זלנסקי נאם בפני הכנסת: "מדוע לא נתתם נשק ולא הטלתם סנקציות?"

נשיא אוקראינה מתח ביקורת בדברים שנשא מול חברי הכנסת, וביקש סיוע צבאי מישראל. "תצטרכו לחיות עם התשובות - רוסיה מתכננת 'פתרון סופי'". שרים בממשלה: "השוואה מקוממת לשואה, מעוות את ההיסטוריה"

זמן צפייה: 02:53

נשיא אוקראינה זלנסקי נשא היום (ראשון) דברים בפני חברי הכנסת וקהל של כ-1,000 תומכים בכיכר הבימה בתל אביב, במהלכו התייחס לפלישה הרוסית למדינתו, הקביל אותה לפלישה הנאצית ודרש תשובות מדוע ישראל לא נענית לבקשות הסיוע של אוקראינה. שרים בממשלה השיבו: "השוואה מקוממת. הוא מעוות את ההסטוריה ואת חלקה של אוקראינה בהשמדת היהודים".

"אני רוצה להזכיר לכם מילים באוקראינית שאתם מכירים של גולדה מאיר ואני בטוח שכל היהודים ואוקראינים מכירים וגם ברוסיה בטח מכירים: 'אנחנו רוצים לחיות, אך השכנים שלנו רוצים לראות אותנו מתים. זה לא נותן לנו הרבה מקום לפשרות'", פתח זלנסקי את דבריו.

נשיא אוקראינה זלנסקי
נשיא אוקראינה זלנסקי | צילום: רויטרס

בהמשך הוסיף לומר זלנסקי: "אני רוצה שתרגישו ותחשבו על תאריך זה, 24 בפברואר, תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה. יום זה נזכר בהיסטוריה העולמית פעמיים בתור טרגדיה לאוקראינים, ליהודים ולעולם כולו. בתאריך הזה ניתנה פקודה לתחילתה של פלישה של הצבא הרוסי, במסגרתה כבר אלפי אנשים נהרגו ומיליונים נשארו ללא בית. לפני 80 שנה אנחנו הצלנו יהודים - עם ישראל, כעת גם לכם יש בחירה".

עוד הוסיף לתקוף זלנסקי את הקרמלין: "פלישתה של רוסיה לאוקראינה היא לא סתם מבצע צבאי כפי שמציגים זאת במוסקבה, אלא מדובר במלחמה כוללת ובלתי צודקת שנועדה להרוס את העם שלנו, את המדינה, את הערים, את התרבות, את הילדים שלנו. כל מה שהצבא הרוסי הורס בזדון, כל העולם מסתכל, לכן אני יכול לעשות את ההשוואה וההקבלה ההיסטורית לנאציזם". עוד אמר: "הקרמלין  משתמש בטרמינולוגיה של המפלגה הנאצית. זוהי טרגדיה. כשהם רצו להרוס ולהכניע את כל אירופה, הם לא רצו להשאיר כלום מכם. הם קראו לזה הפתרון הסופי לשאלת היהודים. אתם זוכרים היטב. אני בטוח שלא תשכחו לעולם".

Srqojp
מבנה התיאטרון במריופול שהופצץ | צילום: רויטרס

לאחר מכן התייחס זלנסקי לחוסר ההיענות של ישראל לבקשותיו לסיוע: "עם ישראל, ראיתם כיצד טילים רוסיים פגעו בקייב, בבאבי יאר. אתם יודעים איזה מקום זה. אתם יודעים איזו אנדרטה זו לקורבנות השואה. גם בעיר אומן, עיר שעשרות אלפי ישראלים באים לבקר בה כל שנה בקברו של רבי נחמן, מה יישאר מהערים שלנו לאחר המלחמה המחרידה הזו? אני בטוח שאתם חשים בכאב שלנו. ידוע שכיפת ברזל היא המערכת הטובה ביותר. אתם יודעים לשמור על האינטרסים שלכם, אבל צריך להגן גם על יהודי אוקראינה. אני שואל מדוע אי אפשר לקבל מכם נשק? מדוע ישראל לא הטילה סנקציות כלפי רוסיה? מדוע לא מפעילים לחץ על העסקים ברוסיה? אתם צריכים לתת תשובות לשאלות הללו ולחיות איתן".

לפני דבריו של נשיא אוקראינה זלנסקי, יו"ר הכנסת מיקי לוי פתח את דבריו ואמר: "ההתקפה הרוסית על אוקראינה מהווה הפרה בוטה של הסדר הבינלאומי וצריך לעשות הכל כדי להביא כמה שיותר מהר להפסקת האש ולסיום המלחמה". בהמשך, הביע לוי סולידריות עם האוקראינים: "אני מבקש להביע הזדהות עם כאבו של העם האוקראיני המותקף בביתו וסובל אבידות קשות בגוף ובנפש ולשלוח מכאן, מירושלים בירתנו, תנחומים למשפחות הקורבנות והנפגעים האוקראינים במלחמה".