בכיר בוושינגטון על המשבר: "נתניהו ודרמר טעו קשות בהבנת ארה"ב"

ההתנגשות עם ארה"ב: אחרי שהנשיא ג'ו ביידן אמר כי אין בכוונתו להזמין את ראש הממשלה נתניהו לבית הלבן "בטווח הזמן הקרוב", וכי "ישראל לא יכולה להמשיך בדרך הזו" - אמר בכיר בוושינגטון כי "אין סיכוי שי-ם רצתה להיות איפה שהיא היום". לדבריו, "מנהיגי הימין יכולים לנסות 'למרוח' אותנו, אבל זה לא יועיל"

Whatsapp Image 2023 03 20 At 2
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

שעות אחרי שנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הצהיר מול המצלמות בשיחה עם כתבים כי הוא לא מתכוון להזמין את ראש הממשלה בנימין נתניהו לבית הלבן "בטווח הזמן הקרוב", שכן "ישראל לא יכולה להמשיך בדרך הזו" - בהתייחסו למהפכה המשפטית ולטלטלות הפוליטיות האחרונות - בכיר בוושינגטון הפנה הבוקר (רביעי) אצבע מאשימה כלפי נתניהו והשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, המשמש כאיש הקשר עם הבית הלבן, ב"טעות גסה בחישוב" בכל הנוגע להבנת ארה"ב. אמש, כיממה אחרי שנתניהו הודיע על השהיית החקיקה בנוגע למהפכה המשפטית, אמר ביידן: "כמו הרבה תומכים אדוקים של ישראל - אני מאוד מודאג".

הבכיר הוסיף כי מנהיגי הימין בישראל "יכולים לנסות למרוח את ממשל ביידן איך שהם רוצים", אבל "זה לא מועיל". בהתייחסו להצהרת נתניהו שבה אזכר את משפט שלמה, אמר הבכיר: "אין צורך שביבי יחתוך את התינוק לשניים". "אין סיכוי שירושלים רצתה להיות איפה שהיא היום", הוא אמר. "כפי שהנשיא ציין, מה שיקרה אחר כך תלוי בדרמר ובנתניהו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם תגובה זמן קצר לאחר מכן: "אני מכיר את הנשיא ביידן למעלה מ-40 שנה ואני מעריך את מחויבותו רבת השנים לישראל. הברית בין ישראל לארה"ב היא איתנה והיא תמיד מתגברת על חילוקי הדעות שמתגלעים מעת לעת בינינו. הממשלה בראשותי מחויבת לחיזוק הדמוקרטיה על-ידי החזרת האיזון הראוי בין שלוש הרשויות, שאותו אנו שואפים להשיג בהסכמה רחבה. "ישראל היא מדינה עצמאית שמקבלת את החלטותיה על פי רצון אזרחיה ולא על סמך לחצים חיצוניים, כולל מחברינו הטובים ביותר".

Whatsapp Image 2023 03 27 At 1
רה''מ נתניהו במליאה | צילום: רויטרס

ח"כ גדעון סער (המחנה הממלכתי), חבר ועדת חוץ וביטחון, אמר כי "דברי נשיא ארה"ב מהווים עדות מכאיבה נוספת לכך שבתקופה הקריטית ביותר מכהנת פה ממשלה שפוגעת באינטרסים הלאומיים של ישראל. חלפו שלושה חודשים מהקמת הממשלה. מעולם לא גרמה ממשלה כלשהי נזקים אדירים למדינה בזמן קצר כל כך. התבטאויות השרים והח"כים של הליכוד מלמדות על אובדן מוחלט של שיקול דעת".

בתוך כך, אמר הבוקר ח"כ ניסים ואטורי מהליכוד בריאיון לרדיו 103: "אם נצטרך - נגן על עצמנו בלי ארצות הברית. חיילים נהרגו בעזה בגלל אמברגו נשק שהטיל אובמה".

חבר הכנסת ניסים ואטורי
חבר הכנסת ניסים ואטורי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בשבוע שעבר נשאל גורם מדיני בכיר על-ידי חדשות 13 אם הממשל האמריקני הנוכחי מתערב בצורה משמעותית יותר בענייניה הפנימיים של מדינת ישראל - והשיב: "לא יותר ממה שהיה פעם. הם ניסו להוריד את נתניהו מהשלטון פעמיים. הייתה התערבות בוטה בעבר. ביל קלינטון ניסה להפיל את ראש הממשלה. הוא הודה בזה". עוד אמר הגורם המדיני: "הובהר לנו שעד שהעניינים הפנימים לא יירגעו לא תגיע הזמנה לבית הלבן".