ביידן הציג את "רכבת השלום"; נתניהו: "חלום שהופך למציאות"

נשיא ארה"ב הכריז בפסגת ה-G20 בהודו על פרויקט להקמת דרך מסחר חדשה בין מדינות המפרץ ודרום אסיה - במסילות רכבת שיוקמו לאורך המזרח התיכון. נתניהו הודה לביידן: "זה יום היסטורי"

זמן צפייה: 03:44

במסגרת פסגת ה-G20, שהחלה היום (שבת) בניו דלהי בירת הודו, הכריז נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן על פרויקט להקמת נתיב מסחר בינלאומי חדש במזרח התיכון - שיכלול מסילות רכבת ונמלים שיחברו בין מדינות המפרץ, דרום אסיה ואירופה ויהוו מעין תשובת נגד של המערב לתוכניות המסחר של סין. פרויקט הענק אף צפוי לסייע בקידום הסכם הנורמליזציה בין ישראל וסעודיה, עליו שוקדים בממשל האמריקני בימים אלו. במידה והסכם ייצא לפועל, ישראל צפויה לקחת חלק בפרויקט. "זה ענין רציני מאוד שמשנה את כללי המשחק", אמר הנשיא ביידן בהצהרתו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הערב הצהרה בנושא, ואמר כי הוא מברך את ההודעה של ארה"ב. החיבור הזה ישנה את פניה של ישראל. הוא מתחיל בהודו, עובר בסעודיה ומגיע לאירופה. ישראל תהווה צומת מרכזי במסדרון הכלכלי הזה. המיזם יפתח שער חדש מהודו, דרך המזרח התיכון לאירופה – ובחזרה. מבקש ארה"ב פנתה אלינו לפני כמה חודשים בנושא וניהלה מגעים נמרצים. זה חלום שהופך למציאות. המיזם יכלול מסילות רכבת והנחת סיבי תקשורת אופטיים, קווי חשמל ותשתיות נוספות. ישראל תרתום את כל יכולותיה למימוש הפרויקט. כל משרדי הממשלה הונחו על-ידי להירתם להגשמת החזון".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2309092149' autoplay='0' credit='לע"מ' desc='נתניהו הודה לביידן: "זה יום היסטורי"' poster='' kid='1_mhdg46wx' duration='157']

הקמת נתיב הסחר צפויה לתת דחיפה משמעותית למסחר העולמי, לספק מקורות אנרגיה ולשפר קשרים בין מדינות באזור. לדבריו של היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ק סאליבן, אכן קיימת כוונה לכלול את ישראל וירדן בפרויקט.

היועץ לביטחון לאומי הוסיף כי התכנית החדשה משקפת את חזונו של הנשיא ביידן להשקעות מרחיקות לכת בחסות "מנהיגות אמריקנית יעילה" ו"רצון לאמץ מדינות רבות כשותפות". לדבריו של סאליבן, נתיב הסחר החדש יביא לצמיחה כלכלית ויסייע לשפר את היחסים בין מדינות המזרח התיכון.

הנשיא ג'ו ביידן וראש הממשלה נרנדרה מודי נפגשים בפתיחת פסגת ה-G20
הנשיא ג'ו ביידן וראש הממשלה נרנדרה מודי נפגשים בפתיחת פסגת ה-G20 | צילום: רויטרס
הנשיא ביידן משוחח עם נשיא איחוד האמירויות, מוחמד בן זאיד
הנשיא ביידן משוחח עם נשיא איחוד האמירויות, מוחמד בן זאיד | צילום: רויטרס

לצדו של הנשיא ביידן, השתתף בהכרזה על הפרויקט החדש גם מארח הפסגה, ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי. "שיפור הקשרים בין מדינות האזור הנו בראש סדר העדיפויות של הודו", אמר מודי, "אנו מאמינים כי הפרויקט לא רק ישפר את המסחר בין מדינות - אלא יביא גם לשיפור מידת האמון בניהן".

נסיך הכתר של סעודיה, מוחמד בן סלמאן, הודיע כי יושקעו בהקמת הפרויקט כ-20 מיליארד דולר. "מדובר בגשר ירוק שיחבר בין יבשות וציוויליזציות" הוסיפה נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין.

פון דר ליין לצידם של בן סלמאן וראש ממשלת איטליה ג'ורג'יה מלוני
פון דר ליין לצידם של בן סלמאן וראש ממשלת איטליה ג'ורג'יה מלוני | צילום: רויטרס

עד עתה לא נקבע בבית הלבן ציר זמן שבמהלכו יוקם נתיב הסחר, אשר יהווה אלטרנטיבה ממשית ואידיאולוגית לתכנית תשתיות הסחר של סין. ב-60 הימים הקרובים צפויים להתקיים דיונים בין נציגים רשמיים בכדי לגבש תכנית עבודה ולוחות זמנים. בשלב הראשון של הדיונים יסומנו אזורים הזקוקים להשקעות ובהם ניתן להתחיל בבניית התשתיות.