האיחוד האירופי הכריז על סנקציות נגד "מתנחלים אלימים"

אחרי שהונגריה ויתרה על זכות הווטו, במהלך דיון מועצת שרי החוץ של האיחוד, שכונס לבקשת ספרד ואירלנד הדורשות להשעות את "הסכם האסוציאציה" בין ישראל והאיחוד, הודיעו שרי החוץ של האיחוד על הטלת סנקציות על מתנחלים שהיו מעורבים באלימות נגד פלסטינים

רמת מגרון
מאחז ביהודה ושומרון (ארכיון) | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

אחרי שהונגריה ויתרה על זכות הווטו, שרי החוץ של האיחוד האירופי הכריזו היום (שני) על הטלת סנקציות נגד "מתנחלים אלימים" שהיו מעורבים באלימות נגד פלסטינים, במהלך דיון מועצת שרי החוץ של האיחוד, שכונס לבקשת ספרד ואירלנד - הדורשות להשעות את "הסכם האסוציאציה" בין ישראל והאיחוד, שעיקרו שיתופי פעולה בתחומים כלכליים, תרבותיים ומדיניים.

במכתב ששלחו ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ז וראש ממשלת אירלנד ליאו ורדקר, טענו השניים כי מספר ההרוגים בעזה והמצב ההומניטרי הקשה דורש דיון בשאלה האם ישראל עומדת בכללי החוק הבינלאומי שמאפשר את המשך שיתוף הפעולה של מדינות האיחוד עמה.

הנציב העליון למדיניות חוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, תקף במהלך הדיון בחריפות את ישראל, האשים אותה בהרעבה מכוונת של האוכלוסייה העזתית - וקבע כי כבר שורר מצב של רעב כבד ברצועה. "אנחנו לא על סף הרעבה - אלא במצב של הרעבה ברצועה שפוגע באלפי אנשים. זה בלתי מתקבל על הדעת", אמר שר החוץ, והמשיך: "ישראל משתמשת בהרעבה כנשק במלחמתה".

ז'וזפ בורל, הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי
ז'וזפ בורל, הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי | צילום: רויטרס

מ"שלום עכשיו" נמסר בתגובה: "אנו מברכים את ידידות ישראל הפועלות בנחישות כדי שכל מתנחל אלים ישלם. ממשלת ישראל כבר לא יכולה לעצום יותר את עינייה. עליה לטפל ביד קשה בכל מקרה של אלימות ונישול מצד מתנחלים, ולשים סוף למאחזים הבלתי חוקיים, אותם היא מתדלקת בשם האג'נדה המשיחית של סמוריץ ובן גביר. ההתנחלויות והמאחזים הם לא רק מכשול לכל הסכם מדיני עתידי, הם הפכו לנטל על ישראל בזירה הבינלאומית".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מסר בתגובה: "האיחוד האירופי עסוק בסנקציות נגד יהודים, במקום בתמיכה מוחלטת של חיסול הרוע. זה לא חדש אבל זה עדיין עצוב. קמפיין ה-Bds השקרי נגד מדינת ישראל עובד. קמפיין שנועד כולו להכפיש את מדינת ישראל. אם יש אלימות היא מטופלת על ידי מערכת המשפט. יש תשובה ציונית הולמת אחת להצהרה הזו של האיחוד האירופי - חיזוק וביסוס ההתיישבות בכל מרחבי ארץ ישראל".

השר בצלאל סמוטריץ'
השר בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בשבוע שעבר הטיל משרד האוצר של ארצות הברית סנקציות על שלושה מתנחלים ועל שני מאחזים ביהודה ושומרון. המאחזים עליהם הוטלו סנקציות הם החווה של משה בבקעת הירדן והחווה של צבי שבמטה בנימין. על בעליהם,  משה שרביט וצבי בר יוסף, הוטלו גם סנקציות אישיות, וכן על פעיל הימין הקיצוני נריה בן פזי מבנימין. נכסיהם של השלושה בארה"ב יוקפאו ויאסר עליהם להיכנס לשטחה.

בר יוסף ושרביט הם שניים מהמתנחלים עליהם בריטניה הטילה סנקציות בחודש שעבר. במשרד החוץ בלונדון האשימו את בר יוסף באיומים ובאלימות כלפי פלסטינים, וטענו כי "חוות צבי" בהנהגתו כונתה בידי תושבים פלסטינים "מוקד של הפחדה ואלימות שיטתית". שרביט הואשם בתקיפת רועים פלסטיניים ומשפחותיהם בעמק הירדן.

בתחילת חודש פברואר חתם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן על צו נשיאותי, שמטיל סנקציות נגד ארבעה מתנחלים "שפעלו באלימות נגד פלסטינים": ינון לוי, דוד חי חסדאי, עינן טנג'יל ושלום זיכרמן. בעקבות הצו, חשבונות הבנק של הארבעה נחסמו. לאחר מכן בריטניה הודיעה גם היא על צעד דומה כלפי לוי, ונגד פעילי הימין הקיצוני משה שרביט, צבי בר יוסף ואלי פדרמן. גם צרפת הצטרפה לגל העיצומים ואסרה על 28 מתנחלים להיכנס לשטחה.