"הגיע הזמן שהצדק ייעשה": בני משפחות החטופים הגיעו להאג

משלחת של יותר ממאה מבני משפחות החטופים המריאה להאג, במטרה להגיש תלונה נגד ארגון הטרור העזתי בגין רצח עם, התעללות מינית ופשעי מלחמה. התלונה מגוללת עדויות רבות של ניצולי המתקפה ושל חטופות שחזרו מהשבי, ואם תתקבל - תהפוך לתביעה, שתוכל להוות מנוף לחץ נוסף במסגרת המו"מ לעסקת חטופים. "כל יום הוא תופת ומלחמה כדי להמשיך לחיות", אמרה זיו, זוגתו של אליה שחטוף בעזה

זמן צפייה: 04:42

משלחת של יותר ממאה בני משפחות החטופים, הכוללת חטופות ששבו מהשבי, הגיעה היום (רביעי) להאג שבהולנד כדי להגיש תלונה נגד חמאס בבית הדין הפלילי הבינלאומי. התלונה כוללת יותר מאלף עמודים, המגוללים עדויות רבות, תמונות וחומרים שהחלו להיאסף זמן קצר לאחר מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר. עם הגעתם לעיר, בני המשפחות הפגינו והשמיעו עדויות ממעשי הזוועה שחולל חמאס.

התלונה גובשה במשך כמעט ארבעה חודשים, ולשמה יצר מטה החטופים קשר עם נפגעים וניצולים מהאירועים השונים שהתרחשו באותה שבת, בין היתר במסיבת הנובה ובקיבוצים שהותקפו. בנוסף, שוחחו עם חטופות ששבו מהשבי. התלונה מוגשת בין היתר בגין רצח עם, התעללות מינית ופשעי מלחמה. לפני ההמראה, נערכה מסיבת עיתונאים בנמל התעופה בן גוריון.

זיו עבוד
זיו עבוד | צילום: מטה משפחות החטופים

עופרי ביבס, אחותו של ירדן ביבס, גיסתה של שירי ודודתם של כפיר ואריאל שנמצאים בשבי החמאס, אמרה הבוקר: "היום נעשה היסטוריה ונגיע להאג, לבית הדין הפלילי הבינלאומי. זהו שלב חשוב מאוד במאבקנו, כחלק מאזרחי המדינה, וכחלק מאזרחי העולם לזעוק 'לא עוד'. זה לא הסיפור רק שלנו - אם לא נעצור זאת, מחר יהיה זה הסיפור של העולם כולו".

זיו עבוד, זוגתו של אליה כהן שנחטף לעזה, אמרה: "אני פה כדי לחשוף לעולם את מה שעלול לקרות גם להם אם לא נעלים את חמאס, הגיע הזמן שהצדק ייעשה. הנפש והלב מרוסקים וכל יום בארבעת החודשם האחרונים הוא תופת ומלחמה מחדש כדי להמשיך לחיות ולהתקיים".

הדר דניאל, אחותו של החטוף עוז דניאל, אמרה: "לא העליתי בדעתי שאחרי 131 ימים אמשיך לדעת את מה שידעתי ביום ראשון - פשוט כלום. אגיע להאג כי השואה שהתבצעה ב-7 באוקטובר לא נגמרה. חייבים לעצור את הזוועות ולשחרר את החטופים במיידי. אגיע לכל מקום ואעשה כל מה שאפשר כדי להחזיר את אחי הביתה".

ענבר גולדשטיין, דודתם של אגם, טל וגל ששוחררו מהשבי, הוסיפה: "אנחנו דור 7 באוקטובר. זו המשימה, המלחמה והמדינה של כולנו. אני מתחייבת לעשות כל בשיכולתי כדי לעשות צדק ולהביא תקומה למדינה. נביא לקיצו את הפרק העגום ביותר בהיסטוריה של העם שלנו".

ענבר גולדשטיין
ענבר גולדשטיין | צילום: מטה משפחות החטופים

מכיוון שישראל לא מכירה באופן רשמי בבית הדין הפלילי בהאג, היא אינה יכולה להגיש בו תלונה, אך מטה החטופים שאינו גוף מדיני, יכול. תחילה תוגש תלונה, שתהפוך, אם תתקבל על ידי בית הדין - לתביעה. מדובר על מנוף לחץ משמעותי שיכול לקדם את המו"מ לעסקת חטופים, ובמידה וההליך יתקדם, הוא יכול להביא לצווי מעצר בינלאומיים נגד ראשי חמאס.