בכיר מדיני על הדו"ח האמריקני: "ישראל לא מדינת חסות של ארה"ב"

בעקבות דו"ח המודיעין האמריקני, שהעריך כי "שלטון נתניהו בסכנה", אמר גורם מדיני בכיר כי "מי שבוחר את ראש ממשלת ישראל הם האזרחים ולא אף אחד אחר. ישראל היא לא מדינת חסות של ארה"ב, אלא מדינה עצמאית ודמוקרטית. הבכיר הוסיף: "מצפים מידידנו לפעול להפיל את שלטון הטרור של החמאס ולא את הממשלה"

זמן צפייה: 01:44

העימות בין ירושלים לוושינגטון מחריף: שעות אחרי פרסום דו"ח המודיעין האמריקני, שהעריך כי "שלטון נתניהו בסכנה", תקף הערב (שלישי) גורם מדיני בכיר ואמר כי "מי שבוחר את ראש ממשלת ישראל הם אזרחי ישראל ולא אף אחד אחר. ישראל היא לא מדינת חסות של ארה"ב, אלא מדינה עצמאית ודמוקרטית שאזרחיה הם אלה שבוחרים את הממשלה".

הבכיר הוסיף: "אנחנו מצפים מידידנו לפעול להפיל את שלטון הטרור של החמאס ולא את הממשלה הנבחרת בישראל".

הדו"ח השנתי של קהילת המודיעין בארה"ב, בנוגע לסיכונים בעולם ב-2024, קבע כי "שרידות הקואליציה של בנימין נתניהו נמצאת בסכנה", לאחר שחוסר האמון של הציבור הישראלי בראש ממשלתו "התרחב והעמיק". לפי הדו"ח, "אי-האמון ביכולתו של נתניהו לשלוט העמיק בציבור במילא לפני המלחמה", ציינו מחברי הדוח, שהעריכו כי ישראל ניצבת בפני גל הפגנות משמעותיות הדורשות את התפטרותו של ראש הממשלה ויציאה לבחירות.

בהקשר זה נקבע בדו"ח: "ממשלה אחרת ומתונה יותר היא אפשרות". בנוגע להמשך הלחימה ברצועת עזה, המודיעין האמריקני העריך כי ישראל ניצבת בפני "התנגדות מזוינת של חמאס, שתימשך שנים". עוד הוסיפו מחברי הדוח בהקשר זה: "צה"ל ייאבק כדי לנטרל את התשתית התת-קרקעית של חמאס, המאפשרת למחבלים להסתתר, לתקוף ולהפתיע את הכוחות הישראליים".

פעילות צה"ל ברצועת עזה מלחמת חרבות ברזל
פעילות צה"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

בתוך כך, ב"פוליטיקו" דווח מפי ארבעה מקורות כי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן עלול להתנות את הסיוע הצבאי לישראל, במידה ותצא לפועל פלישה רחבת היקף לרפיח. על-פי הדיווח, העובדה שהנשיא שוקל את האפשרות משקפת את המתיחות הגוברת ביחסיו עם נתניהו.

"ביידן בהחלט חשב על מהלך כזה", אמר אחד המקורות שצוטטו בדיווח. הלילה, הנשיא סירב להשיב בבירור כשנשאל האם בכוונתו להיפגש עם נתניהו, ואמר: "נראה מה יקרה". בנוסף, ביידן הודיע כי הוא לא מתכוון לנאום בשלב זה בפני הכנסת בירושלים, וזאת בניגוד למה שאמר בתחילת השבוע.

הנשיא ביידן בפגישתו עם נתניהו בתל אביב
הנשיא ביידן בפגישתו עם רה"מ נתניהו בתל אביב | צילום: רויטרס

בריאיון שהעניק שלשום לרשת MSNBC, הנשיא ביידן ביקר בחריפות את נתניהו ואמר כי הוא "פוגע בישראל יותר ממה שהוא תורם לה". "לנתניהו יש את הזכות להגן על ישראל ולרדוף אחרי חמאס, אבל הוא חייב לשמור על חיי החפים מפשע שנפגעים כתוצאה מהמלחמה", אמר הנשיא, ותקף: "לדעתי, הוא יותר פוגע בישראל מאשר עוזר לה בכל מה שקשור לדעת הקהל הבינלאומית".

במהלך הריאיון, ביידן הגדיר פלישה ישראלית לרפיח כ"קו אדום", והודיע שארצות הברית "לא תקבל עוד 30,000 הרוגים כתוצאה מרדיפת צה"ל אחרי חמאס". לצד הביקורת, הנשיא הדגיש כי הוא "לעולם לא יעזוב את ישראל", ובניגוד לדיווח היום ב"פוליטיקו" אמר כי בשום תרחיש הוא לא מתכוון להפסיק את משלוחי הנשק לישראל.