המשך פסגת עקבה בסימן שאלה: "יש להימנע מצעדים חד-צדדיים"

ראש המל"ל הנגבי והשר דרמר נועדו עם בכירים אמריקנים, אשר מעבירים מסר ברור שלפיו הם דורשים מישראל לא לקדם צעדים בהתיישבות. כמו כן, עדיין לא ברור האם תתקיים פגישת המשך לפסגת עקבה

זמן צפייה: 00:20

כנס פורום האסטרטגיה "לשם" התקיים הלילה (שלישי) בוושינגטון, ועסק באיראן. בכנס נפגשו יועץ הנשיא לענייני ביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, השר לנושאים אסטרטגיים רון דרמר וראש המל"ל צחי הנגבי. המשתתפים דנו בהתקדמות תוכנית הגרעין באיראן, על השותפות הביטחונית בין ישראל לארה"ב, ועל שיתוף פעולה למניעת הישג גרעיני מאיראן.

מהבית הלבן נמסר: "הנציגים המשתתפים בחנו בדאגה משמעותית את התקדמות תוכנית הגרעין של איראן, ואישרו את מטרתם ההדדית לשפר עוד יותר את השותפות הביטחונית ארוכת השנים בין ישראל לארה"ב. בהקשר זה, גורמים רשמיים התחייבו להגביר את התיאום באמצעים למניעת השגת נשק גרעיני על ידי איראן, וכן להרתיע עוד יותר את פעילותה האזורית העוינת".

שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן נפגש עם השניים והביע בפניהם את החשש מהסלמה. הוא אמר כי הוא חושש מ"אלימות מתמשכת" ביהודה ושומרון ובשטחים. ארצות הברית שוב מעבירה לישראל את המסר הברור שלפיו "כל הצדדים חייבים להמנע מצעדים חד-צדדיים". הדרישה מישראל היא בראש ובראשונה לא לקדם צעדים בהתיישבות - כפי שפורסם אתמול בחדשות 13, אז דווח כי חרף ההבטחות לממשל האמריקני - נתניהו דן בהסדרת המאחז אביתר. .

כמו כן, עדיין לא ברור האם החלק השני של פסגת עקבה, שצפוי להתקיים במצרים, ייצא לפועל. המטרה היא להגיע לסיכומים בין ישראל הרשות הפלסטינית והאמריקנים כדי למנוע הסלמה, אבל באקלים הנוכחי עד הרגע האחרון לא יהיה ברור האם הפגישה הזו אכן תיערך.

"בנוסף, הנציגים סקרו את התרגילים הצבאיים המשותפים האחרונים בין שני הצבאות, וקיבלו בברכה את ביקורו של מזכיר ההגנה לויד אוסטין בישראל בהמשך השבוע. עוד נמסר כי נבחנו המאמצים להעמיק את ההשתלבות הביטחונית והפוליטית של ישראל במזרח התיכון, באמצעות הסכמי אברהם, פורום הנגב ואמצעים נוספים.

לבסוף נטען כי סאליבן הדגיש את "המחויבות הבלתי מעורערת" של הנשיא ג'ו ביידן לביטחון ישראל "כפי שבאה לידי ביטוי בהצהרת השותפות האסטרטגית בין ארה"ב לישראל" שנחתמה במהלך ביקור הנשיא במדינה במהלך חודש יולי האחרון.

ראש המל''ל צחי הנגבי
ראש המל''ל צחי הנגבי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתוך כך, אמש פורסם במהדורה המרכזית כי למרות ההבטחות של ראש הממשלה בנימין נתניהו לארה"ב בעניין ההתיישבות, ביום ראשון הוא קיים דיון בשאלה איך ליישב את המאחז אביתר ולהקים את הישיבה במקום. הדיון התקיים לבקשתם של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ', כשבחדר נכחו גם גם שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, מתאם פעולות הממשלה אלוף רסאן עליאן בשטחים ובכירים נוספים במערכת הביטחון.

גורמי הביטחון ובראשם הרמטכ"ל ושר הביטחון הביעו התנגדות להקמת הישיבה בעיתוי הנוכחי, בשל המתיחות המדינית-ביטחונית הן מול הפלסטינים והן מול ארצות הברית ואירופה. גלנט אמר: "אי אפשר לקדם מהלך כזה שבועיים לפני תחילת הרמדאן, זו החלטה מאוד נפיצה". עוד אמרו במערכת הביטחון כי המהלך יוביל להתססת השטח בעת הנוכחית. עם זאת, הדיון הסתיים ללא שורה תחתונה, וראש הממשלה עדיין לא קיבל החלטה סופית.