דיווח: ארה"ב חוקרת תקיפות בעזה ושימוש ישראלי בזרחן בלבנון

לפי "וול סטריט ג'ורנל", מחלקת המדינה בודקת אם ישראל עשתה שימוש לרעה בנשק שסופק לה על-ידי וושינגטון. אם יעלו ממצאים נגד ישראל, ייתכן שהחוקרים יציעו הגבלות על משלוחי הנשק ואף ימליצו על הפסקת הסיוע הצבאי. ברקע: לחץ גובר מצד ממשל ביידן בשל מספר ההרוגים הגבוה ברצועה

זרחן לבן. ארכיון
זרחן לבן. ארכיון | צילום: רויטרס

על פי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", המתבסס על מקורות אמריקניים, מחלקת המדינה של ארצות הברית החלה לחקור תקיפות קטלניות של חיל האוויר הישראלי ברצועת עזה, לצד בדיקה בנוגע לשימוש אפשרי שעשתה ישראל בזרחן לבן, תרכובת דליקה במיוחד האסורה לשימוש בנסיבות מסוימות, בלבנון במהלך חודש אוקטובר - במטרה לבדוק האם ירושלים "השתמשה לרעה" בנשק שוושינגטון סיפקה לה.

במסגרת מלחמה, ניתן להשתמש בזרחן לבן באופן חוקי, בין היתר כדי לייצר מסך עשן - אך הוא אסור לשימוש באופן ישיר נגד אזרחים. במידה ותוצאות הבדיקה יצביעו על שימוש בעייתי בנשק אמריקני על ידי ישראל, החוקרים עשויים להמליץ על הפסקת הסיוע הצבאי לצה"ל, להציע הגבלות על השימוש בנשק שנמסר במשלוחי הסיוע או להציע הנחיות חדשות שיערימו קשיים על המשך הלחימה.

דובר מחלקת המדינה, מאט מילר, אמר ביום שלישי כי בדיקות שייערכו בנוגע ללחימה במזרח התיכון לא יבוצעו בחיפזון ולא יביאו לשינוי מהיר במדיניות הנוכחית של וושינגטון. "תהליך זה לא נועד לתפקד כמנגנון שיספק תגובה מהירה", אמר מילר, "הוא נועד להעריך באופן שיטתי אירועי פגיעה באזרחים ולספק לנו תגובות מדיניות מתאימות כדי להפחית את הסיכוי שתקריות כאלו לא יחזרו על עצמן".

הנשיא ג'ו ביידן בישראל
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

תקיפה ספציפית שנחקרת על ידי מחלקת המדינה התרחשה ב-31 באוקטובר במחנה הפליטים ג'באליה שבצפון הרצועה, בה נהרגו על פי גורמים אמריקניים יותר מ-125 בני אדם. ישראל מצידה טענה כי התקיפה כוונה נגד מפקדת טרור של חמאס שנבנתה מתחת למבנה רב קומות.

על פי "וול סטריט ג'ורנל", חוקרי נשק חושדים כי במסגרת התקיפה צה"ל עשה שימוש בפצצה שמשקלה למעלה מ-2000 פאונד, אשר סביר שסופקה לישראל על-ידי ארצות הברית. לפי משרד זכויות האדם של האו"ם, המתקפה עשויה להוות פשע מלחמה.

התקפה ישראלית ברצועת עזה
התקפה ישראלית ברצועת עזה | צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90

תהליך הבדיקה של מחלקת המדינה מעיד על הדילמה הניצבת בפני ממשל ביידן, שעד עתה נמנע מהצבת תנאים לישראל בכל הנוגע להעברת משלוחי נשק - על אף שביקורת רבה נמתחת בנושא, בין היתר מצד חברי קונגרס הקוראים להגביל את משלוחי הנשק לישראל כל עוד המלחמה בעזה נמשכת. בתחילת החודש, הנשיא ג'ו ביידן הוציא הנחיה למדינות שונות, ובהן ישראל, לפיה עליהן להתחייב בכתב שהן מכבדות את החוק הבין-לאומי ומקפידות על שמירת זכויות אדם בעת שימוש בנשק אמריקני.

בחודש אוקטובר, סוכנות הידיעות הממלכתית בלבנון דיווחה על מספר תקיפות ישראליות במדינה שכללו שימוש בזרחן לבן, אשר יכול לבעור בטמפרטורה גבוהה מ-815 מעלות ולשרוף גופות עד העצם במידה והוא בא במגע עם בני אדם. בעקבות ההתקפות, שר החוץ הלבנוני הודיע כי הנחה את המשלחת של מדינתו לאו"ם להגיש תלונה למועצת הביטחון. דובר צה"ל מצדו אמר כי השימוש שעשתה ישראל בזרחן לבן נעשה בהתאם לקריטריונים המחמירים של החוק הבין-לאומי.