דיווח: האיחוד האירופי יקרא להפסקת אש מיידית בעזה

על-פי עיתון "זודוייטשה צייטונג" הגרמני, נציגי 27 המדינות החברות באיחוד יחתמו לראשונה על הצהרה שקוראת לעצירת הלחימה ברצועה, אחרי שבעבר קראו להפוגות הומניטריות בלבד. בדומה להחלטה על הטלת הסנקציות על מתנחלים אלימים - גם הונגריה וצ'כיה הפרו-ישראליות יצטרפו לקריאה

עזה הפצצה פלסטינים חרבות ברזל
אזרחים עזתים בהריסות שנגרמו מהפצצות | צילום: עבד רחים קטיב, פלאש 90

נציגי 27 המדינות החברות באיחוד האירופי יקראו להפסקת אש מיידית בעזה ביום חמישי, כך דווח הבוקר (שלישי) בעיתון הגרמני "זודוייטשה צייטונג". הנציגים יקיימו הצהרה בנושא בפסגה בבריסל. מטיוטת ההצרה הסופית, שהגיעה לידי העיתון, עולה כי הנציגים ידרשו לראשונה "הפוגה מיידית בלחימה שתוביל להפסקת אש קבועה", בניגוד לקריאות קודמות של האיחוד, שנגעו ל"הפוגות הומניטריות" בלבד.

משמעות נוספת של המהלך היא התדרדרות בתמיכה מצד מדינות הפרו-ישראליות באיחוד, כמו הונגריה וצ'כיה - שמתכוונות לחתום גם הן על הקריאה לעצירת המלחמה. גם ההחלטה להטיל סנקציות על מתנחלים אלימים התקבלה באיחוד האירופי פה אחד, אחר שהונגריה ויתרה על זכות הווטו שלה.

הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל
שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל | צילום: רויטרס

שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל תקף אתמול בחריפות את ישראל, האשים אותה בהרעבה מכוונת של האוכלוסייה העזתית - וקבע כי כבר שורר מצב של רעב כבד ברצועה. "אנחנו לא על סף הרעבה - אלא במצב של הרעבה ברצועה שפוגע באלפי אנשים. זה בלתי מתקבל על הדעת", אמר שר החוץ, והמשיך: "ישראל משתמשת בהרעבה כנשק במלחמתה".

דבריו החריפים נאמרו במהלך דיון מועצת שרי החוץ של האיחוד האירופי, שכונס לבקשת ספרד ואירלנד - הדורשות להשעות את "הסכם האסוציאציה" בין ישראל והאיחוד, שעיקרו שיתופי פעולה בתחומים כלכליים, תרבותיים ומדיניים. למהלך זה נדרשת הסכמה של כל 27 המדינות באיחוד. ההערכה היא כי מדינות שנוקטות בגישה ביקורתית יותר כלפי ישראל, כדוגמת בלגיה, צפויות להצביע בעד ההצעה, אך מדינות פרו-ישראליות כמו צ'כיה והונגריה יפילו אותה.

בנוסף, בדיון אתמול הכריזו שרי החוץ של האיחוד האירופי על הטלת סנקציות נגד "מתנחלים אלימים" שהיו מעורבים באלימות נגד פלסטינים, זאת אחרי שהונגריה ויתרה על זכות הווטו.