השינויים שדרשנו תוקנו. שמרנו על האינטרסים הביטחוניים של ישראל, אנחנו בדרך להסכם היסטורי". בהקשר זה, בכיר ישראלי אמר לחדשות 13 כי "לפי הסיכום בינינו לאמריקנים, קודם הלבנונים יאשרו רשמית. זה סגור כמעט ב-100 אחוזים".

מוקדם יותר, סגן יו"ר הפרלמנט של לבנון המכהן גם כיו"ר צוות המשא ומתן מטעמה של הממשלה הלבנונית, אליאס בו סעב, אמר בריאיון לסוכנות הידיעות "רויטרס", כי לבנון את קיבלה הטיוטה הסופית להסכם סימון הגבול הימי עם ישראל. לדבריו, הטיוטה, שהועברה לצד הלבנוני על ידי המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין, "עומדת בכל דרישותיה של לבנון" ועשויה להוביל ל"עסקה היסטורית".

ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט יחליט איך להצביע בהסכם רק אחרי שישמע את חוות הדעת של בכירי מערכת הביטחון ויראה את הנוסח הסופי. כפי שפורסם לפני כשבוע בחדשות 13, בנט הביע את הסתייגותו מההסכם המתגבש. בין היתר הוא אמר במהלך שיחות שקיים היום כי ההסכם המדובר שונה ממה שהכיר וממה שהוצג לקבינט. לטענתו, בהסכם הזה - לבנון מקבלת את כל מה שהיא רוצה.

אסדת הגז כריש
אסדת הגז כריש | צילום: משרד האנרגיה

"אם הכל ילך כשורה, המאמצים של עמוס הוכשטיין עשויים להוביל לעסקה היסטורית", אמר בו סעב דקות לאחר שקיבל את הטיוטה מידי של הוכשטיין. "קיבלנו לפני דקות את הטיוטה הסופית. ההסכם מביא בחשבון את כל השיקולים והדרישות של לבנון. אנו מאמינים שגם הצד השני צריך להרגיש כך", אמר בו סעב.

ההערכות בביירות הן שלבנון תסכים רשמית לנוסח הסכם שרטוט הגבולות הסופי שהעביר המתווך הוכשטיין לצד הלבנוני. בתקשורת הלבנונית דווח כי הניסוח החדש של ההסכם פתר את חילוקי הדעות סביב קו המצופים וזה מה שסולל את הדרך להסכם. מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ישתתף הערב בטקס דתי וצפוי לנאום שם ולהתייחס להסכם המתגבש בין ישראל ללבנון.

על פי לוחות הזמנים, בישראל ממתינים להודעה לבנונית רשמית, לאחריה תתפרסם הודעה ישראלית. לאחר מכן יוצגו המפות וההסכם ותהליך האישור בישראל יכלול כינוס ממשלה, הנחת ההצעה בכנסת, וכינוס ממשלה נוסף.

מישל עאון, נשיא לבנון
''מקווה שכל הסידורים יושלמו בימים הקרובים''. מישל עון, נשיא לבנון | צילום: רויטרס

יצוין כי אתמול, מטעם נשיאות לבנון נמסר כי בפגישתו של נשיא לבנון, מישל עון, עם איש דת נוצרי-לבנוני – הביע עון אופטימיות בקשר להסכם ואמר כי הוא "מקווה שכל הסידורים הקשורים לסוגיית סימון הגבול הימי בין ישראל ללבנון יושלמו במהלך הימים הקרובים, וזאת לאחר שהמו"מ בעניין התקדם בצורה ניכרת".

כמו כן, הנשיא עון הדגיש במהלך הפגישה כי "התחלת פעולת הקידוח לנפט וגז יהוו דחיפה להתאוששותה של הכלכלה הלבנונית", בהתייחסו לקידוח במים הטריטוריאליים של לבנון. כמו כן, ערוץ הטלוויזיה הפרו-קטארי, "הטלוויזיה הערבית", דיווח מפי מקורות רשמיים כי מתקיימות הכנות לקראת הודעה על הסכם רשמי בעניין סימון הגבול הימי בין ישראל ללבנון. המקורות טענו כי החתימה על ההסכם תהיה בראס א-נאקורה ב-20 באוקטובר.

מפת הגבול הימי בין ישראל ולבנון
מפת הגבול הימי בין ישראל ולבנון | צילום: L'Orient-Le Jour

אחרי שכבר היה על סף חתימה, ההסכם בין ישראל ללבנון שאמור להסדיר את חלוקת המים הכלכליים עודנו "תקוע", והחשש במערכת הביטחון מעימות צבאי בצפון גובר. המתווכים האמריקנים והצרפתים ממשיכים במאמציהם, בניסיון להגיע להסכם כבר בימים הקרובים. הימים הקרובים יהיו קריטיים לשאלה האם יצליחו לפשר על הפערים ולהגיע להסכם.

לפני יומיים, חברת אנרג'יאן היוונית עדכנה על חיבור האסדה הצפה (FPSO) למערכת הגז הישראלית, ותחילת תהליך הרצת הגז מהחוף לאסדה - זאת בהמשך לאישור שהתקבל ממשרד האנרגיה. תהליך הזרמת הגז מהחוף, דרך מערכת הצינורות התת ימית אל האסדה - החל. הזרמת הגז מהחוף הינה צעד חשוב בתהליך ההרצה של האסדה.