פרסום ראשון: האזהרה החשאית מפני התקרבות לפוטין

ממסמך שגובש במשרד החוץ הישראלי עולה כי "ממשל ביידן מבקש להציב במרכז סדר היום את האיום מצד סין ורוסיה", וכי הסובלנות האמריקנית כלפי בעלות ברית שלא יתרמו למאמץ הזה פוחתת. אזהרה זו מגיעה על רקע ממשלת נתניהו המתגבשת והקרבה בין ראש הממשלה המיועד לנשיא רוסיה

זמן צפייה: 01:24

בימים האחרונים גובש במשרד החוץ מסמך שמנתח את מדיניות ממשל ביידן, ובעיקר כיצד היא תשפיע על ישראל, מסמך ששתי נקודות עיקריות ממנו פורסמו הערב (שלישי) במהדורה המרכזית.

הנקודה הראשונה במסמך היא קביעה של משרד החוץ, שרואה ירידה בעניין שמגלים ביידן והממשל שלו בכל מה שקורה במזרח התיכון, ובכלל זאת בישראל. בין היתר נכתב במסמך: "המזרח התיכון אינו עומד בסדר עדיפויות גבוה מבחינת הממשל, מה שמשקף בעינינו את עניינו המוגבל של ממשל ביידן באזור ובהשקעת תשומות נרחבות בו".

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן באו''ם
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן באו''ם | צילום: רויטרס

נקודה נוספת שעולה מהניתוח של משרד החוץ, שיש מי שמפרשים אותה אפילו כאזהרה, היא שהסובלנות של האמריקנים בכל מה שקשור להתנהלות מול רוסיה הולכת ופוחתת. בהקשר הזה נכתב במסמך: "ממשל ביידן מבקש להציב במרכז סדר היום את האיום מצד סין ורוסיה, ולהערכתנו תפחת מידת הסובלנות כלפי בעלות ברית שלא תורמות למאמץ הזה", כך עולה מההערכה הישראלית.

בהקשר הזה, היחסים של ישראל עם סין מורכבים, גם בגלל האמריקנים אבל לא רק. אולם הנקודה המעניינת כאן היא האמירה בעניין רוסיה, זאת בשל הממשלה החדשה שצפויה לקום. בנימין נתניהו ונשיא רוסיה פוטין הם מכרים ותיקים, ובין שלל האתגרים שמצפים לנתניהו בזירה המדינית - ההתנהלות מול רוסיה תהיה כנראה במרכז אותם אתגרים.

פגישת נתניהו ופוטין במוסקבה
פגישת נתניהו ופוטין במוסקבה (ארכיון) | צילום: רויטרס

ברקע יחסי ישראל-רוסיה עומד הצורך לשמור על יחסים טובים עם הרוסים בגלל מה שקורה בגבול הצפוני, והאזהרה שעולה מהמסמך של משרד החוץ הוא כאמור: הסובלנות האמריקנית תפחת. במשרד החוץ בוחרים שלא להגיב הערב.