נתניהו לאחר שיחתו עם ביידן: "ישראל דוחה על הסף תכתיבים בינלאומיים"

ברקע התוכנית האמריקנית להקמת מדינה פלסטינית, ראש הממשלה שוחח עם נשיא ארה"ב בטלפון במשך כ-40 דקות, ובישיבת הקבינט הוא אמר: "ישראל דוחה על הסף תכתיבים בינלאומיים בעניין הסדר קבע עם הפלסטינים, ותתנגד להכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית, זהו פרס לטרור". דיווח: הבית הלבן אינו שולל להתנות את משלוחי הנשק לישראל בהגדלת הסיוע ההומניטרי לעזה

זמן צפייה: 00:32

מתיחות בקו ירושלים-וושינגטון: לאחר שאתמול דווח כי ארצות הברית ומדינות נוספות באזור מגבשות תוכנית להקמת מדינה פלסטינית, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש ממשלת ישראל שוחחו הלילה (שישי) כ-40 דקות בטלפון - תוך כדי ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני. בתום השיחה פרסם נתניהו ציוץ בו כתב: "הבהרתי בישיבת הקבינט את עמדתי - ישראל דוחה על הסף תכתיבים בינלאומיים בעניין הסדר קבע עם הפלסטינים, שיושג רק משא ומתן ישיר בין הצדדים, ללא תנאים מוקדמים, ותוסיף להתנגד להכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית".

הוא הוסיף: "הכרה כזו בעקבות הטבח של ה-7 באוקטובר תעניק פרס עצום לטרור שלא היה כדוגמתו ותמנע כל הסדר עתידי לשלום". דברים אלו מגיעים לאחר שמספר שרים מחו על התוכנית האמריקנית, ביניהם שר האוצר סמוטריץ', שאמר: "המסר הוא שמשתלם מאוד לטבוח באזרחי ישראל. כפר סבא לא תהיה כפר עזה". השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הוסיף: "1,400 נרצחים והעולם רוצה לתת להם מדינה. לא יקרה!".

כמו כן, מהבית הלבן נמסר כי בשיחת הטלפון הביע ביידן את מחויבותו לפעול לשחרור החטופים משבי חמאס, והשניים דנו בעסקת חטופים אפשרית. נשיא ארצות הברית חזר על עמדתו כי אין לפתוח במבצע צבאי ללא תוכנית שתבטיח את פינויים ושלומם של האזרחים ברפיח, ברקע התוכנית לפעולה ישראלית באזור.

עוד נמסר כי ביידן העלה את הצורך להגדיל את הסיוע ההומינטרי לרצועה, ולוודא שיגיע לאזרחים עזתים. בתוך כך, ב"פוליטיקו" דווח כי הבית הלבן אינו שולל להתנות את המשך משלוחי הנשק והסיוע הצבאי לישראל בהגדלת הסיוע ההומניטרי לעזה, עקב לחץ של סנטורים דמוקרטיים.

משאיות עם סיוע הומניטרי במעבר רפיח
משאיות עם סיוע הומניטרי במעבר רפיח (ארכיון) | צילום: עבד רחים ח'טיב, פלאש 90

אמש דווח בוול סטריט ג'ורנל כי יחסי ביידן ונתניהו נמצאים "בנקודת רתיחה" - ואצל הראשון "גובר התסכול" עקב ניסיונותיו הכושלים לרסן את המבצע הצבאי של צה"ל בעזה, ובעיקרו את פלישת ישראל המסתמנת לרפיח. נשיא ארצות הברית הבהיר לנתניהו כי ממשלו מעדיף "מבצעים ממוקדים" ברפיח ולא תמרון נרחב, אך נתניהו התעלם מכך.