ארדואן באיגרת ברכה לנתניהו: "מאמין שהממשלה החדשה תמשיך שיתוף הפעולה"

מלשכתו של ראש הממשלה המיועד נמסר כי נשיא טורקיה בירך את נתניהו על ניצחונו בבחירות, ואמר כי כי הוא מאמין שהממשלה החדשה תמשיך את שיתוף הפעולה בין המדינות בכל התחומים, "בדרך שתביא שלום ויציבות לאזורנו"

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ורה"מ בנימין נתניהו
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ורה"מ בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן שיגר היום (חמישי) איגרת ברכה לראש הממשלה המיועד ובירך אותו על ניצחונו בבחירות. מלשכת נתניהו נמסר כי באיגרת נכתב: "אני מברך אותך על ניצחונך בבחירות ומאמין שהממשלה החדשה תמשיך את שיתוף הפעולה בין המדינות בכל התחומים, בדרך שתביא שלום ויציבות לאזורנו".

בנוסף לכך התקשר גם נשיא איחוד האימרויות, השייח' מוחמד בן זאיד, כדי לברך את נתניהו על ניצחונו. ראש הממשלה המיועד הבטיח לשייח' בן זאיד שהיחסים בין המדינות יפרחו אף יותר לאחר הסכם השלום ההיסטורי שהשניים השיגו יחד. השייח' בן זאיד הזמין את נתניהו לביקור באימרויות, נתניהו נענה להזמנה ואמר: "השגנו הסכם שלום היסטורי בינינו ויש לנו עוד המון מה להשיג יחד לטובת שתי המדינות ולטובת העולם כולו. אשמח לבקר אותך בקרוב ולקדם את היחסים בינינו, חבר יקר".

סוכנות הידיעות הרשמית של איחוד האמירויות WAM דיווחה כי במהלך שיחת הטלפון, השניים דנו ביחסי המדינות ובדרך להשיג שלום באזור. עוד צויין כי בן זאיד בירך את נתניהו על ניצחון הקואליציה בראשה עומד והדגיש את דבקותה של איחוד האמירויות בחיזוק השלום, בשיתוף פעולה ובשותפויות חיוביות באיזור לטובת כל העמים. בידיעה לא היה איזכור לכך שבן זאיד הזמין את נתניהו לביקור במדינה, כפי שנטען בהודעה שיצאה מטעם לשכת נתניהו.

ג'ורג'יה מלוני, צפויה להיות האישה הראשונה כראש ממשלת איטליה
ג'ורג'יה מלוני, האישה הראשונה כראש ממשלת איטליה | צילום: רויטרס

גם ראשת ממשלת איטליה, ג'ורג'ה מלוני, התקשרה לנתניהו ובירכה אותו על ניצחונו בבחירות. השניים שוחחו על פגישה קרובה בין שתי הממשלות, על תמיכה של איטליה במדיניות ישראל בפורומים בינלאומיים ועל העמקת הקשרים והיחסים בין המדינות, כך נמסר מלשכתו של נתניהו.

כמו כן, מוקדם יותר היום התקשר קאנצלר גרמניה, אולף שולץ, לראש הממשלה המיועד ובירך אותו על ניצחונו בבחירות. במהלך השיחה, שארכה כחצי שעה, נתניהו אמר לקאנצלר שולץ שבכוונתו להרחיב את מעגל השלום בין ישראל למדינות ערב ושלגרמניה יש חלק חשוב בתהליך היסטורי זה.

ראש הממשלה המיועד נתניהו הדגיש בפני שולץ שנשק גרעיני בידי איראן הוא סכנה ממשית לביטחון ישראל ולשלום העולם. השניים סיכמו להעמיק אפילו יותר את היחסים והקשרים המדיניים והכלכליים בין ישראל לגרמניה.

קנצלר גרמניה אולף שולץ במסיבת העיתונאים בברלין המשותפת עם ראש הממשלה יאיר לפיד
קנצלר גרמניה אולף שולץ במסיבת העיתונאים בברלין המשותפת עם יאיר לפיד | צילום: רויטרס

ביום שני האחרון התקשר נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, לברך את נתניהו על ניצחונו. בבית הלבן שמו דגש על הברכות לנתניהו, ועל דברים שהם מובנים מאליהם מבחינת הממשל האמריקני כמו הסטטוס קוו בהר הבית. בהודעה שיצאה מלשכת הליכוד נמסר כי ביידן אמר לנתניהו בשיחה: "אנחנו אחים, נעשה היסטוריה ביחד. המחויבות שלי לישראל היא בלתי ניתנת לערעור. ברכות, חבר, ודרישת שלום חמה לשרה". זמן קצר לאחר מכן שוחח נתניהו עם נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי.

עוד לפני ביידן, ראש הממשלה המיועד נתניהו קיבל שיחת טלפון מנשיא צרפת עמנואל מקרון שבירך אותו על ניצחונו. מהליכוד נמסר כי הנשיא הצרפתי הזמין את נתניהו לביקור בזמן הקרוב בפריז, ונתניהו נענה להזמנה. עוד נמסר כי שני המנהיגים סיכמו על המשך חיזוק היחסים בין המדינות ודיון באתגרים האזוריים ובראשם איראן.

רה''מ יאיר לפיד ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בפגישתם בניו יורק
רה''מ יאיר לפיד ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בפגישתם בניו יורק | צילום: אבי אוחיון / לע''מ

השיחה מארדואן מתקבלת לאחר שבספטמבר השנה ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד חידש את הקשר עם ממשל טורקיה, אחרי למעלה מעשור של יחסים רעועים בין המדינות. השניים קיימו מפגש בשולי עצרת האו"ם נפגש רה"מ יאיר לפיד עם ארדואן במשרדים של ממשלת טורקיה בניו יורק.

הפגישה התאפשרה לאחר שבחודש אוגוסט שתי המדינות הודיעו באופן רשמי על חידוש היחסים וחזרה לייצוג דיפלומטי מלא זו מול זו. מי שיזם את הפגישה באו"ם היה הצד הטורקי, כאשר הפנייה הגיעה דרך השגרירות הישראלית בוושינגטון. בירושלים התעקשו לאורך החודשים האחרונים לקדם את היחסים עם הטורקים בצורה זהירה ובחשדנות, על אף שאנקרה מצידה דחפה לנרמול מהיר של היחסים.