ביידן בירך את נתניהו: "אנחנו אחים, נעשה היסטוריה"

שישה ימים לאחר ניצחונו של יו"ר הליכוד בבחירות לכנסת ה-25, ולאחר שהתקשרו מנהיגי מדינות מכל העולם לברך אותו - בהם בריטניה וצרפת, גם נשיא ארצות הברית התקשר לשוחח עם נתניהו ולשלוח את ברכותיו בשיחה שארכה 8 דקות. אחרי ביידן: נתניהו שוחח עם נשיא אוקראינה זלנסקי

זמן צפייה: 01:03

כמעט שבוע לאחר תוצאות הבחירות, הערב (שני) התקבלה השיחה מנשיא ארצות הברית שהתקשר לברך את נתניהו על ניצחונו. בבית הלבן שמים דגש על הברכות לנתניהו, ודברים שהם מובנים מאליהם מבחינת הממשל האמריקני כמו הסטטוס קוו בהר הבית. זמן קצר לאחר מכן שוחח נתניהו עם נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי.

בהודעה שיצאה מלשכת הליכוד נמסר כי ביידן אמר לנתניהו בשיחה: "אנחנו אחים, נעשה היסטוריה ביחד. המחויבות שלי לישראל היא בלתי ניתנת לערעור. ברכות, חבר, ודרישת שלום חמה לשרה". על פי הודעת הלשכה, נתניהו השיב לו: "נביא עוד הסכמי שלום היסטוריים, זה בהישג יד. המחויבות שלי לברית בינינו וליחסים בינינו חזקה מתמיד. דרישת שלום חמה לרעייתך ג'יל".

נתניהו בשיחת טלפון עם ביידן
נתניהו בשיחת טלפון עם ביידן

יותר מאוחר נמסר מלשכת נתניהו כי נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי התקשר ובירך אותו על ניצחונו בבחירות. "בשיחה החמה והאישית ביניהם, ראש הממשלה המיועד נתניהו הודה לו על הברכות וחזר על דבריו במערכת הבחירות, שלאחר שיכנס לתפקידו הוא יבחן בכובד ראש את סוגיית אוקראינה", כך נמסר בהודעת הלשכה.

נתניהו השיב לזלנסקי כי יבחן בכובד ראש את סוגיית אוקראינה, כאשר בהודעה לא צוין למה התכוון בכך נתניהו. יש להניח כי הכוונה להעברת נשק, כפי שזלנסקי ביקש בעבר מממשלת לפיד.

מוקדם יותר היום ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק בירך היום את נתניהו על ניצחונו בבחירות וכתב: "בתחומים כמו מסחר, ביטחון וטכנולוגיה - יש כמות עצומה שהמדינות שלנו עושות יחד ואני מצפה לעבוד עם ראש הממשלה החוזר". במקביל, נתניהו עדיין ממתין לשיחה מנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן.

 

אמש שוחח נתניהו עם נשיא צרפת עמנואל מקרון שבירך אותו על ניצחונו בבחירות. מהליכוד נמסר כי הנשיא הצרפתי הזמין את נתניהו לביקור בזמן הקרוב בפריז, ונתניהו נענה להזמנה. עוד נמסר כי שני המנהיגים סיכמו על המשך חיזוק היחסים בין המדינות ודיון באתגרים האזוריים ובראשם איראן.

נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי | צילום: רויטרס

בנימין נתניהו ועמנואל מקרון
בנימין נתניהו ועמנואל מקרון (ארכיון) | צילום: קובי גדעון / לע''מ

בתוך כך, בלילה שבין שישי לשבת מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן התקשר ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בלילה ושב על מחויבותה של ארצו לפתרון שתי המדינות. "לי ולנשיא עבאס הייתה שיחה טובה", צייץ בלינקן בטוויטר. "שבתי על המחויבות שלנו לפתרון שתי המדינות והדגשתי את הצורך של כל הצדדים להרגיע בדחיפות את המצב בגדה המערבית".

לאחר שהתפרסמו תוצאות הבחירות בלינקן התקשר לראש הממשלה יאיר לפיד ובירך אותו על השותפות לאורך השנה האחרונה, אך לנתניהו הוא לא התקשר וגם לא פרסם ברכה רשמית מטעמו. יש לציין כי ברקע ישנה סלידה אמריקנית מהשתלבות של חבר הכנסת איתמר בן גביר בממשלה, והחשש כי בן גביר ובצלאל סמוטריץ' ישתלבו בתפקידים משמעותיים בממשלה המתהווה.

אנתוני בלינקן
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן | צילום: רויטרס