דרך אשדוד ומחסום ארז: הקבינט החליט על הגברת הסיוע לעזה

ברקע הביקורת מארה"ב, הקבינט המדיני-ביטחוני הסמיך את נתניהו, גלנט וגנץ לנקוט לנקוט בצעדים מיידיים שיגבירו את הסיוע ההומניטרי לרצועה. בבית הלבן בירכו, בן גביר תקף: "ידעתם שאני מתעכב בישיבה ביטחונית אז רצתם לעשות מחטף בתחילת הישיבה"

זמן צפייה: 03:00

ברקע הביקורת מארצות הברית, הקבינט המדיני-ביטחוני הסמיך הלילה (שישי) את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת השרים יואב גלנט ובני גנץ לנקוט בצעדים מיידיים שיגבירו את הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה. "סיוע מוגבר זה ימנע משבר הומניטרי והוא הכרחי להבטחת המשך הלחימה ולהשגת יעדי המלחמה", נמסר, ולאור זאת תאפשר ישראל תאפשר אספקה זמנית של סיוע הומניטרי דרך אשדוד ומחסום ארז, וכן את הגברת הסיוע הירדני דרך כרם שלום.

בבית הלבן בירכו על החלטת הקבינט, וציינו כי הצעדים הללו צריכים להתבצע במהירות ובאופן מלא. דוברת המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, אדריאן ווטסון, אמרה: "אנו מברכים על החלטת הקבינט הישראלי בעקבות השיחה בין הנשיא ביידן לרה"מ נתניהו. הצעדים האלה צריכים להתבצע במהירות ובאופן מלא. אנחנו מוכנים לעבוד בתיאום מלא עם ישראל, ירדן, מצרים, האו"ם וארגוני הסיוע כדי להבטיח שיישום הצעדים האלה יביא להגדלת הסיוע ההומניטארי שמגיע לתושבים הנזקקים בעזה בימים ובשבועות הקרובים".

מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן התייחס להחלטה: "ארה"ב מברכת על הצעד להגביר את הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה. זו התפתחות חיובית אך המבחן האמיתי הוא מבחן התוצאה. ארה"ב תבחן את מספר המשאיות שנכנסות ונוסעות בתוך עזה ותבדוק גם את מצב הרעב ברצועה, אם יש שינוי. אנחנו מחפשים לראות לקיחת אחריות על המתקפה שגרמה למותם של עובדי WCK. ישראל אחראית למקסם את המאמצים להגן על האזרחים ככל שניתן".

השר איתמר בן גביר
השר איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מלשכת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נמסר כי לא התקיימה הצבעה על הסמכת גלנט וגנץ להגביר את הסיוע. "ההודעה שפורסמה בנושא מטעם לשכת ראש הממשלה - אינה נכונה", נמסר מלשכת בן גביר, "השר בן גביר ונוספים התנגדו להצעה ויש להצטער על כך שרה"מ נמנע מלהביא זאת להצבעה". עוד הוא הוסיף: "הדרך הנכונה להחזיר את החטופים שלנו היא להפסיק את הכנסת הסיוע לעזה, ולהתנות תנאי - הומניטרי רק תמורת הומניטרי. חבל שבמקום להיכנס לרפיח, יש מי שמעדיף לעסוק בהכנסת ציוד לעזה שמגיע היישר לידי חמאס. חייבים להיכנס לרפיח עכשיו".

בהמשך עדכנו אנשי ראש הממשלה כי התקיימה הצבעה בתחילת הישיבה, לפני שבן גביר הגיע. "ממתי עושים הצבעה בתחילת ישיבה?! מעולם לא. תמיד עושים בסוף", זעם בן גביר, "ידעתם שאני מתעכב בישיבה ביטחונית. ידעתם שאני אתנגד, אז רצתם לעשות מחטף בתחילת הישיבה. איזו מן התנהגות זו. ככה גונבים החלטות קריטיות בקבינט?!". בעקבות השיחה הודיעו בלשכת רה"מ כי לפרוטוקול יירשם שבן גביר התנגד.

פלסטינים ממתינים לקבלת סיוע הומניטרי בעזה
פלסטינים ממתינים לקבלת סיוע הומניטרי בעזה | צילום: רויטרס

שר החוץ ישראל כ"ץ דחף במהלך הדיון להגדלת הסיוע ההומניטרי בשל הצורך המדיני הדחוף, אך התנגד לשימוש בנמל אשדוד להכנסת סחורות, וטען כי זה סותר את גישתו לפיה חייבים לנתק את הקשר בין ישראל לעזה, ומאחר שפתיחת נמל אשדוד מטילה מחדש את האחריות על אספקת הסיוע לעזה על מדינת ישראל. בהמשך לשיחות שערך עמם בתחילת השבוע, השר כ"ץ עדכן בלילה באופן אישי את שרי החוץ של בריטניה, איחוד האמירויות, אוסטרליה, קנדה, פולין ויפן בהחלטה על הגדלת הסיוע ההומניטרי.

בנימין נתניהו, ג'ו ביידן, שיחת טלפון
הנשיא ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו (ארכיון) | צילום: דוברות ראש הממשלה / הבית הלבן

רה"מ נתניהו שוחח אמש במשך 50 דקות בטלפון עם הנשיא ביידן, וגורמים המעורים בפרטים אמרו לחדשות 13 כי השיחה הייתה טעונה, כאשר הנשיא ביידן מתח ביקורת חריפה על ההתנהלות הישראלית בימים האחרונים סביב הרג מותם של מתנדבי הסיוע, ואמר שישראל צריכה לפעול מיידית לטיפול בסוגיה ההומניטרית. רה"מ נתניהו התחייב לעשות כן.

בשיחה עלה גם הנושא של הפעולה המתקרבת ברפיח, וגורמים מדיניים אמרו לחדשות 13 כי האמריקנים כועסים מאוד על ההתנהלות של נתניהו, וחשים כי ישראל לא יודעת לעמוד מאחורי ההתחייבויות שלה, בין היתר סביב הסיוע ההומניטרי ברצועה.

לאחר שיחת ביידן-נתניהו, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר: "הנשיא ביידן הדגיש שהמתקפה על עובדים הומניטריים והמצב ההומניטרי בכללותו אינם מקובלים. אם לא נראה את השינויים שאנחנו צריכים לראות, יהיו שינויים במדיניות שלנו".

דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, הוסיף כי "ארצות הברית מעוניינת לראות פתיחת מעברים נוספים, עלייה דרמטית בסיוע ההומניטרי הנכנס לעזה, בעיקר דרך ירדן, צמצום הפגיעה באזרחים - ובמיוחד בעובדי סיוע הומניטריים".