לקראת פריצת דרך? גורמים בישראל: ישנה התקדמות, הסוגיות פתירות

יום לאחר חזרתו של ראש המוסד ברנע מסבב הפגישות בקטר, בישראל מרגישים כי יש התקדמות ניכרת במגעים לעסקת חטופים. ישנם עדיין מספר נושאים פתוחים, כמו חידוש הלחימה במידה וחמאס לא יעמוד בהתחייבויות - אך ככל הנראה ניתן לפתור אותם. גם בארה"ב מבינים את גודל השעה, וראש ה-CIA ייצטרף לשיחות בשבוע הקרוב

זמן צפייה: 04:15

אמנם עדיין אין פריצת דרך רשמית, אך בישראל הערב (שבת) ישנה הרגשה כי הושגה התקדמות משמעותית במסגרת המגעים לעסקת חטופים. לאחר חזרת ראש המוסד דדי ברנע מסבב הפגישות בקטר אמש, בכירים ישראלים המעורים בשיחות שהתקיימו, מסרו לחדשות 13 כי הפגישות היו טובות, וכי נותרו עדיין מספר סוגיות שנמצאות במחלוקת – אך נחשבות לכאלה שניתן לפתור. בתחילת השבוע צפויות לצאת מספר משלחות לקטר ומצרים לשם קידום התהליך.

בין הנושאים השונים שעדיין נמצאים במחלוקת, נמצאת סוגיית הדרך בה יראה המתווה. כלומר, מאיפה צה"ל ייצטרך לסגת בשלב הראשון, ואיך יוכל להבטיח את החזרה ללחימה אם חמאס לא יעמוד בהתחייבויות. זו גם נקודה שהעלה ברנע בשיחות בקטר. בנוסף עדיין נשקלת זהות המחבלים שישוחררו במסגרת העסקה.

במקביל, בארה"ב לא נשארים אדישים למגעים, וראש ה-CIA וויליאם ברנס צפוי לקחת חלק בשבוע הקרוב בשיחות המו"מ, להגיע אליהן - ולהוביל אותן. לפי בכיר אמריקני, ישנה הבנה כי השיחות הנוכחיות מביאות ללא פחות מפריצת דרך בסוגיות משמעותיות, וכי ישנו זיהוי של נכונות להתקדמות אצל שני הצדדים.

ראש המוסד דוד ברנע דדי
ראש המוסד דדי ברנע | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

הבוקר גורמים בחמאס מסרו לסוכנות הידיעות AP כי הארגון נתן אישור ראשוני להצעה שהציגה ארה"ב לעסקת הפסקת אש בשלבים, תוך ביטול הדרישה המרכזית שישראל תתחייב מראש לסיום מוחלט של המלחמה. הפשרה לכאורה של חמאס, עשויה לסייע לקידום המגעים לעסקה.

שני הגורמים טענו שההסכם בשבלים שהציגה וושינגטון יכלול תחילה הפסקת אש מלאה בת שישה שבועות, שתביא לשחרורם של מספר חטופים, בהם נשים, מבוגרים ופצועים, בתמורה לשחרור מאות מחבלים פלסטינים. במהלך 42 הימים של הפסקת האש, צה"ל ייסוג מאזורים מאוכלסים בעזה, ויאפשר חזרת עקורים לבתיהם בצפון עזה.

יחיא סינוואר
יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה | צילום: עבד ר'חים ח'טיב, פלאש 90

עוד במהלך השלב הראשון, חמאס, ישראל והמתווכות ינהלו משא ומתן על תנאי השלב השני שיוכל שחרור של חטופים נוספים, אזרחים וחיילים, כשבתמורה, ישראל תשחרר אסירים פלסטינים נוספים. בשלב השלישי, יחזרו כל החטופים הנותרים, כולל גופות חטופים, ויחל פרויקט שיקום של הרצועה שייערך במשך שנים.

בדיווח מצויין כי חמאס עדיין רוצה "ערבויות בכתב" מהמתווכים, על כך שישראל תמשיך לנהל משא ומתן על הסכם הפסקת אש קבועה ברגע שהשלב הראשון ייכנס לתוקף. נציג חמאס אמר ל-AP כי האישור של הארגון הגיע לאחר שקיבל "התחייבויות וערבויות מילוליות" מהמתווכים כי המלחמה לא תחודש וכי המשא ומתן יימשך עד שתופסק לחלוטין.