דיווח: ישראל וארה"ב דוחפות לקדם את דחלאן לשלוט ברצועה ב"יום שאחרי"

ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח כי ישראל, ארה"ב ומדינות ערביות פועלות כדי לקדם את בכיר פתח לשעבר מוחמד דחלאן לשליט ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה. לפי הדיווח, "חמאס ריכך את התנגדותו". מוחמד דחלאן הכחיש: "סירבתי שוב ושוב לקבל כל תפקיד ביטחוני, ממשלתי או ביצועי"

מוחמד דחלאן, בכיר פת"ח לשעבר
מוחמד דחלאן, בכיר פת"ח לשעבר | צילום: רויטרס

מוחמד דחלאן, מראשי תנועת פתח בעבר ששימש בכיר בארגון, עשוי להוביל את הרצועה ב"יום שאחרי המלחמה" - כך פורסם היום (חמישי) בוול סטריט ג'ורנל. לפי הדיווח, בחמאס ריככו את התנגדותם לדחלאן, ואותתו בשבועות האחרונים בפני המתווכות כי ייתכן ויקבלו אותו כמנהיג בעזה כחלק מפתרון ביניים שיביא לסיום המלחמה. דחלאן מכחיש ואומר: "סירבתי שוב ושוב לקבל כל תפקיד ביטחוני, ממשלתי או ביצועי".

על פי הדיווח של וול סטריט ג'ורנל "ישראל, ארה"ב ומדינות ערביות פועלות לקדם את דחלאן, שהוביל בעבר את כוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית בסכסוך מול חמאס בעזה, להיות אחראי על הביטחון ברצועה". גורמים ערביים וגורמים בחמאס מסרו לעיתון: "בשיחות אחרונות שהתקיימו עם חמאס ופת"ח, דחלאן הציג את עצמו כמי שיכול בסופו של דבר לפקח על חלוקת הסיוע לתושבי עזה בממשל פלסטיני חדש שיוקם ברצועה".

דחלאן אמר כי הוא "מנהל שיחות עם חמאס בדרך קבע", וטען: "אי אפשר לחסל את הארגון". עוד דווח כי ישראל כבר פנתה בעבר לדחלאן כדי לסייע בהצבת גורמים בתוך עזה המתנגדים לחמאס, עבור חלוקת הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועה במהלך המלחמה - תוכנית שחמאס פעל לסכל במהירות.

הריסות בח'אן יונס
הריסות בח'אן יונס | צילום: עבד רחים ח'טיב, פלאש 90

בכיר חמאס, באסם נעים, לא הכחיש את הדיווח, ואמר כי ארגון הטרור "נותן עדיפות לחזון כולל לעזה שלאחר המלחמה, המבוסס על אינטרס לאומי והסכמה לאומית - על פני התנגדות או תמיכה באנשים ספציפיים" - אך הדגיש: "לא נסכים ששום צד יכפה גורם כזה או אחר על עזה".

בכירי חמאס ברצועת עזה
סינוואר ובכירי חמאס ברצועת עזה (ארכיון)

"דחלאן הוא מנהיג פלסטיני נדיר שאינו תלוי הן בחמאס והן ברשות הפלסטינית - מה שהופך אותו למישהו שממשלת ישראל יכולה לעבוד איתו", נטען. "בשיחות פרטיות בוושינגטון, גורמים רשמיים הזכירו את דחלאן כדמות מפתח מאז פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר - וממשל בוש אף ראה בו בזמנו מועמד עתידי לנשיא פלסטיני".

מוחמד דחלאן ואבו מאזן ברמאללה
מוחמד דחלאן ואבו מאזן ברמאללה | צילום: רויטרס

לדבריו של אהרון דיוויד מילר, מנהל מו"מ בכיר בארה"ב לענייני המזרח התיכון, "לדחלאן יש את הכריזמה, התמיכה והאמון ברחוב הפלסטיני והקשרים בכל הקשת הפוליטית על מנת להצליח בתפקיד, ויוכל לפעול ביעילות תחת הנסיבות המתאימות - כולל תחת תמיכת הממשלה הישראלית ובגיבוי אמריקני ומדינות ערביות מתונות".