בלינקן: "אם לא תהיה תוכנית ליום שאחרי - לא יהיה היום שאחרי"

מזכיר המדינה האמריקני ביקר בחריפות את תקיפת צה"ל ברפיח, בה נהרגו עשרות פלסטינים, ואמר כי "זו תקרית נוראית". הוא הוסיף: "נדרשת חקירה מקיפה לאירוע. גם פעולות מוגבלות עלולות לגרום להשלכות איומות. התקרית מראה את הדחיפות לתוכנית נרחבת ליום שאחרי"

זמן צפייה: 02:21

מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, תקף היום (רביעי) בחריפות את תקיפת ישראל ברפיח, בה נהרגו עשרות בני אדם: "התקרית בדרום הרצועה - נוראית. נדרשת חקירה מקיפה לאירוע. גם פעולות מוגבלות עלולות לגרום להשלכות איומות", ואמר כי אינו יודע אם השתמשו בתקיפה זו בנשק אמריקני, כפי שדווח בבוקר ב-CNN.

הוא הוסיף, בזמן ביקורו במולדובה, כי "התקרית מראה את הדחיפות לתוכנית נרחבת ליום שאחרי. אם לא תהיה תוכנית - לא יהיה היום שאחרי. יהיה ברחבי הרצועה כאוס, וייתכן שחמאס ישתלט בחזרה על חלקים נרחבים ברצועה. כחלק מהתוכנית הישראלית, צריך להיות מתווה לשיקום הרצועה ועזרה לאזרחיה".

שריפות ברפיח בעקבות תקיפות צה"ל
שריפות ברפיח בעקבות תקיפות צה"ל | צילום: רויטרס

בהתייחסות נוספת לתקיפה ברפיח, משרד החוץ הסעודי האשים הבוקר את ישראל ברצח עם, ומסר בהצהרה כי "ריאד מגנה את מעשי הטבח המתמשכים במסגרת רצח העם שמבצעים הכוחות הישראליים נגד העם הפלסטיני, שמכוונים את התקיפות לאוהלי עקורים".

במסגרת התקיפה ברפיח ביום ראשון, שריפה פרצה במחנה פליטים סמוך, והובילה למותם של עשרות חוסים עזתים. מצה"ל נמסר כי "ננקטו צעדים רבים על מנת לצמצם את הסיכוי לפגיעה בבלתי מעורבים, בין השאר שימוש בחימוש מדויק ומידע מודיעיני - שעל בסיסו הוערך כי לא צפוי היה להיגרם נזק לאזרחים בלתי מעורבים". דובר צה"ל מסר כי התקיפה בוצעה במרחב תל אלסלטאן שבצפון-מערב רפיח, ובה חוסלו באמצעות כלי טיס המחבל יאסין רביע, ראש מטה הגדה של חמאס, והמחבל חאלד נגאר, בכיר במטה הגדה של ארגון הטרור.

הריסות ברפיח לאחר השריפה, בה נספו כ-35 בני אדם, לפי הפלסטינים
הריסות ברפיח לאחר השריפה, בה נספו כ-35 בני אדם, לפי הפלסטינים | צילום: רויטרס

בשבוע שעבר דווח באתר "פוליטיקו" כי ארצות הברית מתכוננת ליום שאחרי סיום המלחמה ברצועת עזה, ומתכוונת להיות "מעורבת" בו באופן משמעותי. לפי הדיווח, ממשל ביידן מתכוון למנות נציג אמריקני אזרחי שיהיה בקשר קבוע עם מנהיג הכוח הפלסטיני שישלוט ברצועה, ייעץ לו, ויעבוד איתו בשיתוף פעולה.

לפי הדיווח, בוושינגטון עדיין לא החליטו כמה סמכות יקבל היועץ, אך מקורות המעורים בפרטים טוענים כי מדיונים בין הבית הלבן, הפנטגון ומחלקת המדינה עולה כי ארה"ב מתכוונת למלא תפקיד משמעותי בעזרתו בהוצאה של רצועת עזה מ"הכאוס" בו היא נמצאת.

תוכנית מינוי יועץ שכזה היא אחת מני תוכניות רבות שמוצגות לתרחישים של "היום שאחרי" מבחינת ארה"ב, אמרו המקורות. חלק מהתוכניות מתמקדות בחיזוק הכלכלה ברצועה ובבנייה מחדש של ערים הרוסות. עוד נטען כי ממשל ביידן מנסה לשכנע מדינות ערביות נוספות כמו מצרים, מרוקו ואיחוד האמירויות להצטרף ל"כוח שמירת השלום", שכן מדינות אזוריות דורשות שלארה"ב תהיה מעורבת בעתידה של עזה לאחר המלחמה. "יהיה קל יותר לגרום להן להגיע, אם אנחנו שם ולוקחים חלק", אמר הגורם על הניסיון לצרף מדינות ערביות.