ישראל לארה"ב: לא יוכשרו עוד מאחזים, אלא אם יתרחשו פיגועים

לחדשות 13 נודע כי בכירים ישראלים העבירו מסר לארצות הברית שלפיה לא יוכשרו מאחזים נוספים בתקופה הקרובה. עם זאת, לדברי אותם בכירים, הדבר כפוף למצב הביטחוני ולכך שפיגועים קשים נוספים עשויים לשנות את ההחלטה. בעקבות הכוונה הפלסטינית לפנות לאו"ם - השגריר גלעד ארדן שיגר מכתב למועצת הביטחון

זמן צפייה: 01:18

על רקע החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני להכשיר מאחזים ולקדם בנייה בהתנחלויות, נודע לחדשות 13 כי בכירים ישראלים העבירו מסר לארצות הברית שלפיה לא יקודמו צעדים דומים בתקופה הקרובה. עם זאת, לדברי אותם בכירים, הדבר כפוף למצב הביטחוני ולכך שפיגועים קשים נוספים עשויים לשנות את ההחלטה.

יצוין כי מלכתחילה היו אמורים לאשר בהחלטת הקבינט 14 מאחזים, אך אחרי שיח מול האמריקנים הוחלט שיאושרו תשעה בלבד. בארה"ב התעקשו להוריד את מספר המאחזים והן את המיקומים של אותם יישובים, שקיימים שנים רבות והם לא מבודדים.

בנוסף, כפי שפורסם בחדשות 13, בישראל מעריכים כי הפלסטינים יביאו לאישור החלטה נגד ישראל במועצת הביטחון של האו"ם. גם גורמים פלסטינים מאשרים שישנה כוונה שכזו. כבר הערב השגריר באו"ם גלעד ארדן שיגר מכתב למועצת הביטחון של האו"ם בעקבות הפיגועים בירושלים.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1402232044' autoplay='0' credit='' desc='משבר המאחזים עם ארה"ב' poster='' kid='1_a62wuvjr' duration='']

מוקדם יותר היום פרסמו שרי החוץ של ארצות הברית, בריטניה, גרמניה, איטליה וצרפת הצהרה משותפת שבה גינו את החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני להרחיב את ההתיישבות ביהודה בשומרון ולהכשיר את המאחזים. "אנו מתנגדים בתוקף לפעולות חד-צדדיות שיובילו להחרפת המתיחות בין הצדדים ויערערו את המאמצים להגיע לפתרון שתי המדינות במשא ומתן", אמרו שרי החוץ בהצהרה שפורסמה בגרמניה.

"נמשיך לתמוך ביוזמת שלום כוללת במזרח התיכון, שאותה יש להשיג באמצעות משא ומתן ישיר בין הצדדים", הוסיפו.ישראל עדכנה מראש את האמריקנים שזעמו על המהלך, וגורמים בכירים בישראל אומרים כי ממשל ביידן עדכן את ישראל מראש על הכוונה להוציא גינוי פומבי. בהודעה מטעמו של מזכיר המדינה אנתוני בלינקן נמסר: "אנו מוטרדים מאוד מהחלטתה של ישראל אתמול לקדם על פי הדיווחים קרוב ל-10 אלף יחידות דיור בהתנחלויות ולהתחיל בתהליך להכשרת רטרואקטיבית של תשעה מאחזים בגדה המערבית שבעבר היו בלתי חוקיים על פי החוק הישראלי".

"כמו ממשלים קודמים, דמוקרטיים ורפובליקניים, אנו מתנגדים בתוקף לצעדים חד-צדדיים כאלה, שמחריפים את המתיחות ומערערים את הסיכויים לפתרון שתי מדינות במשא ומתן", הוסיף בלינקן, "כפי שציינתי בעבר, כל דבר שמרחיק אותנו מהחזון של שתי מדינות לשני עמים פוגע בביטחונה ארוך הטווח של ישראל, בזהותה כמדינה יהודית ודמוקרטית ובחזון שלנו בדבר שוויון אמצעים של ביטחון, חירות, שגשוג וכבוד לישראלים ולפלסטינים כאחד. אנו קוראים לכל הצדדים להימנע מפעולות נוספות שעלולות להסלים עוד יותר את המתיחות באזור ולנקוט בצעדים מעשיים שיכולים לשפר את רווחתו של העם הפלסטיני".

גורם מדיני ישראלי בכיר מסר בתגובה: "לא הופתענו מעמדת ארה"ב. יש בינינו חילוקי דעות כבר עשרות שנים בנושא זה, על אף שלא מדובר ביישובים חדשים אלא בהסדרת יישובים שקיימים במשך שנים רבות, חלקם עשרות שנים. חילוקי דעות אלה לא פגעו ולא יפגעו בברית האיתנה בין ישראל לארה"ב".