הסיוט של הישראלי העצור ביוון: "אפשר לבנות זהות ממסמכים בפח"

דודי אשכנזי נעצר ביום רביעי האחרון באי קוס בגין צו מעצר בינלאומי שהוצא נגדו, ומשפחתו טוענת כי זהותו נגנבה. בכיר לשעבר ב-433 מסביר כמה קל לעשות זאת באמצעות ארנק שאבד, ומנגד מסביר עו"ד המייצג ישראלים שנעצרו ע"י האינטרפול כי לא מדובר בתופעה נפוצה. במקביל עורך דינו של אשכנזי מעדכן: "עולה שיש דודי אשכנזי אחר שמדינת פרו מחפשת אחריו"

דודי אשכנזי, הישראלי שנעצר ביוון ורעייתו

האזרח הישראלי דודי אשכנזי עצור מאז יום רביעי האחרון באי קוס שביוון, בעקבות צו מעצר בינלאומי שהוצא נגדו. עורך הדין ניר יסלוביץ', המייצג את אשכנזי סיפר היום (שני) לחדשות 13 על ההתפחות בחקירה: "משרד החוץ הוציאו נייר רשמי שממנו עולה שדודי אשכנזי, אותו אני מייצג, לא ביצע שום עבירה".

"חמור מכך", הוסיף עו"ד יסלוביץ', "עולה שיש דודי אשכנזי אחר שמדינת פרו מחפשת אחריו. כולי תקווה שהמאמצים שאני מבצע יחד עם משרד החוץ יישאו פרי כבר בימים הקרובים".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-2206271506' autoplay='0' credit='' desc='עו"ד ניר יסלוביץ′, המייצג את דודי אשכנזי' poster='' kid='1_7g9tp20w' duration='']

רמי תמם, בכיר לשעבר ביחידת להב 433 שעבד מספר פעמים עם האינטרפול, מסביר כיצד ההליך עובד: "המעצר הספציפי הזה היה תחת פקודה אדומה, שזה אומר פקודה שיוצאת לקבוצה של מדינות. לאינטרפול יש כמה פקודות שהם מפרסמים עם השם של האדם ותמונתו".

"לצד זה קיימות פקודות מעצר בצו סמוי", מוסיף תמם, "ואז לא ניתן לדעת שיש צו מעצר כזה נגד אותו אדם, מכיוון שרוצים לגרום לאדם להמשיך לדלג בין מדינות עד שיגיע למדינה שבה ניתן לבצע את המעצר".

לשאלה עד כמה האינטרפול מערב את את משטרת ישראל בביצוע מעצר נגד אזרחים ישראלים, אומר תמם: "זה לא מחייב שהאינטרפול יעדכן את משטרת ישראל על אדם שביצע עבירה במדינות נוספות לרבות ישראל. אם אזרח ישראלי ביצע עבירות במדינות עולם ולא בישראל, האינטרפול אפילו לא יעדכן את משטרת ישראל על זה, משום שאם הוא עבר את העבירה בחו"ל אז זה עניין דיפלומטי".

Whatsapp Image 2022 06 27 At 1
רמי תמם, בכיר לשעבר בלהב 433 | צילום: שירי אביה, יח״צ

"כמובן שיש שיתוף פעולה עם האינטרפול", מוסיף תמם, "מבקשים עזרה בנושאים כאלו ואחרים ממשטרת ישראל וגם בכיוון ההפוך, משטרת ישראל נעזרת גם באינטרפול. התיאום הבינלאומי כמעט תמיד קיים, יש מחלקה שלמה במטה הארצי שזו תפקידה".

על רקע המקרה של אשכנזי ביוון, תמם מסביר על הסיכון שבגניבת מסמכים אישיים: "אנשים נוטים להקל ראש כשאובד להם ארנק, תעודת זהות, או כל מסמך עם פרטים אישיים גם אם תוקפם פג. הבעיה היא שתעודות ישנות יכולות לשמש אנשים כדי לזייף זהות שלמה. אפשר לבנות זהות שלמה ממסכים שאנשים זורקים בפח".

"כשהם מאבדים את אותם המסמכים הם אפילו לא טורחים לגשת למשטרה ולהגיש תלונה", אומר תמם, "ברגע שמגיעים למצבים קיצוניים כאלו, של גניבת זהות וביצוע עבירה, אז אותו אדם שנגנבה לו הזהות, יצטרך להוכיח את גניבת הזהות משום שמעשיו של אדם מיוחסים לו. בסופו של דבר התכחשות למעשים של אותו אדם שטוען שזהותו נגנבה, צריכה לבוא עם הוכחות חד משמעיות".

עו''ד שגיב רוטנברג
עו''ד שגיב רוטנברג | צילום: אלון גרגו

עו"ד שגיב רוטנברג, שייצג בעבר מבוקשים על ידי האינטרפול אומר שצוי מעצר נגד אזרחים שזהותם נגנבה זהו צעד חריג: "מדובר במקרה שהוא שונה בנוף צוי המעצרים של האינטרפול וקיצוני מאוד, האינטרפול בדרך כלל לא נופל במקרים האלו מכיוון שיש להם מספר בדיקות בטרם הוא מוציא צו מעצר בינלאומי".

עו"ד רוטנברג מסביר שלא די רק בגניבת המסמכים כדי להיכנס לרשימת המבוקשים של האינטרפול: "יש כמה פרמטרים עליהם הם מסתמכים, כלומר לא מספיק רק בגניבת הזהות כמו דרכון למשל, אלא ביותר מזה. לאחר שהם עושים את החיבורים והצלבות שלהם הם יוציאו את צו המעצר. ההליך הוא שמי שנעצר במשטרת הגבולות באותה המדינה בצו מעצר בינלאומי של האינטרפול, נלקח למעצר מקומי ואז נערך בירור מול המדינה המבקשת, שהיא חתומה כמובן באמנה מול כל המדינות האחרות להחזיק את אותו עצור".

"לאחר שנעשה בירור האם מדובר באותו אדם", מסביר רוטנברג, "המדינה נותנת תגובה האם היא מעוניינת לבקש את הסגרתו. בדרך כלל, הכללים ברוב המדינות הם עד 40 ימים שהמדינה המבקשת חייבת לתת תגובה. יש מדינות שמראש לא כל כך מכבדות את צוי המעצר שלהן וגם באינטרפול יודעים את זה.

"מעצרים של אדם שנגנב לו הזהות זה לא דבר שהוא נפוץ כלל, אך מעצר של ישראלים על ידי האינטרפול זה נפוץ מאוד, במיוחד בחודשי הקיץ", אומר רוטנברג, "הם נעצרים על עבירות שהם ביצעו בעבר, לפעמים זה חשדות, כמו אנשי עסקים שהוגשו נגדם תלונות וזה עבר למישור הפלילי והוצא כנגדם צו מעצר בינלאומי, ואז אותם אנשים מגיעים למדינת המוצא והם נעצרים".

דודי אשכנזי ורעייתו
דודי אשכנזי ורעייתו

כזכור, מוקדם יותר היום גורמים רשמיים במשרד החוץ מכתב למנכ"ל משרד החוץ באתונה ובו הודעה מגובה בנתונים הקובעת לטענתם כי דודי אשכנזי איננו האיש שאותו הרשויות היווניות מחפשות וכי מדובר בטעות. אשכנזי מבוקש בגין עבירות סמים שביצע לכאורה בשנת 2012 בפרו.

לפי טענות המשפחה, מישהו כנראה זייף את תעודת הזהות שלו, שכן לדבריהם הוא כלל לא ביקר בפרו באותו תקופה. החשש הגדול בקרב המשפחה הוא שתוך שימוש בזהות הבדויה ביצעו עבריינים פשעים במקומות שונים ברחבי העולם.

מה שמחזק את טענת המשפחה כי מדובר בגניבת זהות - היא העובדה כי גם התמונה שמופיעה בהודעת המעצר לא תואמת את תמונתו של אשכנזי. בנוסף, בפרו טענו כי הוא מחזיק דרכון אזרבייג'ני - אלא שאשכנזי כלל לא מחזיק דרכון שכזה, ומעולם לא ביקר באזרבייג'ן.