הערכה בישראל: ביה"ד בהאג יורה על צו ביניים להפחתת עצימות הלחימה

נציג דרום אפריקה טען בדיון: "ישראל מבצעת אפרטהייד בעזה, ומונעת מנשים פלסטיניות ללדת בצורה בטוחה כדי למנוע ילודה פלסטינית". משרד החוץ: "אחד ממופעי הצביעות הגדולים בהיסטוריה". מחר - ישראל תציג את קו ההגנה שלה. נתניהו: "בשעה שאנחנו נלחמים ברצח עם - אנחנו מואשמים בו. הצביעות של דרום אפריקה זועקת לשמיים"

זמן צפייה: 05:02

בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג שבהולנד הסתיים בצהריים (חמישי) הדיון הראשון בתביעה שהוגשה נגד ישראל בעקבות המלחמה בעזה. דרום אפריקה, שהגישה את התביעה, טוענת שפעולות צה"ל בעזה מהוות רצח עם, והיא הציגה את טיעוניה ראשונה. דרום אפריקה קראה להפסקת אש מיידית, ונציגה טען שישראל מבצעת משטר אפרטהייד בפלסטינים והוסיף כי "ישראל מונעת מנשים פלסטיניות ללדת בצורה בטוחה כדי למנוע ילודה פלסטינית". בתום הדיון, דרשה דרום אפריקה מבית המשפט להוציא צו מיידי להפסקת המלחמה בעזה.

משרד החוץ מסר בתום הדיון: "חזינו היום באחד ממופעי הצביעות הגדולים ביותר בהיסטוריה ובשורה של טענות חסרות בסיס ושקריות. דרום אפריקה, המשמשת כזרוע המשפטית של חמאס, הציגה באופן מעוות את המציאות בעזה מתחילת המלחמה, תוך התעלמות מוחלטת ממתקפת 7 באוקטובר - בה חמאס ניסו לבצע 'רצח עם' בישראלים". ההערכה בישראל: בית הדין יורה על צו ביניים להפחתת עצימות הלחימה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2411012003' autoplay='0' credit='חדשות 13' desc='שליח חדשות 13 להאג, גיל תמרי, בדיווח מחוץ לבית הדין' poster='' kid='1_e9s8hfve' duration='100']

גורמים בישראל הוסיפו ואמרו כי "דרום אפריקה מתעלמת לחלוטין משימוש חמאס באזרחים כמגנים אנושיים ומהימצאות חטופים ישראלים ברצועת עזה. הם מבקשים לאפשר לארגון הטרור לחזור ולבצע את הפשעים שביצעו ב-7 באוקטובר". הבית הלבן אמר בתגובה לדיון בהאג: "הטענות שלפיהן ישראל מבצעת רצח עם בעזה - חסרות כל בסיס".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2411012011' autoplay='0' credit='חדשות 13' desc='הערכה בישראל: בית הדין יורה על צו ביניים' poster='' kid='1_f02y8epj' duration='86']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2401111810' autoplay='0' credit='לע"מ' desc='נתניהו: "בשעה שאנחנו נלחמים ברצח עם - אנחנו נאשמים בו"' poster='' kid='1_6o5zvjfi' duration='86']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2401111501' autoplay='0' credit='' desc='ישראל על הדיון: "דרום אפריקה - זרוע משפטית של חמאס"' poster='' kid='1_im8fegdf' duration='62']

בפתח הדיון אמר נציג דרום אפריקה: "דרום אפריקה הכירה בנכבה המתמשכת של העם הפלסטיני דרך הקולוניזציה של ישראל מאז 1948, אשר נישלה, עקרה ופיצלה את העם הפלסטיני באופן שיטתי ובכוח, תוך שלילה מכוונת ממנו את הזכות הבינלאומית הבלתי ניתנת לערעור להגדרה עצמית, ואת זכויות השיבה המוכרות הבינלאומיות של פליטים פלסטינים לעיירותיהם ולכפריהם במה שהיא כיום מדינת ישראל".

עוד אמר הנציג הדרום-אפריקני: "אנו גם מודעים במיוחד למשטר הממוסד של ישראל של חוקים, מדיניות ופרקטיקות מפלות שנועדו וממשיכים להיות מתוחזקים כדי לבסס שליטה, להכפיף את העם הפלסטיני לאפרטהייד משני צדי הקו הירוק. דרום אפריקה מכירה בכך שהמעשים והמחדלים של רצח העם של מדינת ישראל מהווים בהכרח חלק מרצף של מעשים בלתי חוקיים שנעשו נגד העם הפלסטיני מאז 1948. הבקשה מציבה את המעשים והמחדלים של רצח העם של ישראל בהקשר הרחב יותר של האפרטהייד של ישראל בן 25 שנים, 56 שנות כיבוש, ומצור של 16 שנה שהוטלו על רצועת עזה".

הצוות הישראלי בבית הדין בהאג
הצוות הישראלי בבית הדין בהאג
מחאת משפחות החטופים מחוץ לבית הדין בהאג
מחאת משפחות החטופים מחוץ לבית הדין בהאג
מחאת משפחות החטופים מחוץ לבית הדין בהאג
מחאת משפחות החטופים מחוץ לבית הדין בהאג

למה ישראל מתייצבת לדיון?

ישראל חתומה על האמנה בדבר מניעת רצח עם שייסד בית הדין הבינלאומי אחרי מלחמת העולם השנייה. הטענה הדרום-אפריקנית היא שפעילות צה"ל ברצועה מהווה הפרה של האמנה. עצם ההתייצבות מראה שאין לישראל ממה להתחמק.

לוחות הזמנים בדיון בבית הדין הבינלאומי בהאג

כמה זמן יימשך המשפט?

ההערכה היא כי המשפט יימשך שנים, אבל בשלב הראשון בית הדין יפסוק תוך מספר ימים האם חומרת האירועים מחייבת אותו להתערב מיד עם צו ביניים - או להמשיך בדיונים. בישראל מאמינים כי הסבירות שבית הדין יחליט לא להתערב - נמוכה.

מה המשמעות של צו ביניים? 

תוכן הצו יכול להורות לישראל לספק יותר סיוע הומניטרי לרצועה, להימנע מהפצצות מהאוויר - וגם להחליט שהסוגיה תיבחן מחדש בעוד חודש. קיים תרחיש נוסף, פחות סביר, שבו בית הדין יקבע כי קיים חשש לרצח עם, ויקרא להפסקת אש מיידית.

מה קורה אם ישראל לא תציית לפסיקת בין הדין הבינלאומי בהאג

ומה אז?

גם אם בית הדין אכן ידחף להפסיק את המלחמה - אין לו יכולת לאכוף את הקריאה הזו. עם זאת, אם ישראל תחליט להתעלם ממנה, עלולות להיות לכך השלכות דרמטיות על הלגיטימציה הבינלאומית שישראל זקוקה לה כדי להמשיך את הלחימה.

הרכב השופטים 

הטריבונל כולל 15 שופטים, ועוד שני שופטים מטעם ישראל ודרום אפריקה, כפי שמתיר בית הדין. הנציג הישראלי הוא נשיא בית המשפט העליון לשעבר, פרופ' אהרן ברק, שמתפקד כשופט עצמאי. יתר השופטים בהרכב מגיעים ממדינות שונות, בהן "בעייתיות" לישראל, כמו רוסיה ולבנון.