המסר האמריקני: פעולה ברפיח תפגע בנורמליזציה עם סעודיה

שר החוץ של ארה"ב אמר לנתניהו במסגרת ביקורו בארץ כי חלון הזמנים להסדרת היחסים עם סעודיה "הוא צר ומוגבל" - ולא יתאפשר אם ישראל לא תלך לעסקת חטופים. לדבריו, "פעולה רחבה ברפיח תפגע בקידום נורמליזציה". האמריקנים מפצירים בישראל להימנע ממבצע בעיר שבדרום הרצועה - גם אם לא תיחתם עסקה

זמן צפייה: 01:19

שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן ביקר היום (רביעי) בישראל, במהדורה המרכזית הערב פורסם כי הוא העביר לדרג המדיני מסר חד-משמעי: אם ישראל רוצה להגיע לנורמליזציה עם סעודיה - היא חייבת להגיע להפסקת אש מיד.

לפי ציטוטים מפגישת בלינקן וראש הממשלה בנימין נתניהו, שהגיעו לידי חדשות 13, בלינקן הדגיש כי "חלון הזמן לנורמליזציה הוא צר ומוגבל", ואמר: "אם לא תהיה בקרוב עסקת חטופים והפוגה ממושכת בלחימה - לא ניתן יהיה להגיע להסדרת היחסים עם סעודיה". שר החוץ של ארה"ב הוסיף: "פעולה ברפיח תפגע בקידום הנורמליזציה". בכירים אמריקניים נוספים העבירו מסר דומה לעמיתיהם הישראלים בשבועות האחרונים.

בזמן שההבנה בישראל היא כי פעולה ברפיח תידחה אם תיחתם עסקה - האמריקנים לא קושרים בין שני הדברים. בארה"ב מצפים מישראל להימנע מפעולה רחבה בעיר שבדרום הרצועה - גם אם עסקת החטופים לא תצא לפועל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן | צילום: חיים צח

שר החוץ של ארה"ב נחת אמש בישראל ונפגש היום עם נשיא המדינה יצחק הרצוג ורה"מ נתניהו. בפגישתו עם הנשיא, התייחס בלינקן למגעים לעסקה: "אנחנו נחושים להגיע להפסקת אש - שתביא לשחרור החטופים", אמר. "הסיבה היחידה שבגללה זה לא יקרה - היא חמאס. ישנה הצעה על השולחן, ועליו לפעול בלי דיחוי וללא תירוץ". בשיחה עם נתניהו, אמר לו ראש הממשלה כי אינו יסכים לעסקה שתכלול את סיום המלחמה.

בלינקן התחיל את ביקורו במזרח התיכון בסעודיה, שם השתתף בפורום הכלכלי בריאד. במהלכו, התייחס בלינקן, בין היתר, להסכם הנורמליזציה המתגבש בין הממלכה וישראל. לדבריו, וושינגטון וריאד קיימו מו"מ אינטנסיבי בחודש האחרון - "ונראה כי העבודה על ההסכם קרובה לסיום".

Whatsapp Image 2024 04 29 At 1
הפורום הכלכלי בריאד בהשתתפות בלינקן | צילום: רויטרס

בתוך כך, ב"גרדיאן" הבריטי דווח היום כי סעודיה לוחצת על ארה"ב לקדם תוכנית חלופית, למקרה בו לא יכוננו יחסים בין הממלכה וישראל. זאת, נוכח המשך המלחמה בעזה וסירוב הממשלה בירושלים לקדם את פיתרון שתי המדינות. על-פי הדיווח, בהסכם יובטחו ברית הגנה בין וושינגטון וריאד, שיתופי פעולה טכנולוגיים - והסכמה אמריקנית לפיתוח גרעין אזרחי בסעודיה. עם זאת, הסכם נורמליזציה בין המדינות עדיין נמצא על הפרק. לפי ה"גרדיאן", התנאי לכך הוא שממשלת ישראל תסכים להקמת מדינה פלסטינית.

ממשל ביידן לא צפוי לוותר בקלות על הסכם נורמליזציה היסטורי במזה"ת - אך לא יפספס הזדמנות לגיבוש הסכם שיחזק את היחסים בין ריאד לוושינגטון, ויצמצם את ההשפעה הרוסית והסינית באזור. עם זאת, מוקדם לקבוע אם הקונגרס בכלל יאשר הסכם מצומצם המחריג את ישראל.