השר כהן בביקור הזדהות בטורקיה: "נמשיך לסייע במאמצי החילוץ"

ברקע פעילות בית חולים השדה הישראלי בטורקיה, שר החוץ הגיע לביקור הזדהות במדינה ונפגש עם מקבילו ועם הנשיא ארדואן. "הבעתי תנחומים בשם ממשלת ישראל ועם ישראל בעקבות הטרגדיה הקשה שפקדה את מדינתו"

זמן צפייה: 00:51

שר החוץ אלי כהן נחת הבוקר (שלישי) בטורקיה לביקור הזדהות לאור רעידת האדמה והאסון שפקד את המדינה. הוא נפגש תחילה עם שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו, ובהמשך נועד גם עם נשיא המדינה רג'פ טאיפ ארדואן. בנוסף, יערוך ביקור בבית חולים שדה שהקימה ישראל באזור שנפגע ברעש.

מלשכת שר החוץ נמסר כי בפגישתו עם הנשיא ארדואן הביע השר כהן ניחומים בשם ממשלת ישראל והעם בישראל לעם הטורקי על מותם של עשרות אלפים ברעידת האדמה שפקדה את המדינה. עוד נמסר כי השר כהן הבטיח להמשיך לספק סיוע הומניטרי לטורקיה לטובת הנפגעים ולמען המשך חיזוק היחסים בין שתי המדינות.

"היחסים בין ישראל לטורקיה חשובים ליציבות המרחב", אמר השר כהן, "אנחנו פועלים בתקופה האחרונה להמשך חיזוקם, ידידים נמדדים גם בעת צרה ובשעה קשה זו, ישראל מושיטה יד ומביעה סולידריות עם העם הטורקי". בפגישה העלה השר גם את נושא האזרחים הישראלים וגופות החיילים הנמצאים בידי ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה, וכן עלה נושא המאבק בתוכנית הגרעין האיראנית.

שר החוץ אלי כהן עם נשיא טורקיה ארדואן
שר החוץ אלי כהן עם נשיא טורקיה ארדואן | צילום: משרד הנשיאות של טורקיה

במסיבת העיתונאים עם מקבילו הטורקי מוקדם יותר היום, הדגיש השר כהן את מחויבות ישראל לתמיכה וסיוע לטובת העם הטורקי והוסיף: "הבעתי תנחומים בשם ממשלת ישראל ועם ישראל בעקבות הטרגדיה הקשה שפקדה את מדינתו. הבטחתי לו שישראל תמשיך לסייע לטורקיה במאמצי החילוץ ונעניק סיוע הומניטרי ככל שנידרש, ישראל עומדת לצד טורקיה".

Whatsapp Image 2023 02 14 At 1
שר החוץ אלי כהן עם מקבילו הטורקי מבלוט צ'בושולו | צילום: שגרירות ישראל באנקרה

עד כה סיפקה ישראל לטורקיה יותר מ-60 טון סיוע הומניטרי בעזרת סוכנות הסיוע הבינלאומית של משרד החוץ. האספקה כוללת ביגוד לחורף, ציוד רפואי ותרופות. משלחת החילוץ הישראלית חילצה 19 בני אדם בחיים ונכון להיום כ-400 איש קיבלו טיפול בבית החולים שהוקם במקום על ידי גורמי צה"ל, פיקוד העורף ומשרדי הביטחון והבריאות.

בהצהרה משותפת של השניים אמר השר כי "לאור ההרס והחורסן הבלתי נתפס, חשוב היום יותר מתמיד שהקהילה הבינלאומית וישראל בפרט יעבדו בשיתוף פעולה כידידים על מנת להציע תמיכה בכל דרך אפשרית".

מפקד פיקוד העורף, אלוף רפי מילוא בטורקיה
משלחת החילוץ הישראלית בטורקיה | צילום: דובר צה''ל

מניין המתים כתוצאה מרעידת האדמה שהכתה בטורקיה ובסוריה לפני מעל שבוע עלה כבר למעל 36 אלף הרוגים. הסיכויים למצוא שורדים בין ההריסות שואפים לאפס אך המחלצים עדיין עובדים על מנת לטפל בהרס הרב שנגרם ובחיפוש אחר גופות.

Whatsapp Image 2023 02 11 At 0
הריסות רעידת האדמה בטורקיה | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

בקרב תושבי טורקיה יש זעם שהולך וגובר על הממשלה בשל כשליה בניהול המשבר וחוסר המוכנות. מאות אלפים נותרו ללא קורת גג וישנם דיווחים על קבלני בניין שנעצרו בטורקיה בימים האחרונים בחשד להפרות של נהלי הבנייה.