ארה"ב נגד נתניהו: "סרטון תמוה"; רה"מ: "מוכן להתקפות אישיות"

דובר המועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ון קירבי, תקף את ראש הממשלה אחרי שהאחרון פרסם סרטון שבו אמר כי "לא יעלה על הדעת לעכב משלוחי נשק": "לא ראינו את זה מגיע. אין עוד מדינה כמו ארה"ב שעוזרת לישראל. עזרנו לעצור את המתקפה האיראנית". נתניהו ענה: "מוכן לספוג התקפות אישיות - ובלבד שנקבל את התחמושת"

זמן צפייה: 03:41

המשבר המדיני עם ארצות הברית מחריף: דובר המועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ון קירבי, תקף היום (חמישי) במהלך תדרוך לעיתונאים את הסרטון שפרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בו טען כי "לא יעלה על הדעת לעכב משלוחי נשק", ואמר: "הסרטון של נתניהו מאכזב במיוחד ותמוה. הערותיו על העברת הנשק שגויות, לא ראינו את זה מגיע. מה עבר לו בראש?"

הוא הוסיף: "אין עוד מדינה שעוזרת לישראל כמונו. עזרנו לעצור את המתקפה האיראנית - ואנחנו עדיין עוזרים לישראל בצרכי ההגנה שלה. הבהרנו בכמה רמות את החששות שלנו מההצהרות שלו. אין לנו שום מושג למה הוא הוציא את הסרטון הזה". נתניהו הגיב על דברי קירבי, וכתב בציוץ בטוויטר: "אני מוכן לספוג התקפות אישיות - ובלבד שישראל תקבל מארה"ב את התחמושת שהיא זקוקה לה במלחמה על קיומה".

כאמור, בסרטון שפרסם, טען נתניהו כי ביקש שוושינגטון תחדש את משלוחי הנשק והחימוש לישראל - ובכך טען שהיא עצרה אותם. בעקבות פרסומו, עלה חשש כי פגישותיהם של השר לעניינים אסטרטגיים, רון דרמר, וראש המל"ל, צחי הנגבי, עם בכירים אמריקניים בוושינגטון יבוטלו - אך קירבי עדכן כי הבכירים הישראלים יערכו פגישות עם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, וגורם אמריקני מסר לרויטרס כי השניים יפגשו גם עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בימים הקרובים.

ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב
ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב | צילום: חדשות 13

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב על אמירותיו של קירבי - ותקף גם הוא את נתניהו: "כשדובר הבית הלבן אומר שראש ממשלת ישראל הוא 'מביך' שומעים את זה בריאד, שומעים את זה במוסקבה, בבייג'ינג, בטוקיו, בקהיר ועמאן. במקומות האלה כולם מגיעים לאותה מסקנה - ישראל כבר אינה בעלת הברית הקרובה ביותר של ארה"ב. זה הנזק שגורם לנו נתניהו. זה חוסר האחריות הנורא שלו ואלה תוצאותיו".

לאחר פרסום הסרטון, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר כי הממשל "ממשיך לבחון משלוח אחד של פצצות" - אך שאר המשלוחים נותרו ללא שינוי. אמש נחשפו במהדורה המרכזית פרטים מהפגישה החשאית שהתכנסה לפני כן פרסום הסרטון. השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר ביקש מנתניהו להמתין עם מתיחת ביקורת פומבית על וושינגטון - עד לפגישה בבית הלבן. בכיר ישראלי אמר לחדשות 13 כי "נתניהו קיבל את ההחלטה בניגוד לעמדת היועצים והשרים שעמם שוחח". הוא הוסיף כי "הדברים עוררו זעם גדול בממשל ביידן וזוהו כנפיצים פוליטית".